Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Blir rätt momssats 2009-06-16 11:32
När jag går in på lev.fakturor och skall lägga in en faktura som inkommit så beräknar programmet så att det blir 20% im oms istället för 25% trots rätt inställningar?

hur skall jag göra för att kunna få rätt moms....? Jag har kollat på testföretaget och den ger rätt moms?
Tack på förhand!

UNICELL`s kommentar
Vi har ändrat den felaktiga/missvisande rubriken från "Blir fel momssats" till "Blir rätt momssats"
Många läser bara rubrikerna och kan få uppfattningen att et är fel på programmet.
 Skrivet av:  maria IP: 77.53.26.155



Svar: Blir rätt momssats 2009-06-16 16:17
Om Du har rätt inställningar i UNI_BAS bokföringsprogram, då beräknar programmet momsen rätt.

Om Du har någon inställning fel, då kan förstås momsen bli beräknad efter den inställningen. Du har kanske angivit att det registrerade beloppet är exklusive moms.

20% moms är detsamma som 25% moms. Ja, nu undrar du förstås om jag är riktigt klok. Men, så är det faktiskt - dvs beroende på hur man räknar.
- Om Du köper något för 100 kr inklusive moms, då är momsen på det Du köpt 20 kr. - 20 kr av 100 kr är 20%. Alltså är momsen 20 %.
- Du har alltså köpt något som kostade 80 kronor exklusive moms. Momsen var ju 20 kr. Äffären har lagt på 25% moms. - 25 % på 80 kr är 20 kronor. Alltså är momsen 25%.

Beroende på hur man räknar kan momsen ibland vara 20 % och samma moms kan då samtidigt vara 25%
Fenomenet kallas för PÅLÄGGSprocent respektive MARGINALprocent
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 7 =