Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

inkasso 2009-06-22 09:32
Hej fick inte svar på följdfrågan tidigare. lägger därför upp svaret och följdfrågan:

Du har registrerat leverantörsfakturan när den kom. Du får sedan någon handling från ett inkassobolag. Häfta ihop handlingen med fakturan i pärmen. Gör inget mer just nu.

När det blir dags att betala, måste Du förmodligen betala in beloppet till inkassoföretaget och förmodligen det högre beloppet som inkluderar ränta etc.

När betalningen är gjord, gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat - klicka på betalningsverifikationen. Här kan Du nu kontera (registrera) merkostnaden/mellanskillnaden. I slutändan ska Du ha krediterat betalkontot med just det beloppet som Du betalat ut.

Men från vilket konto skall jag boka den extra kostnaden på? i detta fall rör det sig endast om 50kr påminnelseavgift. Men Jag har flera där inkassokostnader samt ränta kommer tillkomma. Jag förstår att jag skall avsluta med att boka en minskning av pengar ifrån bankkonto 1940 eftersom det är därifrån pengarna betalas ifrån.

Tacksam för svar.
 Skrivet av:  David IP: 78.156.198.32



Svar: inkasso 2009-06-23 00:56
Hej David,
Dina inkassokostnader kan du boka på övriga extraordinära kostnader eller skapa ett kostnadskonto i närheten av administrativa kostnader. Här kan du också boka påminnelseavgifter. Räntan ska givetvis bokas på räntekonto. Du debiterar det aktuella kontot och krediterar ditt bankkonto.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.178.25




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 9 =