Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura = pappersfaktura? 2009-07-10 16:06
Hej,

Jag funderar på gränsdragningen mellan "Kundfaktura" och "Intäkt utan faktura".

Jag utför konsulttjänster och sköter det mesta av min kundkorrespondens medelst e-post - jag skickar alltså inte alltid en faktura i pappersformat utan nöjer mig med att föreslå mitt pris i ett mail. Skall en sådan faktura/prisförslag räknas som en "kundfaktura" eller som en "intäkt utan faktura", från UNI_BAS sätt att se det? Och spelar det någon roll ur bokföringssynpunkt?

MVH
/Andreas
 Skrivet av:  Andreas IP: 83.185.16.152



Svar: Faktura = pappersfaktura? 2009-07-10 21:14
Med "Kundfaktura" avses att fakturan skapas i UNI_BAS (om den sedan skickas som pappersfaktura eller pdf-fil via mail spelar ingen roll).
Bokför således "intäkt utan faktura" när inbetalning skett.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Faktura = pappersfaktura? 2009-07-10 23:04
OK - Tack så mycket för svaret!
 Skrivet av:  Andreas IP: 82.117.112.135



Svar: Faktura = pappersfaktura? 2009-07-11 08:29
Bokföringsmässigt är det ingen skillnad på någon av knapparna Kundfakturor/Leverantörsfakturor/Kostnader utan faktura/Intäkt utan faktura/Övrig bokföring. Skillnaden ligger istället i dels den hjälp man får vid registreringen och dels det som byggs upp bakom - dvs kundstatistik, kundreskontra etc.

Om Andreas använder knappen Kundfakturor i sin registrering, då behöver han inte befatta sig med bokföringen alls. Registrera bara fakturan och spara den så är bokföringen gjord i samma andetag. Dessutom kan man i statistiken se vad/när kunden köpt historiskt. Man kan gå in på Rapporter/Kunder och se vilka fakturor som är betalda/ej betalda o.s.v.

Om Andreas använder knappen "Intäkt utan faktura", måste intäkten bokföras konto för konto - Försäljningskonto, momskonto, öresutjämning etc. I det förträffliga bokföringsprogrammet UNI_BAS behöver andreas dock inte tänka på debet och kredit, till och med knapparna ÖKAR/MINSKAR är förvalda när registrerings sker.

Om Andreas slutligen använder knappen "Övrig bokföring", gäller samma som för knappen "Intäkter...", med den skillnaden att Andreas nu måste välja om intäkten ökar eller minskar för försäljningskontot. Samma val "Ökar/Minskar" måste sedan göras för varje kontering.

Alltså ju längre till vänster knappen ligger - desto mer hjälp får man av systemet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.27



Svar: Faktura = pappersfaktura? 2009-07-11 09:40
Bra beskrivning.
Mitt svar torde väl i princip vara OK som ett rakt svar på frågan medan UNICELLS råd till Andreas
(och alla andra) är:
Skapa/registrera alltid fakturan i UNI_BAS. Det underlättar bokföringsjobbet!
Rätt tolkat?
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Faktura = pappersfaktura? 2009-07-13 11:53
Tack återigen för svaren.

Jag tror jag förstår lite bättre nu. Jag hade hängt upp mig lite för mycket på just ordet "faktura", i betydelsen "formellt faktura med logotypen uppe i hörnet", när ordet ju egentligen är menat i lite vidare betydelse.

När det är möjligt, och betalningen känns säker, kommer jag att använda knappen "Kundfaktura". För mindre och osäkrare uppdrag kommer jag att vänta tills betalningen faktiskt inkommit och välja knappen "Intäkt utan faktura".
 Skrivet av:  Andreas IP: 82.117.112.135



Svar: Faktura = pappersfaktura? 2009-07-21 16:00
Hej Andreas,
Jag blir lite konfunderad över ditt "konsultarvode". Du kanske kan lämna en offert via E-post, men antag att kunden anlitar dig till det föreslagna "E-post priset" och sedan inte betalar ditt arvode. Vad gör du då? Försök att gå till Kronofogden med ditt underlag får du se.... Eller vad händer om det skulle hända dig något som en olycka t.ex. och dina anhöriga ska försöka få fram dina utestående fordringar?

Nej en offert/anbud via E-post är ok och om kunden accepterar så får han en faktura med förfallodag i vanlig ordning. Så fungerar samhället för de flesta.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.153.172



Svar: Faktura = pappersfaktura? 2009-07-22 11:01
Att vänta med att skriva fakturn är inte vettigt. Det är alldeles för lätt att glömma bort förfallodagar, och du får inget som helst stöd i ditt bokföringsjobb.

Skriv faktura i vanlig ordning. Unibas är mycket effektiv när det gäller att hålla ordning på vilka som betalat och inte betalat. Skulle du inte få betalt så kan du alltid kreditera fakturan om du vill ta bort den ur bokföringen. För alla inblandade är det bättre att det finns en faktura istället för ett e-mail!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =