Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Flytt av program 2009-07-08 19:22
Hej!

Jag tänkte flytta uni_bas till en annan data och vill kolla om min plan är rätt.
Jag tar och flyttar hela uni_bas mappen och lägger över den helt enkelt till den nya datan.

Sen undrar jag om någon har någon erfarenhet av att dela ut uni_bas i ett nätverk om det nu är möjligt.

Mvh Karl
 Skrivet av:  Karl IP: 89.160.18.251



Svar: Flytt av program! 2009-07-09 18:03
Karl, Du är ju en flitig besökare här i forum, så jag vet att Du har serviceavtal. Flytta inte UNI_BAS-mappen. Istället är den bästa lösningen att man laddar ner en uppdatering och kör den filen på den nya datorn. Uppdatering/Installation är samma fil.
Man får efter detta en ny UNI_BAS-mapp som lägger sig på hårddisken. Antingen kan man flytta med sig sin datafil (2 filer: xxxxx.4DD och xxxxx.4DR). Lägg dessa i UNI_BAS-mappen på den nya datorn. Starta UNI_BAS och gå upp i Arkiv-menyn (File-menyn) och välj "Byt företag". Välj Din datafil och allt är klart.
Man kan som alternativ till att flytta datafilen också gå till Databas/Verktyg i datafilen på den gamla datorn och ta en säkerhetskopia. Flytta sedan säkerhetskopian till den nya datorn. Öppna UNI_BAS och gå till Databas/Verktyg/Återgå till säkerhetskopia. Följ instruktionerna på skärmen för att skapa en ny datafil.

Saknar man serviceavtal måste man göra ovanstående, men får då använda den ursprungliga installationsfilen istället.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.27



Svar: Flytt av program! 2009-07-09 18:49
Hej!

Tackar så mycket för en lätt beskrivning nu vet jag precis.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Mvh K
 Skrivet av:  karl IP: 89.160.18.251



Svar: Flytt av program! 2010-03-06 15:52
Oj va bra att ni har detta forum, så jag slapp att maila samma fråga från min sida.
hälsn Lars
 Skrivet av:  Lars J IP: 85.225.79.41



Svar: Flytt av program! 2010-03-07 03:56
Jag vill tillägga att jag använder UniBas i tre datorer (1 licens) och det fungerar perfekt i alla. Givetvis måste man ta backup och föra över dessa filer till de andra efter avslutat arbete, men efter ett tag så får man en viss rutin på detta. Många programföretag vill ha extra betalt för varje arbetsplats, men UniBas tar inget extra för detta.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.215




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 2 =