Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

En ny kund helt enkelt ... 2009-06-09 09:50
Antag att jag är en sotare och uför endast sotningar á 500 kr inkl moms.
Det blir knöligt när jag skall skriva ut fakturor. Jag vill absolut inte skapa en ny kundpost för varje kund.

Eftersom alla fakturor är identiska förutom kundens namn och adress så vill jag tex ha en kund som heter "Sotningskund", för att senare när fakturan skrivs, kunna ändra kundens namn och adress. (Och de uppgifterna skall såklart komma i fakturans ovandel).

Det går nu att i ett senare skede ange en annan referens när en faktura görs, men det räcker inte. Varför kan jag inte få ändra namn och adress etc? De är ny gråade och kan inte ändras.

/Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.119.107



Fortsättning: En ny kund helt enkelt ... 2009-06-09 10:19
Antag att jag har sotat 50 skorstenar hos olika kunder och en del har betalat. (Vissa utan att ange faktura nummer).

Glatt går jag in i UNI_BAS, tar upp fliken "Betalning från kund" för att bocka av de som har betalat. Brister nästan i gråt bnär jag upptäcker att alla fakturorna ser exakt likadana ut i listan förutom fakturanumret.
Det går inte att söka på någon text i fakturan såsom adress mm, referensen finns inte med. Ifall kunden inte har angivit fakturanummer så måste jag ta en stor omväg i programmet för att lokalisera vilken faktura som är betald.

Förslag:
1) Jag skulle uppskatta att referens kom med i fakturalistan. Då klarar jag av "problemet". (Många har även storföretag som kunder med olika referenser.)
2) Jag skulle gilla att man kan söka på vad som helst i fakturan såsom referens, adress, telefonnummer mm mm för att söka upp rätt faktura när en betalning har kommit in från en person.

mvh Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.119.107



Svar: En ny kund helt enkelt ... 2009-06-12 01:33
Hej Håkan,

Det låter som om du behöver extramodulen "avtalsfakturering". Denna fungerar kanonbra om du t.ex. ska skicka ut 200 medlemsavgifter för år 2009, eller t.ex. hyresfaktura för 150 lägenheter etc.

Dina åsikter om att inte vilja skapa en ny kundpost verkar dock vara lite oövertänkt. Sotningskund är ju inga problem att lägga in i artikelregistret, men hur tänker du när du ska skriva namn o adress manuellt på varje faktura???

Visst händer det att någon kund glömmer att skriva faktura eller kundnummer vid betalning, men dessa är en mikroskopisk del i fakturahanteringen och sotningskunder är väl inga större undantag? En enkel variant är att efter du skrivit ut dina 50 fakturor så skriver du ut en fakturalista. Denna kan du bokföra på konto kortfristiga fordringar. Alltså 50 x 500 = 25 tkr.
Sedan prickar du av dem alltefter de betalas. Ex.vis debet ditt bankkonto och kredit kortfristiga fordringar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.162.168



Svar: En ny kund helt enkelt ... 2009-06-13 11:39
Fördelen med att skapa en post i kundregistret för varje kund är att Du slipper registrera alla uppgifter varje gång Du sotar hos den kunden. Du kan också göra anteckningar på den kunden tex: "ta med en extra lång stege" eller "han vill gärna bjuda på kaffe".

Men, om Du nu absolut inte vill ha dessa fördelar, då finns det en tilläggsmodul för "Strökundshantering". Det räcker med att Du har en enda kund i kundregistret. Varje gång Du fakturerar denna kund får Du ange kundens namn och adressuppgifter. Dessa uppgifter sparas till dess fakturan är betald. Strökundsmodulen kostar 400:- + moms
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: En ny kund helt enkelt ... 2009-06-19 17:11
Hej "UNICELL AB"
Såg videon om modulen "Strökundshantering" och modulen såg riktigt lovande.

När presentatören visade följande:
Rapporter => Kunder => Spåra fakturor
så var fältet "Kund" helt tomt. När jag laddade hem modulen "Strökundshantering" så kom kundens namn in i kolumnen "Kund". Jag antar att videon inte är uppdaterad. Så här långt är jag nöjd med modulen.

Viktigare är att bocka av en betalning från kund. Jag gör följande:
Registrera => Betalning från kund => Tar upp listan med fakturor
så finns inte kundens namn med. Istället står det motsvarande X23 och Strö1 som användes i videon.
Förslag: Ersätt Strö1 med kundens namn som jag matade in när jag skapade fakturan, och lägg gärna till postorten eftersom den kolumnen redan finns. Dessutom har många kunder över hela Sverige.

mvh Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.119.107



Svar: En ny kund helt enkelt ... 2009-07-07 21:51
Jag skulle vilja ha ett svar från Unicell angående kommentaren den 19 juni.

Sammanfattning:

Såg videon om modulen "Strökundshantering" och modulen såg riktigt lovande ut.
Förslag: Ersätt Strö1 i videon med kundens namn som jag matade in när jag skapade fakturan, och lägg gärna till postorten eftersom den kolumnen redan finns. Dessutom har många kunder över hela Sverige.
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.119.107



Svar: En ny kund helt enkelt ... 2009-07-07 22:14
Redan i versionen från den 30/5 är det som Du påpekar implementerat. Kvar finns dock en punkt: För strökunder saknas ortsnamnet i kolumnen för ort- detta kommer att korrigeras framöver.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.27




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 5 =