Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Flytta unibas till en annan hårddisk 2009-09-01 19:20
Hej ! Jag undrar om det går att flytta Unibas programmet till en annan hård disk ex E: eller F: ?? Eller skall man säkerhetskopiera all bokföring och lägga den på en annan hård disk.
Hur gör ni andra ? Tacksam för bra svar !

BÅ-E..
 Skrivet av:  BÅ-E IP: 92.33.173.196



Svar: Flytta unibas till en annan hårddisk 2009-09-01 21:19
Visst kan man lägga UNI_BAS-mappen på valfri hårddisk. Det finns dock klara entydiga fördelar med att bara genomföra en ren standardinstallation av UNI_BAS, där då allt hamnar på systemdisken (normalt C: på en Windowsdator(Macintosh HD på en Mac). Fördelarna med en standardinstallation är så klara att vi nästintill borde avråda från att hitta på egna vägar vid installationen. Mycket stor del av supportavdelningens tid har tidigare gått åt att leta efter "försvunna" UNI_BAS-mappar och "försvunna" datafiler. Vi har därför tvingats till att endast ge support för rena standardinstallationer där allt installeras på systemdisken.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.137



Svar: Flytta unibas till en annan hårddisk 2009-09-01 22:19
Jo ! Visst jag förstår det , men jag tänkte på om man får ett data haveri på ex C: disken där Unibas ligger då är all bokföring borta, då är det bättre att programmet ligger på en anna disk.. Det vad så jag tängte...
Nu bokför jag ju allt iof direkt i permar vart efter jag får verifikationer så dem finns ju redan i mina permar, men jag bara undrade...

Mvh BÅ-E..
 Skrivet av:  BÅ-E IP: 92.33.173.196



Svar: Flytta unibas till en annan hårddisk 2009-09-01 23:52
Säkehetskopior av databasen kan med fördel läggas på en annan hårddisk, helst i en annan byggnad. Skulle en buse dyka in och stjäla din dator ryker ALLT. Har du säkerhetskopiorna på en hårddisk stående intill datorn, kan du vara säker på att busen snor med sig den också!

Spara även back-up på en CD som du förvarar utom räckhpåll för busar och bränder!
På den CD:n sparar du med fördel hela Unibas-mappen inklusive ursprungsinstallation och ursprunglig licensnyckel + säkerhetskopiorna av databasen.

Du kan då rädda läget med bara någon enstaka timmes stökande om du har otur med hårddiskkrachar, busar eller bränder.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Flytta unibas till en annan hårddisk 2009-09-02 17:33
Bra svar Lars busar finns överallt ! Hur gör jag enklast för att göra detta då ? Bokföring är inga större problem , men data världen är värre !!!

Mvh BÅ-E..
 Skrivet av:  BÅ-E IP: 92.33.173.196



Svar: Flytta unibas till en annan hårddisk 2009-09-02 18:30
Nu hamnar vi inne på sådant som kan variera en hel del mellan datorer, tillgängliga programvaror mm, och då är det stökigt att reda ut det så här via forat. Bäst är det om du tar tag på en datorkunnig som får kolla på just din maskin och försöka instruera dig i hur man gör.

Har du tillgång till någon tonåring? De brukar kunna det där med kopiering..... :-)

Inrikta dig i första hand på att säkerhetskopiera de veckovisa backupperna av databasen, som UniBas påminner dig om, till ett USB-minne eller en CD. Låt "originalen" av backupperna ligga kvar på den plats där UniBas styrt dem, eftersom det är där UniCell-gänget förutsätter att de finns, om du behöver hjälp.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Flytta unibas till en annan hårddisk 2009-09-02 20:30
Tack för din hjälp Lars ....

BÅ-E..
 Skrivet av:  BÅ-E IP: 92.33.173.196




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 1 =