Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2009-08-16 12:44
Märkligt att man knappt hunnit använda programmet 1månad innan det säger säger sig ha hittat ett fel och att jag skall ringa unicell med medföljande felkod, jag har ju inte gjort något galet, och felmeddelandet säger oxå att jag kan använda programmet ett fåtal ggr till genom att trycka OK, jag har ju inget S-avtal så jag skall alltså behöva teckna alt. betala för den supporten, när programmet bevisligen fungerar? Låter märkligt att det skall fungera "ett fåtal ggr genom att klicka OK"

Nån annan som råkat ut för liknande (med eller utan S-avtal)?

Nöjd men ytterst misstänksam
 Skrivet av:  Jimmie Westlöv IP: 90.230.92.153



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2009-08-16 12:45
edit:

Jag använder Mac OS X varianten
 Skrivet av:  jimmie Westlöv IP: 90.230.92.153



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2009-08-16 14:04
Du har förmodligen varit inne i företagsuppgifterna och gjort någon korrigering där. Det enda Du behöver göra är att ringa in till oss så får Du en kod för att "lös upp knuten". Du talar om serviceavtal, men det har Du hittat på själv. Det står inget i meddelandet Du får upp om att Du ska ha serviceavtal.

Sedan tycker vi förstås att det är tråkigt att man rent allmänt är så misstänksam. Serviceavtal är frivilligt hos oss medan andra leverantörer tvingar sina kunder att teckna ett sådant. Vi försöker på alla sätt visa att vi inte har för avsikt att "skinna" folk. Vi har bra program och verkligen rimlig priser. Måhända har man allmänt sett dåliga erfarenheter av andra leverantörer.

När det gäller vår prissättning får vi faktiskt ibland frågan om det "ligger en hund begraven någonstans". Tråkigt att behöva svara på en sådan fråga är man vill väl. Vi kanske ska höja våra priser så att vi kommer i nivå med andra system?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2009-08-16 15:32
Hej igen och tack för snabbt mothugg, misstänksamhet är nyttigt enligt min mening särkilt när en mjukvara ger mig formuleringen att den fungerar "ett fåtal ggr genom att klicka OK" enda gången jag sett/hört liknande är när man har en demo version av en programvara där en tidsbegränsat nyttjanderätt är inlagd. Jag menar varför skulle det fungera 2:a och 3:e gången men inte 4:e?

Du har rätt i att det inte står något i meddelandet om krav på S-avtal, detta fick jag först när jag klickade på databas/verktyg/reparera (vilket jag tyckte verkade rimligt då programmet hävdade att det var trasigt) "För att rätt verktyg skall användas vid rätt tillfälle krävs dock att man står i telefonkontakt med UNICELL. Har du ett serviceavtal med UNICELL är denna service kostnadsfri. I annat fall debiteras efter gällande taxa"...
Så fel av mig eller?

Har för övrigt inte gjort några ändringar i mina F uppgifter, så jag ringer er i nästa vecka ifall meddelandet ej försvinner vid uppstart...

Nöjd men fortsättningsvis misstänksam
//Jimmie

Tips!
Hade vart trevligt med en möjlighet att maximera uni_bas under mac os x
 Skrivet av:  Jimmie Westlöv IP: 90.230.92.153



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2010-01-17 20:23
Hej,
Jag har samma problem. Ringde till supporten och fick en lång kod som jag skulle ange. Har nu fått göra det de senaste 5-6 gångerna jag startat programmet, vilket irriterar mig. Har annat att göra.
Idag däremot, kom det upp en skärm med nedräkningsklocka på och en text att nu har du använt unibas en viss tid och måste nu betala licenskostnaden. Jag har ju gjort det redan! För flera månader sen!
Har mailat och bett om en korrekt kod, men inget svar.
Hoppas på snabbt svar från supporten.
Mvh,
Lotta
 Skrivet av:  Lotta IP: 83.250.25.236



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2010-01-17 20:35
Vårt första svar på denna tråd gäller fortfarande: "Du har förmodligen varit inne i företagsuppgifterna och gjort någon korrigering där. Det enda Du behöver göra är att ringa in till oss så får Du en kod för att "lös upp knuten"

När Du sedan ringer till oss får Du
- läsa upp koden som Du har på skärmen
- vi ska rigistrera den koden på vår skärm
- vi får på vår skärm en returkod som vi läser upp för dig
- Du ska registrear returkoden på Din skärm

En siffra eller en bokstav fel - då är vi där Du är nu - systemet fortsätter att be Dig ringa till oss - Ring så gör vi ett nytt försök.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.234



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2010-01-18 00:47
Att andra leverantörer tvingar på sina kunder ett serviceavtal stämmer inte. Både SPCS och t ex Björn Lundén (BL) kan användas utan serviceavtal om man vill det, det är helt frivilligt.

/

UNICELL´s kommentar:
Inlägget skrivet av "Mikael" som inte angivit sin mailadress och som händelsevis råkar ha samma ip-nummer som den mera namnkunnige "Karl"

Du har helt rätt Per. MEN bara om Du talar om program som kostar uppåt 5.000:- kr eller ännu mer i inköp.

SPCS eget aktiebolag - stängs av om Du inte betalar serviceavgiften för nästa år
SPCS enskild firma - stängs av om Du inte betalar serviceavgiften för nästa år

BL Start - stängs av om Du inte betalar serviceavgiften för nästa år

Hogia Smal office - stängs av om Du inte betalar serviceavgiften för nästa år

Mamut - - stängs av om Du inte betalar serviceavgiften för nästa år
 Skrivet av:  Per Ottosson IP: 85.24.247.163



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2010-01-18 14:15
Vad händer egentligen när de uppräknade programmen stängs av.

Att det inte går att skriva in nya uppgifter är en sak, men det går väl i alla fall att läsa/visa/skriva ut uppgifterna?!?

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: UNI_BAS har upptäckt en felaktighet 2010-01-19 15:41
Unicell har helt rätt! Min erfarenhet är att du betalar skyhöga supportavgifter för i princip ingenting. "Avstängningen" består oftast i att du får inte upp rätt datum eller att utskrifterna blir daterade. Du får inte in nytt år eller liknande. Programmet kanske går att använda teoretiskt, men i praktiken blir det oanvändbart.

Även om UniBas-supporten är frivillig så rekommenderar jag att ni betalar dessa futtiga 600 kr och slipper problem. Den som köper UniBas idag får versionen från 7 dec 09 om jag minns rätt och det fungerar säkert hur bra som helst ända tills man börjar att joxa med sin egen dator som jag vet att många gör. Då kan man inte ringa till Unicell och gnälla eftersom felet inte beror på programmet. Dessutom ska man komma ihåg att när nästa version av UniBas kommer ut (och det kan gå fort) ja då pratar vi om ett helt nytt program med kanske flera nya funktioner som du bara får tillgång till genom att köpa det nya uppdaterade programmet för 1250 kr igen. Detta dilemma slipper vi supportanvändare tursamt nog.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.26.177




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 1 =