Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 09:30
Karl, Du har köpt ett program långt innan det var aktuellt med något rot-avdrag eller skattereduktion vid hushållsnära tjänster. Du har inte köpt den funktionen.

Du har däremot ett serviceavtal som ger Dig rätt att nyttja de uppdateringar som kommer ut. Du äger inte utvecklingsavdelningen och har inte rätt att kräva viss utveckling.

Det är sedan en annan sak att vi följer med i utvecklingen och utvecklar de rutiner som våra kunder kan ha behov av. Det är dock fortfarande vi som avgör vad som ska utvecklas.

Vi har utvecklat en rutin som tar hand om och automatiserar hanteringen av ROT och hushållsnära tjänster. Denna rutin fungerar fullt ut hos de allra flesta användare. Men, tyvärr fungerar inte utskriften korrekt hos ett litet fåtal kunder - däribland hos Dig. Det är fortfarande så att Du inte köpt denna funktion och Du har fortfarande ingen som helst rätt att kräva att denna funktion kommer att utvecklas så att den fungerar även hos Dig. Ändå SÅ SOM VI OTALIGA GÅNGER både här i forum och via telefon tydligt påpekat för Dig att vi arbetar på detta men vi kan inte på förhand säga när vi hittar felet som gör att det inte fungerar hos Dig. Det spelar ingen roll hur mycket Du än tjatar - vi vet inte klockslaget NÄR vi hittar "nålen i höstacken".

Så är det här hos oss och så är det hos alla andra leverantörer av ekonomisystem. Du kan lugnt utgå ifrån att även andra leverantörer av bokföringsprogram har sina brister BARA MED DEN SKILLNADEN ATT ANDRA LEVERANTÖRER INTE VÅGAR HA ETT FORUM DÄR ALLA DERAS KARLAR KAN GE UTTRYCK FÖR SINA SYNPUNKTER.

Nu till min fråga till Dig Karl:
Rot-jobben startade den 1 juli i år.
Varje jobb som Du fakturerar med Rot-avdrag genererar en (1) rad som ska fyllas i på blanketten "Begäran om utbetalning". HUR MÅNGA RADER PÅ DENNA BLANKETT HAR DU FÅTT FYLLA I MANUELLT NU NÄR UTSKRIFTEN JUST HOS DIG INTE FUNGERAR - hur många rader??? Hur lång tid har det tagit Dig??? Allt annat runt hanteringen av ROT-jobb fungerar - bara utskriften släpar hos just Dig och ett fåtal andra kunder.

Svara gärna på min fråga.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 10:09
Jag har svarat dig en gång precis men du tar ju bort mitt svar. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


UNICELL har tagit bort Karl´s svar - vår kommentar:
Helt rätt Karl, Du har svarat tidigare och jag tog bort Ditt svar. Du undviker att svara på min lilla fråga:
HUR MÅNGA RADER PÅ DENNA BLANKETT HAR DU FÅTT FYLLA I MANUELLT NU NÄR UTSKRIFTEN JUST HOS DIG INTE FUNGERAR - hur många rader??? Hur lång tid har det tagit Dig???

Istället gör Du reklam för ett annat företags produkter och ger dessutom vilseledande uppgifter i det sammanhanget. Du har därmed passerat en gräns som vi inte accepterar och Ditt inlägg besvarar på intet sätt min enkla lilla fråga.

Svara istället på min fråga. Dina inlägg här i forum kommer att tas bort till dess Du besvarat min fråga.
 Skrivet av:  Karl IP: 85.24.249.209



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 10:58
UNICELL har tagit bort Karl´s svar - vår kommentar:
Helt rätt Karl, Du har svarat tidigare och jag tog bort Ditt svar. Du undviker att svara på min lilla fråga:
HUR MÅNGA RADER PÅ DENNA BLANKETT HAR DU FÅTT FYLLA I MANUELLT NU NÄR UTSKRIFTEN JUST HOS DIG INTE FUNGERAR - hur många rader??? Hur lång tid har det tagit Dig???

Istället gör Du reklam för ett annat företags produkter och ger dessutom vilseledande uppgifter i det sammanhanget. Du har därmed passerat en gräns som vi inte accepterar och Ditt inlägg besvarar på intet sätt min enkla lilla fråga.

Svara istället på min fråga. Dina inlägg här i forum kommer att tas bort till dess Du besvarat min fråga.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 11:09
Hej Karl,

Håller 100% med Unicell. Om du är inte nöjd, köp ett annat produkt och lämna alla andra nöjda kunder, som jag, ifred. Forumet är perfekt för att dela praktiska problem och lösningar (som varje program har), men det är ingen plats för en personlig kamp.

Som jag ser det är Unicell mycket billigare än de andra leverantörer, programmet är åtminstone lika bra (och for mig som Mac användare en av de bästa), och kundservicen har hjälpt mig snabbt och smidigt varje gang jag har haft ett problem.

So snälla, sluta nu med det här trädet.
 Skrivet av:  Rene Verschoor IP: 213.67.181.13



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 11:18
Du själv har flera gånger refererat till andra bokföringsprogram med deras priser m m bland annat
SPCS.


Du skriver: Dina inlägg här i forum kommer att tas bort till dess Du besvarat min fråga.

Din fråga om hur många rader och hur lång tid det tar är på barnvagns nivå.

Svaret är inte av betydelse det viktiga i detta sammanhang är hur Unicell sköter kundkontakten och bristerna i programmet.
 Skrivet av:  Karl IP: 85.24.249.209



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 11:18
Satt igår med en annan företagare som just ska köpa sig ett bokföringsprogram. Jag kommer INTE att rekommendera dom Unicell!

Servicen är under all kritik- det är bara att läsa Unicells svar här ovan!

Jag själv har skrivit i forumet att antal ggr att min utskrift av blanketten "begäran till Skatteverket" inte fungerar, men inte fått något ordentligt svar. Det fick jag iallafall nu här ovan-att ni arbetar på detta. Det hade varit mycket enkelt att tala om att programmet har problem för endel användare, och att ni arbetar på detta. Då hade vi sluppit hela denna diskussionen. Förra gången jag frågade om det raderades mitt inlägg.

Rene, vi måste väl åtminstone få ett svar om det inte kommer att fortsätta gå att skriva ut blanketten korrekt, eller om arbetet att rätta till är på G?

Detta är min åsikt.

Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.54.92



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 14:12
Jag blir lite förvånad över Ditt inlägg. Ditt senaste inlägg som jag svarade på (Söndagen den 9 augusti), där bad jag Dig att kontakta oss efter helgen med orden"Ett samtal efter helgen så löser vi det". Du har inte hört av Dig och jag har därför trott att all var OK. Det som Du hade problem med var ju dessutom inte detsamma som den gode Karl tycks ha problem med. Nåväl , mitt erbjudande kvarstår förstås Ring så hjälper vi Dig.

Slutligen Karl, Du vägrar att svara på min enkla fråga: HUR MÅNGA RADER PÅ DENNA BLANKETT HAR DU FÅTT FYLLA I MANUELLT NU NÄR UTSKRIFTEN JUST HOS DIG INTE FUNGERAR
Får jag gissa varför Du inte vill svara? Jo, Om Du hittilldags inte har behövt fylla i mer än en halv blankett (10-12 rader), då är det lite svårt för Dig att motivera alla Dina vassa inlägg. Jag gissar att det handlar om att Du fått fylla i 10-12 rader på en (1) blankett - jag kan ha fel, det har förstås hänt förr, men har jag fel får Du gärna rätta mig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 14:31
opppsssssss, nu fattar jag ingenting, i sidans svar står att rotavdragen startade 1/7,,helt fel ju, de startade 8/12-08, har man inte rätt att kräva att ett bokföringsprogram ska uppdatera nyheter? Då har man ju ingen användning av det.
Tur jag inte hann köpa detta program,hade precis blivit rekomenderad av en kund här,men här blir nog inget köp ser jag...M.V.H lena
 Skrivet av:  lena IP: 90.224.185.35



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 15:03
Blanketten som hela inlägget handlar om kom 2009-07-01. Skattereduktion för hushållsnära tjänster samma datum.

Visst kan man förvänta sig att ett bokföringsprogram / faktureringsprogram skall "uppdatera nyheter". Men, jag kan lova Dig Lena, att det finns inget faktureringsprogram som uppdateras med ALLA nyheter. Då menar jag t.ex att om en blankett för utlandsspedition ändras, skulle man då förvänta sig att alla faktureringsprogram helt plötsligt skall hantera utlandsspedition. Detta gäller även om man nu uppdaterar programmet till att hantera utlandsspedition, då kanske någon leverantör väljer att bara kunna hantera utlandsspedition inom EU. Det måste vara fritt för varje leverantör att välja vilka nya funktioner som ska läggas in í ett program.

I just det aktuella fallet heter den nya funktionen ROT-jobb. Det har väl inte undgått någon att vi faktiskt har lagt in detta med ROT-jobb i UNI_BAS. Någon liten felaktighet som bara drabbar ett fåtal kunder kvarstår, men alla förstår att vi arbetar på det. Tyvärr är det ofta så med nya programdelar att det kan finnas barnsjukdomar som helt säkert även finns i hanteringen av ROT-jobb hos andra leverantörer.

Lena - innan Du väljer en annan leverantör, var noga med att kolla deras forum så att Du får en klar och ärlig bild av vad deras KARLAR tycker i alla lägen :) När Du sedan jämfört deras forum med vårt - då är Du välkommen tillbaka till oss.

Ett litet tillägg:
En högst privat liten fundering. Alla våra konkurrenter är sååå medvetna om vårt forum. De är sååå medvetna om vårt tjat att man ska jämföra med deras forum. Varför i allsin dar skaffar inte alla konkurrenter ett eget forum. Kan svaret vara så enkelt att om man har bagaget fullt med rutten fisk - då vill man inte öppna luckan?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 16:05
Ett forum där svar suddas o tas bort är väl inte mycket att ha, det här verkar bara va en tjafs sida ju, ingen vidare bra reklam, tack för mig.
 Skrivet av:  lena IP: 90.224.185.35



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 16:23
Du har helt rätt - i ett forum ska man inte behöva ta bort inlägg. Vårt forum har funnits sedan 2004 och vi har bara vid ett tillfälle för något år sedan behövt ta bort inlägg - inlägg som då liksom nu handlade om att göra reklam för andra leverantörer. Karl har dock överskridit gränsen för vad vi kan tillåta när han gör reklam för något av de företag som inte vågar ha ett eget forum. Vi har klart angivit att vi tagit bort hans inlägg och anledningen till detta. Hur gör den leverantör som Du förordar när de tar bort inlägg från sitt forum?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-20 20:11
Vad jag förstår enligt forumet, så finns det UniBas användare där funktionen med Rot-avdraget fungerar fullt ut. De som inte får detta att fungera och har support, har ju här möjlighet att ringa supporten och "bena ut" sina konfigurationsinställningar. Att Unicell svarat på frågan att man jobbar med problemet borde väl vara ett tillfredställande svar för alla? Att hitta en liten "bugg" i ett dataprogram kräver framförallt tid med provkörningar kanske tusentals gånger. Det är således inte bara att knäppa med fingrarna.

Slutligen vill jag gärna påpeka de otaliga buggar som förekommit i Windows genom åren. Inte minst i Vista som från början var en ren katastrof. Jag vet inte hur många uppdateringar jag gjort på denna programvara under två år. Inte finns det något forum hos Microsoft där jag kan "gnälla" och inte får man någon ursäkt heller. Svaret när man har ringt till Sv Microsoft är, att man jobbar på buggarna och låter folk använda programmet som man undan för undan uppdaterar.

Jag har full förståelse för att Unicell "censurerar" inlägg som innehåller sådant man tar anstöt av. Det är en regel inom alla sådana här forum. Unicell har bl.a. satt en gräns där man inte tillåter reklam för konkurrerande ekonomiprogram. Det är väl inga konstigheter med det? Unicell sysslar väl inte med välgörenhet utan ett antal personer har sin inkomst av att UniBas säljs och fungerar?

Karl är säkert en trevlig person men är tyvärr väldigt obalanserad med en dragning åt arrogans i sina inlägg och dessutom i stor avsaknad av tålamod. Frågan är om det finns ekonomiprogram som uppfyller de förväntningar Karl har? Jag tror inte det.

Jag vill gärna slutligen tillägga att jag och mina uppdragsgivare är väldigt nöjda med UniBas. Jag är också väldigt nöjd med supporten som jag ringt två gånger.

UNICELL´s kommentar:
UNICELL har tagit bort två stycken i detta inlägg. Vi har gjort detta eftersom det förekom ett rent missförstånd. UNICELL har tidigare i denna tråd skrivit "Karl, Du har köpt ett program långt innan det var aktuellt med något rot-avdrag eller skattereduktion vid hushållsnära tjänster. Du har inte köpt den funktionen". För tydlighetens skull skall det sägas att Karl fullt ut har rätt att använda de delar av uppdateringar/vidareutvecklingar som ingår i UNI_BAS - vilket även innefattat funktionen för hantering av ROT-jobb. Åke hade tyvärr missuppfattat vår skrivning, därför har vi tagit bort den delen av hans inlägg.
Vill Åke ha tillbaka den delen - kontakta oss så återställer vi Ditt inlägg till originalversion.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.136.118



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-21 00:55
När det gäller uppdateringar tänker jag osökt på ett CAD-system vi använder sedan 3-4 år.

Vi har betalat runt 40 papp per år i serviceavtal för att vidmakthålla/uppdatera/buggfixa nuvarande system. Nu, när programmakarna gjort en redig fix i programmet, döper de om programmet och anser det som ett helt nytt program som INTE omfattas av serviceavtalet. Det blir då för oss att köpa programmet på nytt, en utgift på runt 150 papp....

Vårt nuvarande program kommer att försvinna som begrepp och all service likaså. Vi blir då helt utelämnade såvida vi inte slantar upp dessa 150 papp + årliga serviceavtal på 40 papp. SUCK!

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-21 11:29
Å' vad jag vill ha sagt med ovanstående inlägg är att Unicells system med löpande uppdateringar och telefonservice till en låg kostnad är ett mycket sympatiskt system...

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-23 15:44
Det är helt ok för min del. Jag fick den uppfattningen att Karl hade synpunkter på funktionen i programmoduler som han inte hade i sin egen version!

Jag tänkte också säga att Unicell är ett litet företag i dessa sammanhang. Därmed inte sagt att det skulle vara någon nackdel, tvärtom anser jag att det är Unicells styrka. Du kommer fram direkt på telefon, inga femtielva knapptryckningar för att ta dig vidare. Kommunikationen är kort mellan kund och programmerare och företaget behöver inte åka på konferens med finlandsbåten för att bestämma om man ska ändra i ett program.

Jag upplever att uppdateringar och ev. buggar fixas betydligt snabbare hos Unicell än hos många andra programjättar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.161.4



Svar: Ett rakt svar och en ärlig fråga till Karl 2009-08-25 10:07
Hej
vad håller ni på med är man inte nöjd och inte får den hjälp man tycker man bör få BYT då till något annat program om dom tror att det är bättre och lämmna oss som är nöjda och framför allt ta inte upp unicells tid med ert tjafs så att dom får mer tid till att hjälpa oss som vill vara kvar med detta helt otroligt braiga prg
väldig nöjd användare
Jan Blomqvist
 Skrivet av:  Janne IP: 94.234.55.143




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =