Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

LOGOTYP! 2009-06-07 15:20
Hej!

Ja då har jag mottagit min nya logga från designern och lagt in den i Uni-bas. Vill först börja med att alla diskussioner förut om loggan har brustit då informationen om vad som är optimalt i form av upplösning och storlek inte varit glasklar.

Det har skrivits om att Uni_bas inte kunde hantera en högupplöst logotyp. Kan bara glatt meddela att detta inte stämmer. Min logga som jag lade in i programmet är ca 190 kb stor men framförallt extremt högupplöst. Detta klarade Uni_bas utan några som helst problem.

Det hade varit bra om Unicell hade kunnat skriva en liten info text om vad som är optimalt vad gäller logga, och inte bara hur stor filen ska vara då en fil kan vara 200 kb men fortfarande dålig upplösning.

Jag har provat och skriva ut en faktura och resultatet av loggan är att den är lika skarp som när man ser den på dataskärmen. Kanterna är skarpa och detaljerna är likaså.

Sten!

Jag skickar gärna över den till er om ni vill.


Nu ska jag fortsätta att kolla på tennisen.

Mvh
 Skrivet av:  Karl IP: 89.160.18.251



Svar: LOGOTYP! 2009-06-08 18:24
Trevligt att du äntligen är övertygad. Jag + några till här på forumet har hela tiden hävdat att vår "Logga" skrivs ut klart och tydligt. För min del är det så att jag har en "stor" logga-fil som är gjord i Photoshop. UniBas har inga problem att hantera stora (högupplösta" filer heller.

Jag tycker vi ska vara försiktiga och sakliga i vår kritik och analysera problemet/en noga innan vi börjar klaga på själva programmet. Personligen har jag jobbat med många program och UniBas hör till de mest felfria jag träffat på.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.162.66



Svar: LOGOTYP! 2009-06-19 11:50
Eftersom jag är fotograf och därmed har hyffsad koll på digitalbildhantering så tänkte jag lägga in ett par instruktioner för hur man får en högupplöst logotype på sina fakturor (se nedan). Det är lite knivigt om man inte är van men det ska nog gå bra. Jag har lagt ut ett exempel på hur det ska se ut på denna länk (man får visst inte lägga in länkar på forumet därav det konstiga formatet):
www [punkt] boldtfoto [punkt] se [/] misc [/] fakturademo [punkt] jpg

Zooma in på själva logotypen så ser du att den är skarp även i jämförelse med den övriga texten på fakturan. Dock har jag problem med att UNI_BAS "klipper av" sista tecknet på ett par ord på fakturan vilket är oerhört irriterande (se markering i bilden). Någon som vet hur man löser detta? (kör UNI_BAS på Macintosh OS X 10.5.7).

Hur som helst, för att få en högupplöst logotype på fakturorna så gör följande i ett bildprogram, t.ex. Photoshop eller gratisalternativet GIMP:
(1) Skapa en bildyta (eng. canvas) som är ca. 21x5cm med en PPI (kallas ibland även DPI) på 300. Med andra ord en yta på ca. 2500x600 pixlar.
(2) Skapa din logotyp efter konstens alla regler MEN se till att logotypen fyller ut rutan så mycket som möjligt, alltså antingen i höjdledd eller på bredden.
(3) Gör om din logotyp till en JPEG-fil. I Photoshop gör du det genom att välja menyn "File"->"Save for Web & Devices".
(4) I dialogrutan som dyker upp väljer du hur hög kvalitet du vill ha på din JPEG (egentligen hur mycket den ska komprimeras). Ett värde mellan 70-100% borde fungera bra, men vara noga med att filstorleken inte överstiger 200kB. Filstorleken visas under den högra bildytan.
(5) Klicka på "Save"-knappen och ge filen ett namn.
(6) Öppna därefter den nyskapade JPEG-filen i Photoshop (viktigt att du verkligen öppnar JPEG-filen så du inte använder den tidigare Photoshopfilen i de följande instruktionerna).
(7) Zomma in 100% i JPEG-filen (håll in Ctrl-tangenten och tryck därefter på + till du zoomat in till 100%)
(8) Markera allt i filen genom att trycka Ctrl+A (Ctrl-tangenten samt A)
(9) Gå in i UNI_BAS och gå till "Databas"->"Företaget"->"Logotype"
(10) Klista in din logotype genom att välja "Edit"->"Paste" i menyn överst i programmet.

När du nu skriver ut din faktura ska logotypen vara skarp och tydlig.

Lycka till!

mvh Martin
 Skrivet av:  Martin IP: 194.47.128.22



Svar: LOGOTYP! 2009-06-19 11:54
(11) Klicka på "Spara"-knappen i UNI_BAS för att spara din nya logotype :-)
 Skrivet av:  Martin IP: 194.47.128.22



Svar: LOGOTYP! 2009-06-19 14:35
Hej Martin!

Bra text, men om man redan har en logga, hur ska man göra med punkt 1 och 2.

Mvh Karl
 Skrivet av:  karl IP: 89.160.18.251




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 1 =