Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Korr av mobil bokföring 2009-08-11 09:22
Jag har bokfört alla mobil kostnader som om allt är hänförbart till firman. Nu vill jag korrigera för privat användning - hur gör jag det?
 Skrivet av:  mats IP: 87.227.83.105



Svar: Korr av mobil bokföring 2009-08-11 15:13
Tyvärr tror jag du får problem med att bevisa vilka samtal som är privata och vilka som gäller firman. Skatteverket är ytterst noga med att granska sådant här.

Köp en mobil privat och använd den som sådan.

Alternativet är att ha en utskrift på alla samtal och sedan pricka av vilka som är privata. Detta är ett jobb som tyvärr tar tid och du ska också kunna bevisa att dina prickningar stämmer. Ring och kolla med Skatteverket vad som gäller.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.160.11



Svar: Korr av mobil bokföring 2009-08-11 19:44
Ett abb med flat-rate löser problemet framledes.
Min fråga är hur jag ska justera bokföringen som är gjord med kunnskap om hur mycket som varit privat
 Skrivet av:  mats IP: 87.227.83.105



Svar: Korr av mobil bokföring 2009-08-12 12:08
Du skriver upp alla dina privata samtal på en lista, räknar ut beloppet och bokför det som eget uttag eller lön.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.189.50



Svar: Korr av mobil bokföring 2009-08-12 17:43
"eget uttag eller lön." ???
Om "firman" är en enskild firma (vilket verkar sannolikt) är alla utbetalningar för eget behov = eget uttag. Det finns inga konton för lön, F-skatt osv!
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Korr av mobil bokföring 2009-08-13 18:42
Ursäkta! I min bokföringsvärld snurrar allt omkring AB, HB eller möjligen någon förening. Enskild firma är så främmande för mig, så jag glömmer att det ändå finns en hel del sådana.

Nu till ämnet! Man får givetvis bokföra dessa privata samtal på något sätt. Underförstått att samtalen inte medges som kostnader i verksamheten. Problemet börjar egentligen med vem som är ägare till mobilen. Är den köpt privat och sedan överlåten/såld till firman, eller är det tvärtom, köpt på firman och utlånad till ägaren?

Det är i princip bara att lägg upp ett konto som t.ex. "Ej avdragsgilla kostnader" och bokföra privatsamtalen där. Det kan ju tänkas att man också köper frimärken eller kaffe eller vad det nu kan vara och använder i privat syfte och man får bokföra kvitton genom att splitta summorna till olika konton.

Ett vanligt avdrag som ej godkänns, är t.ex. om firmabilen får parkeringsböter. Dessa är ej avdragsgilla och ska in på det aktuella kontot. Självklart kan kontot heta vad som helst, t.ex. "Privata mobilsamtal" eller "Parkeringsböter" eller vad ni nu kan hitta på...

En av de viktigaste saker inom bokföring, det är att skilja på företaget och privatlivet. Blanda ALDRIG ihop företagets och dina privata kvitton/fakturor. Då blir det ett rent kaos i slutänden. Betala ALDRIG dina privata inköp med företagets/firmans pengar eller kontokort så slipper du problem. Och framförallt lägg inte alla papper i en låda som plockas fram en gång i månaden för bokföring. Det bästa är att bokföra samma dag om man kan. Förr i tiden satt man oftast och konterade allting i flera dagar, för att sedan databokföra då och då. Använder man Leverantör och kundreskontra i UniBas, har man i stort sett eliminerat denna procedur genom automatkontering.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.179.91




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =