Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur föra in ingående balans 2009-09-01 07:42
Hur gör jag för att föra in ingående balans?
 Skrivet av:  Eva IP: 78.69.107.88



Svar: Hur föra in ingående balans 2009-09-01 08:18
Det finns två ställen där man kan föra in ingående balans:

- Gå till Databas/Kontouppgifter och tryck på knappen "Ingående balans"


- Gå till Registervård/Kontoplan och tryck på knappen "Ingående balans"
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-10 17:17
Hej Unicell,

Måste man föra in "Ingående saldo/balans" vid varje årsskifte på ex.vis konto 1910 och 1930 eller sker detta automatiskt i programmet ?

Mvh,

Ulf
 Skrivet av:  Ulf C IP: 195.198.79.82



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-10 17:38
Bara allra första året.

Efter att man gjort bokslut för första året är fälten för ingående balans låsta - ingående balans för nästa år blir automatiskt det som är utgående balans för det gamla året.

En förändring av ingående balans mellan två år är detsamma som ett klart bokföringsbrott. Man gör ju då de facto en transaktion utan verifikation utanför bokföringsåren - straffbart.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.21



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-11 10:59
Tack för svaret ! Då får jag nog "stänga" 2008, för annars stämmer ju inte 2009 !

Mvh,

Ulf
 Skrivet av:  Ulf C IP: 195.198.79.82



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-11 12:52
Det spelar ingen roll, utgående balans är alltid lika med ingående balans för nästkommande år, oavsett om föregående år är öppet eller ej. Det här sköter UniBas om automatiskt.

Men, tvärviktigt, är att det allra första året måste ha jysta ingångsvärden. Annars kommer felet att följa med i resten av bokföringen

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-11 15:24
Hej Lars,

Tyvärr är det inte så i alla fall inte i mitt program. Jag har riktiga ingångsvärde 2008 men trots detta blir det fel 2009. Jag vet att jag har matat in ingående balanser men när jag går tillbaka till samma ställe i programmet så står det 0 och detta är väl "mitt problem". Det kanske är så enkelt som att bara mata in samma siffror en gång till, eller ?? Jag kan ju ha glömt att spara ?? Är det OK att mata in siffrorna igen ??

Mvh,

Ulf
 Skrivet av:  Ulf C IP: 195.198.79.82



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-11 16:24
Står det "0" så har inmatningen uppenbarligen inte fått fotfäste. Prova igen!

Men, har du gjort bokslut på något år, så är siffrorna förstås låsta....
Då blir det lite bekymmersammare....


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-13 21:30
En liten dum och kanske ovidkommande fråga? Har du kollat så att du klickat på rätt år? Även om du klickar så får du göra om det då och då...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.103



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-14 09:41
Hur rättar man till så att min redovisning överensstämmer min revisors?
Jag började använda UniBas år 2009. I början hade jag dålig koll på vissa grejer hur man gör. Därför har vi fått olika resultat när det gäller momsrapport, avskrivningar mm.
Det är givetvis revisorns "Riktiga" siffror som gäller.
Hur gör jag för att få samma resultat i ingående balans? Jag kommer väl att få bokslutsuppgifter i maj 2010 av henne. Kan jag gå in i Unibas och göra de ändringar (med hänvisning varför) som krävs för att få rätt siffror?
Jag kommer eventuellt att göra bokföringen själv nästa år (utom kanske bokslut) och måste ha rätt ingångsvärden på alla konton. Är detta också olagligt?
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.102.52



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-14 13:33
Om du har en revisor så borde denne vara rätt person att fråga...

Men, har du fått ingående balanser från din revisor så ska du rätta dem med att lägga in dessa. Jag utgår från att du pratar om balanser på intäkts och kostnadskonton? Är det obalans på tillgångskonton bör du be någon bokföringskunnig hjälpa dig att stämma av och göra ev. ombokföringar.

Sedan tycker jag personligen att om nu revisorn fått fram "riktiga siffror" så bör revisorn förklara hur man kommit fram till dessa och lämna över en konteringslista hur du ska bokföra för att få allt riktigt.

Ett gott råd är att stämma av varje månad så att man inte "drar iväg" och det blir svårt att rätta till. Kör ut balans och resultaträkning periodvis och vänd siffrorna på resultatet så blir det lättare att läsa. Vad många missar är också att på balans och resultat ska samma summa stå längst ner på papperet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.144.112



Svar: Hur föra in ingående balans 2010-02-15 19:59
Tack Åke,

"Fel siffror" fick jag p.g.a. felinställning på kontouppgifter. Jag har ibland fakturor med omvänd moms och alla inställningar i unibas var "fabriksinställningar". Det gjorde att programmet adderade fakturans totala nettobelopp till 2610. (Utgående moms). Alltså en faktura med t.e.x. 10000Kr netto ökade min utgående momskonto med 10000kr istället för att öka intäkterna med 10000.
Jag tittade på videon och gjorde de nödvändiga inställningarna så nu fungerar perfekt.

Momsen för 2009 har jag rättat till manuellt nu när jag fick veta hur mycket det var för sista kvartalet år 2009.
Tack för tipsen,
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.102.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =