Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Några nybörjarfrågor. 2009-08-03 13:22
Jag har nu i sommar startat en enskild firma parallellt med min anställning (F/A-skatt).
Dom första sakerna jag införskaffat är bla bokföringsprogram som jag betalat från mina "privata" pengar. Hur skall jag bokföra detta?

Jag har dessutom skaffat ett nytt bankkonto knutet till ett bankgiro men betalningen för programmet gjorde jag en vanlig internetbetalning från mitt privata konto.

Vad skall jag använda som verifikat för detta när jag inte fått någon vanlig faktura?

Företaget bör väl ha en skuld till mej nu på det aktuella beloppet?

Hur tar jag tillbaka dom pengarna från firman eller delar av dom?

Sedan finns det i UniBas 4st 19xx-konton bla plusgiro men inget bankgiro, är det bara att lägga till ett nytt konto (bankgiro) eller kan jag byta namn på plusgirot och behålla samma kontonummer? Kan jag plocka bort konton man inte använder typ checkräkningskonto?

Om jag måste göra inköp och använder mitt företagskort som är kopplat till företagskontot bokför man sådana transaktioner från kassa? Kan kassan vara mitt företagskonto eller innebär kassan endast om det finns kontanta medel i firman?

Många kanske tillsynes enkla/dumma frågor men jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Roger Höglund
 Skrivet av:  Roger Höglund IP: 81.170.186.32



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-03 13:42
sök konto övriga bankkonton..
du borde få en faktura, eller möjlighet at skriva ur kvitto elller dylikt..
Kostnaden för data programmet , tar du från kontot egna uttag insättnigar.

Lycka till, Det är bara ca ett år sedan, som jag själv hade samma frågor, det finns oerhört mycket att lära här på forumet.
 Skrivet av:  Patrik, Nyåkerns Trädgårdsservice IP: 87.227.3.49



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-03 17:03
Det finns en riktigt bra sökfunktion på det här forat.
Med hjälp av det kan man hittar rätt vetiga förklaringar på det mest.
Sökordet kan vara "start", "uppstart", "egen insättning" mm

Exempelvis finns det en del skrivet:
2007-09-08 Kostnader vi uppstart - hur bokföra?
2008-09-01 Bokföring av F-skatt Hjälp tack
2008-01-16 Start av företag

Tips på vettig litteratur dyker upp allt emellanåt, t.ex.
2005-11-23 Utbildning i bokföring (Smygreklam...)

När det gäller kassa så är det kontanter som avses. Kassan kan inte, och får inte bli negativ. Kassan får/kan bli noll, men aldrig negativ!

...och när det gäller inköp via internet, så lär du få ett kontoutdrag som du kan använda som verifikat. Där står förmodligen såväl mottagare som belopp och moms.

Skriv mer i den här tråden om/när du behöver mer kött på benen. Använd en så informativ rubrik som möjligt så blir det lättare att hitta den informationen i framtiden.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-04 01:32
Jag har gjort en "egen insättning" (2018) till bankgiro som jag själv skapat (1921) på exakt dom belopp jag betalat för bolagsregistrering och bokföringsprogrammet.
Denna insättning finns dock inte i realiteten på det riktiga bankkontot då jag redan betalat för detta privat, är det okej?
Betalningen för bolagsregistreringen innehåller inte någon moms, vilket konto skall jag använda för detta?

Mvh Roger Höglund
 Skrivet av:  Roger Höglund IP: 81.170.186.32



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-04 11:58
Njaeae, det där blir inte riktigt rätt.
Det effektivaste är att man direktkonterar mot egen insättning, t.ex. inköp av skrivarbläck bokförs på kontot för förbrukningsmaterial och motkontering görs mot egen insättning. Då blir inte bankkontot inblandat överhuvudtaget. Har pengarna inte passerat bankgirot skall de heller inte bokföras på bankgirot!

Du kan, om du vill, använda Kassan som mellanlandningsplats. Egen insättning till kassa i ett steg, uttag från kassa för inköp av prylar som nästa steg. Se bara till att kassan aldrig blir negativ.

Bokföringsmässigt är en del kostnader klassade som "momsfria avgifter" och är då inte MOMS-satta. Någon MOMS skall då heller inte bokföras.

Har du gjort fel, kan du i Unibas enkelt och laglig justera tokigheter. Suveränt smidigt! Har själv ofta använd justeringsfunktionen när jag tabbat mig...!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-04 18:06
Hej!

En fundering:

Just när det gäller avgiften för bolagsregistrering så blev jag, som nystartad, informerad om att det faktiskt skulle ses som en privat kostnad och därför inte tas upp i bokföringen alls. Är det kanske någon annan här som fått det rådet också? Det kan ju vara så att min redovisningskonsult "yrade"...
 Skrivet av:  Maria Westgård IP: 217.211.89.198



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-05 00:20
Jag har också en känsla för att det skulle vara på det sättet, men kan inte hitta något som bekräftar det.
Jag har en distinkt uppfattning om att det diskuterats här på forat tidigare men när jag skrev svaren tidigare hade jag inte riktigt tid att röja genom träffarna på sökningen.

Skulle det nu vara så att det redan är bokfört, så går det ju gu-bevars enkelt att "o-göra" den bokföringstransaktionen....

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-05 00:46
Nu hittade jag lite grann ute på webben.

Sökord är "Bolagsbildningskostnader" kombinerat med sökordet "avdrag".

Man får inte göra avdrag för bolagsbildningskostnader, dvs man skall inte ta upp det som en kostnad i företaget!
Bolagsbildningskostnaden är något som man som privatperson tagit på sig.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-05 17:39
Där ser man :-) Tack Lars B!
Anledningen till att jag tog upp det var att Roger får en transaktion mindre att bekymra sig om.
 Skrivet av:  Maria Westgård IP: 217.211.89.198



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-05 23:19
Aj då, där ser man.......

Nu var jag så snabb att jag redan bokfört den. Hur tar jag enklast bort den, eller rättare sagt rättar till "felet"?

Mvh Roger
 Skrivet av:  Roger Höglund IP: 81.170.186.32



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-06 01:08
Du går in på "REGISTRERA" och väljer "ÖVRIG BOKFÖRING". Längst ned på sidan finns knappen "ÄNDRA VERIFIKAT".

Du söker rätt på det verifikat du vill justera ock klickar på den/ de rader som är knasiga. Då skapas nya rader med "tvärtom" information.

Innan du sparar det justerade verifikatet måste du ange varför du varit och ändrat i verifikatet. Det görs i textrutan överst. Den informationen är viktig för din egen del eftersom du redan om bara någon månad kommer att ha glömt vad du gjort och varför.... Dessutom är det tvärviktigt för att kunna förklara för en skatterevisor vad i fridens namn du gjort.


/ Lars B
/ Som har en busgammal version av UniBas.
/ Kanhända utseendet är annorlunda numera....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-06 12:10
Tack! Utan hjälpen från detta forum hade jag inte kommit någon vart.

Mvh Roger
 Skrivet av:  Roger Höglund IP: 81.170.186.32



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-09 21:30
Det är väl lika bra att jag fortsätter här med ytterligare frågor.

Vad är normalt förfarande när det gäller pappershantering i en enskild firma?

Skall man skriva ut varje enskild kontering från programmet så man ser hur varje transaktion är bokförd (inköp, betalning från kund osv)? Hur brukar ni göra?

Jag bokför enligt kontantmetoden.

Mvh Roger Höglund
 Skrivet av:  Roger Höglund IP: 81.170.186.32



Svar: Några nybörjarfrågor. 2009-08-10 17:59
Hej Roger,
Ska det se snyggt ut, kan man skriva ut varje kontering med ver.nr och allt, men verkligheten är nog den att man kan nöja sig med huvud och dagbok men att du kan skriva det ver.nr UniBas genererar, för hand på verifikationen så har man lite att gå efter.

När det gäller Aktiebolag, är avgiftsregistreringen inte avdragsgill i själva bolaget. Aktiekapitalet ska däremot finnas med i bokföringen och om du ev. säljer eller lägger ner bolaget så kan du ta tillbaka dessa pengar skattefritt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.151.168




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =