Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inventariebok, livslängd, många bäckar små m.m. 2009-08-22 16:56
Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men kanske åtminstone nån kan råda mig till att kontakta en revisor om det är så att jag borde det.

Min fråga gäller inventarier och avskrivningar. Jag är i färd med att bokföra en del bakåt i tiden som jag har skjutit upp och bl.a. gäller det inköp av inventarier.

1. Om man skriver in ett värde på livslängd/avskrivningstid, går det att ändra i efterhand?

2. Bör jag kontakta en revisor för att diskutera lämplig avskrivningstid? Vi är en ljuduthyrningsfirma så det mesta rör högtalare och sådant.

3. Vissa inventarieköp skulle i sig kunna vara förbrukningsinventarier men blir nog tillsammans inventarier som ska avskrivas. Hur ska sådana sjok bokföras i bokföringen/inventarieboken? Det är inte solklart vilka som hänger ihop och vi har gjort inköp med många smågrejer vid flera tillfällen. Varje beställning ligger kring dryga 5000kr. Ponera att t.ex. tio saker som ett par ljusstativ och några lampor är aktuellt för avskrivningar, hur ska jag då registrera dessa i inventarielistan?
 Skrivet av:  David IP: 83.178.13.19



Svar: Inventariebok, livslängd, många bäckar små m.m. 2009-08-23 15:20
Hej,
Det är aldrig fel att kontakta en revisor när man har funderingar. Revisorerna är uppdaterade i vad som gäller de senaste "turerna" inom skattelagen.

Om du skriver in en avskrivningstid så kan den ändras fram till bokslutet. När det gäller ljud och ljusanläggningar så antar man att dessa både slits och blir omoderna ganska fort som all anna elektronik. Några problem att skriva av dessa på 3 år bör det inte vara. Eftersom du hyr ut utrustning, kan det också rendera ett mycket högt slitage beroende på uthyrningsfrekvens. Viss utrustning typ 5000 kr styck, kan eventuellt dras av i sin helhet. Ring gärna skatteverket och lyssna med dom!

Du gör en avskrivningsplan där du sätter ett procentuellt värde årligen på varje pryl. Ex.vis stativ inköpta för 7000 kr den xx.xx.2009 avskrives 20% = 1400 kr. Restvärde 5600 kr. Skulle stativen se ut slitas onormalt, kan du öka avskrivningarna procentuellt till nästa år.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.161.4




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =