Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföringstips! 2009-07-28 15:05
Jag brukar göra en säkerhetskopia vid varje bokföringstillfälle. Då är det väldigt enkelt att gå tillbaka till det tillfället/datumet om man har bokfört något fel. Självklart kan man göra en bokföringsorder i slutet av månaden, men för att bespara en massa frågor från revisorer, brukar jag då boka om de senaste transaktionerna.

Så hände idag när jag såg att saldot var fel på ett konto, beroende på en felaktigt bokförd Kreditnota. Bara gå in på Data och sedan verktyg i programmet, sedan Windows Utforskaren, välj C:/UniBas/Kopior. Där ligger alla dina gamla säkerhetskopior efter datum. Bara att klicka på "Återgå till säkerhetskopia" och välja det datum du önskar bland kopiorna.

Den sista säkerhetskopian kan du också lämpligtvis kopiera till ett USB-minne som du sedan kan sätta in i en annan dator t.ex. på landet och köra bokföring där istället för hemma eller kontoret. Det sistnämnda förutsätter att du laddat in UniBas i den aktuella datorn.

Ovanstående beskrivning kanske är lite "förenklad" och jag vet att många är osäkra på hantering av filer i datorer. Jag tror proceduren finns beskriven av Unicell på video eller manualen eller möjligen här på Forumet. Ta som regel att ALLTID göra en säkerhetskopia. Helst efter varje bokföringstillfälle, så slipper du problem om något skulle hända datorn.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.155.221




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 8 =