Hur gör man vid import av varor |
|
2009-08-03 19:11 |
Hej,
Sitter och pular med testversionen. Hur registrera man ett köp av varor från ett icke EU-land där man skall betala tull, transport, moms etc. Varan betalas i förväg medan tull, moms kommer senare vid leveransen.
Mvh
S |
|
Skrivet av:
Sylvester
|
IP: 217.72.63.183 |
|
|
Svar: Hur gör man vid import av varor |
|
2009-08-07 00:52 |
1 - Inköpet registreras under Registrera/Leverantörsfakturor där det är viktigt att leverantören anges om Exportleverantör och att inköpet avser vara. Alternativt registreras inköpet under Registrera/Kostnad utan faktura. Det är där viktigt att man anger att inköpet avser "Inköp vara utanför EU".
Om man gör enligt ovan bokförs ingen moms vid själv inköpet.
2 - Man får senare en faktura från speditören (kan t.ex vara Posten). Fakturan avser speditionskostnader, moms på speditionskostnaden samt moms på inköpet.
Bokför under Registrera/Leverantörsfaktura. Börja med att välja leverantör och bokför speditionskostnaden samt momsen på speditionskostnaden. Sedan är "trixet" helt enkelt att man ska se moms som en handelsprodukt - dvs man kan köpa/sälja en momsfordran - i detta fall "köper" man moms från speditören. Bokför därför momsen precis som om man t.ex från en leverantör hade fått en faktura på både kontorsmaterial och förbrukningsmaterial fast i detta fall har man köpt både speditionskostnad och ingående moms. Ingående momskontot kommer inte automatiskt upp bland konton man kan välja i listan, men det hindrar inte att man ändå kan ange kontonumret för ingående moms i fältet "Kostnadskonto" |
|
Skrivet av:
UNICELL AB
|
IP: 78.69.177.74 |
|