Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-10 10:52
Nu finns instruktionsvideon tillgänglig för dessa rutiner: www.uni-bas.se/Rotavdr.html

Ett antal kunder har under den senaste tiden testat rutinerna och meddelande om när den uppdateringen är tillgänglig kommer inom de närmaste dagarna. Alla som köpt UNI_BAS efter den 1 april 2009 och alla som har serviceavtal får detta meddelande.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-11 00:17
Har kollat på videon och tycker det verkar riktigt bra, undrar bara när man ska skriva ut formuläret begäran om utbetalning från skatteverket så såg jag att det inte fylls i automatiskt
beloppen och och personnummer, kan ha fel men det såg ut så i förhandsgranskningen i videon.

Mvh K
 Skrivet av:  karl IP: 89.160.18.251



Svar: Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-12 00:57
Har testat nu, det enda som fylldes i var firmanamnet, & telnr.
Bankgiro Faktura Utskriften , är ej klar ännu, men kommer väl.
Uppmärksammade också att man även efter att man har noterat personnummret, vid varje nyskapande av fakura så måste man klicka ok med muspekaren, på att det är korrekt personnummer, det kanske var tänkt så!.

Från det ena till det andra, en fråga till andra småföretagare, jag skriver ut mina fakturor med bankgiro talong, då min kunkrets behöver sådana talonger, men åter till frågan hur många gör det? det är väl ändå på väg bort.
Tur att möjligheten finns i UNI BAS!!!
 Skrivet av:  Palle IP: 87.227.3.49



Svar: Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-12 18:20
Hej!

Hade varit super om detta med att det inte fylls i uppgifter om "begärt belopp att få tillbaka" samt "totala beloppet" hade blivit uppdaterat annars blir det mycket skrivande för hand.

Annars tycker jag det är super att ni har valt att göra detta tillägg i programmet.
 Skrivet av:  karl IP: 89.160.18.251



Svar: Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-14 06:22
Hej! Undrar om ni har börjat skicka ut uppdatering på detta för oss som har serviceavtal? Mvh Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.54.92



Svar: Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-14 09:37
Hej. Vad jag har förstått av Skatteverkets hemsida så ska beställaren ha en snittlön på 24000kr /mån för att få rätt till detta avdrag. Hur gör ni? kollar ni upp kundens inkomst? för om det inte går igenom så skall vi kräva resterande av kunden igen....( jag var och köpte ett kök och ville även ha en hantverkare till detta...han svara att han ger hellre 30% i rabatt än att strula med allt detta).
Det känns som om det ta lång tid innan man får betalt för arbetet.
 Skrivet av:  anki IP: 81.227.28.44



Svar: Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-14 14:58
Rut eller Rot avdrag, upp till 50 000 sek, kan vi näringsidkare "hämta ut" genom skatteverket. om kunden sen inte betalat in 50 000 kr till skatteverket genom kommunalskatt, under ett år så får kunden återbetala detta skatteavdrag vid dennes deklaration.

Om kunden anlitar näringsidkare som gör avdrag för tex 80000kr under ett år, så betalar skatteverket ut endast 50000kr varpå 30000kr måste krävas av kund direkt till näringsidkare.
därav ganska viktigt att kunden är informerad av detta redan på första fakturan,

i min verksamhet "gräsklippning" kommer jag i regel inte ens halvvägs till detta totalbelopp,
så jag har ingen större oro.

vi kan ta ett exempel, "Kalle" anlitar en snickare & en målare, snickaren fakturerar 70000kr i arbetskostnad, varpå ett skatteavdrag på 35000kr, sedan tätt därefter kommer målaren,
han fakturerar 50000 kr varpå ett skatteavdrag, på 25000 kr, som ska betalas av skatteverket i första hand, då skatteverket redan betalt ut 35000, så finns det bara 15000kr kvar i potten, varpå målaren, själv ska fakturera återstående 10000 kronor som kommer som en smärre shock åt Kalle som inte kalkylerat riktigt.
då kalle bara hade liten inkomst så hade han kanske bara betalt en kommunalskatt på ca 27000kr, därav skatteverket kommer att återkräva "-50000 +27000 =23000

Kunden kan i värsta fall både få näringsidkaren & skatteverket på sig.

Detta är min tolkning av de nya reglerna, även jag ha missatr ngt, så dubbelkolla gärna med skatteverket,


Trevlig Sommar
MVH
Patrik Eriksson "Palle"
 Skrivet av:  palle IP: 90.130.235.180



Svar: Rotavdrag/Hushållsnära tjänster 2009-07-14 19:18
Även vi använder bankgiro och tycker det är en service för våra kunder. Kan inte tänka mig att bankgiro är på väg bort vad skulle det vara i stället, plusgiro? Det är väl det som är på väg bort eftersom bankerna tar en lite summa för att överföra pengar till detta konto, (om man har bankgirotjänsten som företagare).
Hoppas att denna funktion med utskrift till bankgirotalong snart kommer att fungera vid tjänsten Husavdrag.

En skön sommar önskar
Lenas Städ Hässleholm
gm
Janne Anderstedt
 Skrivet av:  Lenas Städ Hässleholm IP: 78.72.24.153




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 5 =