Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

maila kundfakturor 2009-07-09 16:33
Hej

Har gått in under: Rapporter, Kunder, och klickat på önskad faktura. Då kommer man till ett fönster där det finns en knapp som heter Mail. Jag har prövat den funktionen men den verkar inte funka. Ingen av de adresser jag har skickat mail till har fått något mail. Vad är fel? Jag jag har ställt in utgående mailserver och mailadress under databas, styrning, mail. Tacksam för svar.
 Skrivet av:  David IP: 81.225.115.49



Svar: maila kundfakturor 2009-07-09 18:08
Jag vågar gissa att Du har Telia som internetleverantör.
Förklaringen till våra mailproblem börjar med det "krig" som har härjat mellan Microsoft och telia: http://www.dn.se/ekonomi/1.830751

Det kan i och för sig finnas andra problem i sammanhanget. Det har även tidigare visat sig svårt att bifoga filer i de mail som produceras direkt i UNI_BAS.

Vi arbetar på för att finna en lösning, men just nu ser det lite mörkt ut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.27



Svar: maila kundfakturor 2009-07-09 23:56
Det här är en intressant grej. Telia har ju infört ett lösenord även vid sändning av mail och det är naturligtvis inte så lätt att implicera denna funktion i ett bokföringsprogram. Å andra sidan tycker jag Unicell kommit en bra bit på väg när det gäller Internetkoppling via Unibas. Man kan ju köpa program eller gå till detta forum m.m. direkt från Unibas.

När man väljer utskrift av faktura ser det ut som programmet genererar någon form av fil som man kan titta på innan man skriver ut. Här kanske man kan börja och ev. låta oss välja att spara fakturan som en fil som sedan i sin tur kan bifogas manuellt när man mailar. Det här bygger väl på samma princip som de s.k. elektroniska fakturor man får via sin internetbank.

Eftersom jag själv sysslat med dataprogrammering och läser en hel del i ämnet, så vet jag att Adobe har en lösning för ett sådant system. Tyvärr råkar jag också veta att Adobe tar väldigt bra betalt för denna innovation. Här pratar vi om sexsiffriga belopp minst! Men skulle Unicell hitta en egen lösning på detta med att maila fakturor, skulle det bli en sensation utan dess like, tro mig!

Jag har en känsla av att någon på Unicell ligger och grubblar på detta om nätterna...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.174



maila kundfakturor fel svar 2009-07-10 07:34
SVAR: Jag vågar gissa att Du har Telia som internetleverantör.
Förklaringen till våra mailproblem börjar med det "krig" som har härjat mellan Microsoft och telia.
Det kan i och för sig finnas andra problem i sammanhanget. Det har även tidigare visat sig svårt att bifoga filer i de mail som produceras direkt i UNI_BAS. Vi arbetar på för att finna en lösning, men just nu ser det lite mörkt ut.

FRÅGA: Nej jag har inte Telia utan använder Tele2 SMTP server: mail.tele2.se Vad kan då felet vara? Och hur åtgärdar man det?
 Skrivet av:  David IP: 81.225.115.49



Svar: maila kundfakturor 2009-07-10 08:54
Det finns en enkel lösning som heter .pdf

Har man en Macintosh-dator, har man en inbyggd pdf-writer. Vid utskrift av en faktura väljer man helt enkelt "pdf" och därefter "Mail pdf". Efter detta val kommer det egna mailprogrammet igång och man kan då enkelt skicka iväg "utskriften". (fungerar alltså inte bara för fakturor, utan för alla utskrifter)

Har man nu inte en Mac utan istället en Windows-dator, då kan man lösa detta genom att antingen köpa ett program så som Åke nämner, men det finns även gratisvarianter av "pdf-writer" som man kan ladda ner från nätet.

Men, som sagt vi tittar närmare på detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: maila kundfakturor 2009-07-10 14:49
Hej

Jag har försökt skriva ut eftersom jag har en PDF skrivare på min PC. Men det står då överst Fakturakopia. Detta innebär att jag inte kan sälja fakturan till ett finansbolag. Hur går jag tillväga för att ändra så det inte står fakturakopia högst upp. Tack på förhand.
 Skrivet av:  David Lewis IP: 81.225.115.49



Svar: maila kundfakturor 2009-09-01 10:35
Varför kan man inte sälja fakturaKOPIA till finansbolag?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.135.206



Svar: maila kundfakturor 2009-09-01 11:29
Det kan finnas två anledningar, sist jag kollade kunde man endast konfigurera vilken mailserver som ska användas i UNI_BAS, inget av det nedanstående, men det kan ha ändrats.

1. Din e-postserver behöver autenticiering (väldigt vanligt). Detta görs så klart för att inte vem som helst ska kunna skicka mail med deras server.

2. Din e-postserver blockeras av din Internetleverantör genom att port 25 är blockerad. Detta görs för att blockera kunder på Internetleverantörens nätverk att skicka spam-mail och är en väldigt vanligt åtgärd. Normalt sett tillåts endast att leverantörens egna e-postserver används.
 Skrivet av:  Oscar IP: 80.72.151.98



Svar: maila kundfakturor 2009-09-02 14:33
Klicka på Registervård och välj Övriga register.
Där väljer du Språk och sedan ändrar man texten på fältet Fakturakopia till Faktura.
Skriv ut fakturan i PDF och gå sedan tillbaka och ändra tillbaka Faktura till Fakturakopia
 Skrivet av:  Harald IP: 78.69.177.81



Svar: maila kundfakturor 2010-02-21 23:33
Jag har just upptäckt detta, till synes helt perfekta program för vår förening. Är således lite sent ute i denna diskussion. Men i alla fall. Jag håller än så länge på att testa demo versionen, men det blir nog en order :) Jag stötte precis på det här problemet med att skicka faktura påminnelsen med e-post via den knappen som nämns vid oven. Jag har Telia också, men kan det varas å svårt att skicka med namn och lösenord för att skicka mail ? Der är ju användarens inställningar man använder, oavsett vilken kund man ska skicka mailet till. Ofta är det samma namn och lösen som när man hämtar mail.

Själv har jag lagt in mail adress på en kund. Men när jag trycker på knappen för att skicka fakturan så kommer inte ens kundens adress upp i fälte TILL: Detta verkar ju konstigt. Verkar vara fel redan i steget före skickandet..?!
Det vore ju kul om man hade nytta av att man fyller i alla kunders e-post adresser i kundregistret.

Angående PDF så jar jag länge använt Primo PDF för att göra PDF:er. Den är en Freware och kompatibel med Adobe,s reader så att folk kan läsa bifogade PDF filer när man skickar dem. Det finns en del andra läsare också, men då har jag stött på problem med att en del inte kan läsa dem.

Att läsa PDF:er gör man med det underbara och lilla Foxit PDF.

På detta vis har man undvikit Adobes Acrobat Reader och "Writer" som är alldelse för onödigt stora och tunga.

Ser fram emot att få hem licensen på UNI_BAS så man kan börja göra medlemsfakturor :)

Hade bra!
Patrik
 Skrivet av:  Patrik Neuendorf IP: 78.73.88.114



Svar: maila kundfakturor 2010-02-23 20:12
Hej Patrik,
Eftersom jag också bokför en förening så kan jag lova att UniBas fungerar utmärkt i dessa sammanhang. Vi har också modulen "Avtalsfakturering" vilket förenklar t.ex. fakturering av medlemsavgifter på en viss summa till flera hundra medlemmar.
En annan modul som jag tycker är viktig, är påminnelsehantering vilket vi också har en extra modul till och dessutom budgethantering.

När det gäller E-post, vet jag att Unicell tittar på detta och försöker hitta en bra lösning. I dessa sammanhang är det viktigt att man kan generera en s.k. virtual writer, som sedan i sin tur kan användas till E-post-bilagor/fakturor. Vi får ha lite tålamod med detta medan Unicell gnuggar geniknölarna...

Jag är personligen lite skeptisk till freeware program i största allmänhet. Acrobat Reader är ju dessutom gratis och uppdateras väldigt ofta. Jag kan tänka mig att vid minsta uppdatering så är freewaren "torsk" och det uppstår låsningar och andra problem. När det gäller att framställa PDF-filer, har jag en Canonscanner, inte alls dyr, som funkar med en knapptryckning och gör PDF-filer på löpande band.

Till sist... har ni flera hundra medlemmar så är UniBas super när det gäller sökning i register. Du kan söka på delar eller bokstavskombinationer i kund(medlemsregistret och UniBas plockar fram dessa på millisekunder. Sedan kan man skräddarsy sina medlemsregister under RAPPORTER/EGNA RAPPORTER, men det är en annan historia....
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.23



Svar: maila kundfakturor 2010-08-25 22:20
Har lyckats ställa in alla parametrar så att det verkar som om det skulle kunna fungera. Skulle man kunna tänka sig att i det ögonblick man sparar så sparas det också en exakt kopia av fakturan i någon av de små gula mapparna där programmet installerats och som man kan bifoga i ett mail, eller är denna lösning alldeles för simpel?
 Skrivet av:  Stefan IP: 81.229.177.145



Svar: maila kundfakturor 2010-08-26 17:57
Jo självklart sparas fakturan i någon mapp och det är härifrån som man får begära fakturakopior. Att kunna skicka denna via mail ska naturligvis kunna gå att fixa, men det är nog lite mer komplicerat än så och det behövs en hel del programering och inställningar för att detta ska fungera. Jag tror att Unicell jobbar på detta.

Har du ett nyare Windows (Vista eller 7) så har du också möjlighet att skriva ut fakturan som en fil. Kolla i fönstret vid skrivarnamn. klicka i rutan och förhoppningsvis kommer det upp, Fax. Microsoft Office Document Image Writer, Microsoft XPS Document Writer eller Skicka till One Note 2007. Testa någon av dessa som genererar olika filer av ex.vis fakturan. Använd ditt E-post program och bläddra fram filen som bilaga.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 5 =