Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

faktura på skatteinbetalning 2009-06-16 01:11
Hej

JAg undrar hur och om jag skall registrera/bokföra fakturor från skattemyndigheten. JAg har fått en faktura/inbetalningskort som uppmanar att ett visst belopp skall betalas in på mitt skattekonto. Skall jag bokföra detta och i så fall hur? Tack på förhand.
 Skrivet av:  David IP: 78.156.203.214



Svar: faktura på skatteinbetalning 2009-06-16 10:30
Svar nej (om det gäller enskild firma)!
Det är inte företaget utan DU som är skatteskyldig, och ingen bokföring i företaget skall således ske.
Däremot är det förstås inget som hindrar att du gör ett "Eget uttag" på beloppet (om plånboken är tom) och i verifikationstexten kanske anger syftet med uttaget.
 Skrivet av:  Tore IP: 217.211.36.56



Svar: faktura på skatteinbetalning 2009-07-08 19:34
Det är inte förbjudet att boka det på företaget då du själv är företaget.
Själv tycker jag att det är lättast att hålla isär privat och företag fast att det i enskild firma inte gör någon skillnad
(bokför enligt fakturametoden)
 Skrivet av:  karl IP: 89.160.18.251



Svar: faktura på skatteinbetalning 2009-07-08 21:25
Läst men inte förstått :)
Vadå "boka det"? Vad är "det för något"? Gäller "det" att boka skatten, så är det ett eget uttag, precis som beskrivet ovan.
Vad menas med "lättas att hålla isär". Man SKALL/FÅR INTE blanda privat och företagets ekonomi.
Inte gör någon skillnad? Vad menas med det?
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: faktura på skatteinbetalning 2009-07-08 22:15
Med att hålla isär menar jag att ha ett företagskonto, lite luddigt håller med, men om jag inte minns fel så kan man boka det mot skatter och avgifter.
 Skrivet av:  karl IP: 89.160.18.251




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =