Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Milersättning 2009-05-25 22:05
Hej!
Jag har ett relativt nystartat hantverksföretag, efter att ha läst på diverse forum med bra tips så köpte jag en billig begagnad skåpbil för privata medel som arbetsbil.
I förra veckan damp det ner en rätt elak bensin/dieselräkning på 7300kr som ska vara betald den 29/5. Större delen är ju för tjänsteresor.
Har jag förstått det rätt att milersättningen även gäller om man har en privat bil som tjänstebil?
18,50 per mil är ersättningen och jag har lyckats skrapa ihop 625 mil (enbart i tjänsten, för körjournal) på 66 dagar= 11562kr
Hur bokför jag det och ska jag betala någon skatt på de 11562 kr?
Det är ju för 2 månader, jag kanske bara kan ta ut för en månad och sen få resterande vid årsslutet?

Tacksam för svar

Nöjd unicell användare
Per
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-05-25 23:16
Schablonavdraget (18:50 kr/mil) för tjänstekörning med privat bil debiteras lämpligtvis konto 5619.
Egentligen skall det förstås bokföras i samband med aktuell körning, men en sammanställning på lämplig period (ex.vis månad) torde vara OK. Att du nu har 2 månader borde inte heller ställa till bekymmer, bara det är väl verifierat!
Tar du ut pengarna krediteras aktuellt konto (bank, giro), i annat fall egen insättning 2018.
Om du använder just schablonavdraget blir det förstås ingen skatt.
/Tore
 Skrivet av:  Toew IP: 212.181.148.11



Svar: Milersättning 2009-05-26 23:03
Hej, tack för svar!
Läste runt lite igårkväll och hittade ett annat svar som jag följde.
Jag bokförde 11562kr på konto 7331 Skattefri bilersättning debit
Sen 11562kr på konto 1930 vilket är mitt checkräkningskonto kredit.
Då har jag väl 11562kr som är mina, som jag antingen kan ta ut eller betala privata räkningar med. Tänker jag fel?
Det är min senaste verifikaton så är det galet, kan jag ändra enkelt.
Mvh/Per
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-05-26 23:37
7331 bör du INTE använda (utan 5619). 7331 gäller bilersättning till PERSONAL, och kan medföra att det hamnar i fel ruta i deklarationen med förfrågningar kring "din personal".
11 562 kr är ju dina (krediteringen av 1930 bör ju rent fysiskt medföra uttag eller överföring till ditt personliga konto. Du bör ju inte ha pengarna kvar för betalning av privata räkningar!).
 Skrivet av:  Tore IP: 62.20.248.13



Svar: Milersättning 2009-05-27 10:57
Hej Per,

Tänkte egentligen bara säga att du ska vara väldigt försiktig med att blanda privat och tjänsteresor med samma bil. Skatteverket har en snäv syn på detta och slår gärna ner på dessa avdrag i självdeklarationen.

1. En ordentlig körjournal är ett måste.
2. Skaffa gärna en "skrotbil" och kör den privat.
3. Se till att din tjänstebil inte används för körning till och från hemmet och dessutom att det finns en P-plats vid företaget för densamma.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.133.230



Svar: Milersättning 2009-05-27 11:42
Hej,
Som jag tolkat det (i första inlägget) är bilen helt privat men används även i tjänsten.
Då gäller schablonavdrag med bokföring enligt ovan.
Om det är firmans bil gäller andra regler!
Noggrann verifikation av "tjänsteresor" är, precis som Åke skriver, ett måste!
 Skrivet av:  Tore IP: 62.20.248.13



Svar: Milersättning 2009-05-28 20:54
Hej!
Tack för dina tips Åke, men det är som Tore skriver.
Bilen är köpt privat men används ENBART som firmabil.

Nu är jag grön på det här, hoppas att inte allt blivit galet med bokförngen.
Från början tog jag ett privat lån för att klara av köp av utrustning till nya företaget, det lånet sattes in på företagskontot (bankgirot) Nu behövde jag inte använda de pengarna till utrustning utan har använt de pengarna privat istället för att ta ut lön ur företaget.

Jag har använt konto "1930" till mitt bankgiro/checkräkningskonto.
Det är det konto som jag får in pengar från kunder/betalar till leverantörer.
Det är även det konto som även är kopplat till mitt visakort (företagskort)
Är det bättre/mer rätt att använda ett annat konto till mitt visakort även fast det är kopplat till bankgirot?

Jag är med på att jag ska använda konto 5619 istället för 7331 till milersättningen.

Men menar du att jag ska bokföra "11562" till konto 1940 (bank, övriga konton)
Flytta över pengarna från checkräkningskontot/bankgirot till annat bankkonto direkt, för att lättare hålla isär privat från företag?
Eller får jag inte ha tex milersättningspengarna på checkräkningskontot? Samma när jag tar ut lön, måste jag plocka över lönen till annat bankkonto. Som det är nu har jag en sida som jag för upp all privat betalning ifrån check/bankgiro, så jag håller reda på hur mycket privata medel jag har kvar. Tex så plussade jag på med 11562kr när jag "tog ut" milersättningspengarna, och drog av 156kr för mat.

Hoppas det inte blev för rörigt och att du orkar svara.
Jag är jättetacksam för alla era tips!
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-05-28 21:09
Hej!

Ett alternativ är att du skriver en körjournal som man ska och sedan vid årets slut så drar du av total beloppet och minskar ditt skattepliktiga resultat.

Mvh
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Milersättning 2009-05-28 21:17
Hej, jag skriver körjournal, men eftersom jag åker rätt så mycket i tjänsten så blir det dyra sopparäkningar.
Därav vill jag ta ut pengarna månadsvis, iaf nu till en början. Det blir ju lättare sen när jag kan ta ut en ordentlig lön.
Mvh
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-05-28 21:56
För det första: Blanda INTE företagets och egna pengar på samma bankkonto!
Egna pengar som du tar ut eller sätter in där skall bokföras som egen insättning resp. eget uttag.
Om VISA-kortet är för privat bruk skall du INTE ha det kopplat till företagsbankkontot!
När du bokför milersättningen tar du ut pengar (minskar tillgången på företagsbankkontot 1930) och stoppar pengarna i plånboken (eller för över dom till privat bankkonto). Samma belopp bokför du på bilkostnadskontot 5619 (kostnaden ökar)
Därmed är bokföringen OK.
Solklart, eller…?
Beträffande uttag kan du göra det löpande (om pengar finns). Du bokför det som eget uttag (2013) med vanligtvis företagsbankkontot (1930) som motkonto.
Det är du själv som kallar det ”lön”, ”uttag till lördagsgodis”, ”uttag till bensin” eller vad som helst.
Ur bokförings och skattesynpunkt behandlas alla egna uttag lika!
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Milersättning 2009-05-28 22:19
Såg nu att jag missat parentesen ang. att VISA-kortet är ett företagskort. Då är det helt OK att ha det kopplat till företagsbankkontot (bankgirot). Men använd det ALDRIG privat.
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Milersättning 2009-05-28 22:27
... fast i samband med bokföringen av milersättningspengar kan du självklart använda VISA-kortet för att ta ut pengarna och stoppa i plånboken...
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Milersättning 2009-05-28 22:36
Visakortet är ju ett företagskort som är kopplat till företagskontot/bankgirot, men jag har ju även mitt privata lån på bankgirot. Därav har jag tagit ut av mina privata pengar på företagskortet, de privata uttagen har jag inte bokfört. Bara de uttag som har med företaget att göra och de är ju även med företagets pengar.
Men då ska jag föra över banklånet och milersättningen dvs alla privata pengar från företagskontot till annat bankkonto, samt ändra milersättningen till 5619.

En fråga till:
Så verifikation 1 skulle vara: Bokföring av de 25000kr (det privata lånet som kom in på företagskontot) på konto 2013 (eget uttag) eller till annat konto 1940. Även fast det inte är företagspengar. Då blir ju - 25000kr på företagskontot från start.
Jag bokförde inte det privata lånet som sattes in på företagskontot.
Jaja, är nog för trött nu..... jag får göra om bökföringen i helgen.
Tack för hjälpen!
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-05-28 22:47
Nu tycker jag ändå att det jag gjort verkar vara rätt.
"i samband med bokföringen av milersättningspengar kan du självklart använda VISA-kortet för att ta ut pengarna och stoppa i plånboken"............. eller köpa något privat.
Det är ju redan bokfört som mina pengar. Jag behöver väl inte bokföra mina uttag av milersättningspengarna för sig. Säg att jag tar ut 5000kr, och resterande en annan gång. Blir det två bokföringar till då? Måste jag ta ut 11562kr och ha i plånboken för att slippa bokföra en massa i onödan.
Men det är helt klart lättare som du skriver att sära på privata från företagets pengar dvs sätta över milersättningen till annat konto direkt.

Som sagt jag ska kolla igenom allt i helgen.
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-05-28 22:47
Skulle du använda ditt företagskort till ett privat inköp så kan du boka det som eget uttag.
Du kan ta ut pengar från en bankomat som du kommer att använda privat och boka det som
eget uttag.

Mvh
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Milersättning 2009-05-28 22:51
Ville bara tillägga, det är lättare tycker jag om man håller helt isär företagets pengar och privata,
Själv så använder jag mitt företagskort enbart till inköp/betalning till det som rör företaget.

Mvh
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Milersättning 2009-05-28 23:07
Håller helt med dig Karl, det som orsakat hela problematiken är att jag lånade 25000kr som är ett privat lån för uppstart av företaget. Dvs pengar som skulle täcka för utrustning samt lön i början de satte banken in på företagskontot. De pengarna behövde jag inte använda till att köpa något åt företaget. Utan har använt de som privata pengar. Men nu i efterhand så förstår jag att jag skulle satt över de direkt till ett annat konto. Då hade jag aldrig haft de här problemen. Då hade företagspengar och privata varit skiljda åt. Skulle jag behöva något till företaget som företaget inte kunde betala så skulle jag gjort en "egen insättning" från de pengarna till företagskonto 1930. Så hade allt varit frid o fröjd.
Men nu har jag skaffat mig lite helgarbete =)
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-05-28 23:15
Aha ok då är jag helt med dig. Hoppas allt löser sig. :-)

Mvh
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Milersättning 2009-05-28 23:17
Hej!

Det blir MYCKET förvirrande om man inte separerar firmans bank/postgirkonton från den privata ekonomi.


Du har tagit ett privat lån och fört in det på firmans bankkonto:

Bokföringspost nummer ett skulle då bli:
---------
Firmans bankkonto har ökat från 0.- till 25 papp (bankkontots tillgång har ökat 25000)
Firmans skuld till dig har ökat från 0.- till 25 papp (skuldkontot Egen insättning ökar med 25 000.
---------

När du framledes tar tillbaka pengar som du satt in, minskar skulden. Det bokförs på Eget uttag, och tillgången på bankkontot minskar i motsvarande grad.

Som du ser är det mycket enklare att förstå hanteringen om man separerar privatlivet och firmalivet.
När, hur och också varför, du tar tillbaka slantar du "lånat" till firman, blir för firmabokföringen helt oviktig om du jobar med begreppen egen insättning och eget uttag.

Räknar du samman egen insättning och eget uttag så ser du om "firman" har en återstående skuld till dig eller inte.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Milersättning 2009-05-28 23:21
Som du märker blir det en massa frågeställningar (och strul) om man blandar företagets och egen ekonomi på samma bankkonto. Det är för att slippa detta strul som jag skrivit INTE och ALDRIG.
Vet man vad man gör går det (men ändå gäller "helst inte").
Kolla saldot för bankkontot i Balansräkningen. Detta SKALL STÄMMA med saldot på kontoutdraget. Bokför du ett uttag på 11 000 men bara tar ut 5000 kan det ju omöjligt stämma. Bokföringen och verkligheten skall ju stämma överens.
Om du tar ut 5000 så bokför uttag på 5000
Om du tar ut 11 000 så bokför uttag på 11 000
osv
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Milersättning 2009-05-28 23:31
Det börjar bli sent...
Balansräkning=Balansrapport
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Milersättning 2009-05-29 00:50
Hej Per,

Jag instämmer med Tore och Lars! BLANDA inte privata och företagets pengar. Om du har lånat pengar till företaget och dessa inte behövs, ta då ut summan och sätt in pengarna på ditt eget privata bankkonto. Revisorn blir skogstokig när man dribblar med privata och företagets pengar mellan kontona.

Gör egna uttag från företaget ex.vis en gång per månad. Var noga med skatter o soc.avgifter så att dessa bokförs samt sedan betalas. Ditt Visa-kort som är knutet till företaget använder du ENBART till kostnader relaterade till företaget, ALDRIG för privata uttag eller dylikt. Bokföring ska följa vissa normer och vara lättreviderad.

I det fall du lånar pengar till företaget, kan du ta ut en marknadsmässig ränta. OBS att pengarna då måste "arbeta" i företaget. Att t.ex. sätta in en miljon på företagets konto och därefter ta ut 10-15% i ränta, är otillåtet och du åker garanterat på en upptaxering. Lägg också märke till att revisorn jobbar inte för dig utan för Skatteverket och är skyldig enligt lag att rapportera oegentligheter, trots att du står för "fiolerna".
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.133.192



Svar: Milersättning 2009-05-29 10:40
Förstår inte riktigt:
"Var noga med skatter o soc.avgifter så att dessa bokförs samt sedan betalas"
Enskild firma (utan anställda, fastighet osv) har ju ingen skatt som skall bokföras?
Däremot är det förstås noga med att prel. skatt betalas. Men det är en helt privat angelägenhet.
Och varför blanda in dyr(?) revisor. Det behövs inte för EF.
”I det fall du lånar pengar till företaget, kan du ta ut en marknadsmässig ränta”.
Det får du förklara närmre.
Ränta på ”lån” till alt. ”lån” från företaget hanteras skattemässigt via räntefördelning
Men nu har vi lämnat bilersättning, så det är kanske lämpligt att starta upp ett nytt ämne...
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Milersättning 2009-05-29 19:24
Hej och tack för alla svar, ska göra om bokföringen i helgen.
Börjar med uppläggningsavgift, avgift lån sen lånet... sen kommer alla de verifikationer jag gjort och givetvis alla egna uttag.
Fick ett annat problem nu, rabattmodulen är borta när jag startar bokföringen på nytt, och det verkar inte fungera att skriva den kod som står i fältet på de senare säkerhetskopiorna..
Men det får bli en ny tråd.
Tack för all hjälp!
 Skrivet av:  Per IP: 81.225.42.93



Svar: Milersättning 2009-06-02 12:03
Hej Tore,
Givetvis pratar jag om preliminärskatten. Tar du ut pengar till lön så ska denna skatt + egenavgifter betalas i rätt tid och dessa summor måste bokföras. Jag vet av erfarenhet att det är lätt att slarva med detta och det kan bli jätteproblem vid slutet av året.

Jag trodde i.o.f. att du brev företaget som AB, men även EF åker på skatterevisioner och det finns lagar även för denna typ av firma.

Nu blev jag osäker på detta med lån vid EF eftersom jag pratar om AB. Du kan låna ut privata pengar till ett AB och kan då erhålla en marknadsmässig ränta från det aktuella AB:et. Du får ringa SV och kolla hur det ligger till med EF. Däremot får du inte låna pengar av ett AB där du själv är med i styrelsen. När det gäller EF är jag åter osäker eftersom det var länge sedan jag sysslade med sådana. EF:s pengar är ju i princip dina pengar och har du en vinst vid årets slut, så räknas denna som lön och belastar dig personligen, men återigen, ring gärna SV och kolla, det är ju därför de har kundtjänst som vi alla betalar...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.137.67



Svar: Milersättning 2009-06-02 22:55
OK för AB och Enskild Firma (EF) gäller i många sammanhang OLIKA regler. För de flesta(?) här i forumet gäller nog EF (gäller definitivt den här tråden), och det är det jag utgått ifrån.
I EF kan du INTE låna eller låna ut!
I EF skall prel.skatt EJ bokföras!
Ej heller lön!
(Pengar som tas ut för ett eller annat ändamål skall bokföras just som Eget uttag, 2013. Skälet kan sedan ev stå i ver. texten)
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =