Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ologisk riktning? 2009-05-29 08:51
Antag att jag tittar i min verifikationslista, verifikation nummer 150.

När jag väljer "pil höger" så kommer föregående verifikationsnummer upp, alltså 149, trots att hjälptexten "Next Record" visas som en hjälptext. "Pil höger med stopp" ger "Last Record", och då dyker minsann verifikation 1 upp.
Omvänd gäller helt analogt för "vänsterpilarna".

Är det bara jag som tycker att detta är bakvänt?

mvh Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.228.226.56



Svar: Ologisk riktning? 2009-05-29 09:11
Viss ologik, men som du ju ser i verifikationslistan står sista verifikationen med högsta nummer först (vilket ju är bra, eller?). Dvs högsta verifikationsnummer är första posten (First record). Verifikation 1 ligger sist (Last record). Vet man bara är det väl egentligen inget problem?
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Ologisk riktning? 2009-05-29 09:19
Jag tycker att man skall skilja på ordningen på själva listans lagring och på dess tidsaxel.

Föregående verifikation bör vara föregående verifikation med avseende på tiden, och inte med avseende på lagringsordningen. I en pärm sätter många in den senaste verifikationen längst fram i pärmen, men likväl är det den senaste verifikationen rent tidsmässigt.

Detaljer kanske, men för att göra programmet likt övriga program med pilar så bör rekommenderar jag att i alla fall överväga att byta riktningarna.
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.228.226.56



Svar: Ologisk riktning? 2009-05-29 09:56
Pilarna påstås ju inte visa ex. vis nästa verifikationsnummer utan nästa post. Detta gäller för samtliga listor(?) i systemet. Och det måste (eller bör i alla fall) fungera lika överallt.
Olika beteenden för pilarna för olika listor blir bara förvillande.
Även om jag förstår ditt resonemang och delvis håller med tycker jag att fördelen med att få sista verifikationen överst i listan överväger.
Vet man bara det är det väl egentligen inget problem?
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Ologisk riktning? 2009-05-29 10:21
...och egentligen stämmer det ju väl med bläddringen i din pärm.
Första sidan = senaste verifikationsnr = First Record
Sista sidan = första verifikationsnr = Last Record
Föregående sida = nästa ver. nr = Previous Record
Nästa sida = föreg. ver. nr = Next Record
 Skrivet av:  Tore IP: 212.181.146.56



Svar: Ologisk riktning? 2009-05-29 11:58
jo, jo, jo alla har rätt, eller fel, beroende på hur man ser det.

Vi har väl gjort ett val där och jag är själv inte riktigt säker på om vi valt rätt (eller fel).

Det roliga är som Tore mycket riktigt påpekar att vi valt att vända listan upp och ner i UNI_BAS bokföringsprogram - dvs sista verifikationen överst, vilket ju då så som vi ser det innebär att dn verifikationen som är mest aktuell hamnar överst - logiskt tycker vi, men ovanligt i anda program.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Ologisk riktning? 2009-05-31 20:29
Jag tycker att det är bättre när det är som nu, senaste verifikation högst upp.
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Ologisk riktning? 2009-06-02 12:12
Jag tycker det är synnerligen logiskt! Ponera att du lägger din bokföring i en mapp eller låda och travar på... vilken verifikation hamnar överst? Den senaste givetvis!

Finns inget som hindrar att man även kan ha det på detta sättet i en pärm t.ex. I vissa länder tycker man det är ologiskt att vi europeér läser böcker som vi gör. Självklart ska man börja längst bak och bläddra till höger... 1,4 milliarder kineser med flera kan inte ha fel....:-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.137.67




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 7 =