Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsavstämning / Momskontroll 2009-09-12 20:41
Momskontroll eller momsavstämning.
Det räcker inte med Momsrapporten. Vill ha mer detaljerad information - har jag någon differens i min momsredovisning? SPCS har t.ex. denna funktion... Finns den även här? Är intresserad i övrigt. Övertala mig!
 Skrivet av:  Markus Granseth IP: 79.138.64.176



Svar: Momsavstämning / Momskontroll 2009-09-13 00:30
Är inte helt säker på vad Du menar med "Det räcker inte med Momsrapporten. Vill ha mer detaljerad information" - Momsrapporten i UNI_BAS skrivs ut på en momsdeklarationsblankett. Det blir inte mer detaljerat än så. Vore förstås intressant att veta om det är något annat Du söker.

Rent generellt kan väl annars följande sägas när det gäller momsredovisningen:
Momsredovisningen har bara ett enda syfte - nämligen att vi ska betala in rätt moms till staten. Det är bara staten som har glädje av företagarens momsredovisning. Det gäller därför att göra momsredovisningen så minimal och enkel som möjligt. Inte krångla till det i onödan, inga onödiga transaktioner, rätt och slätt bara så enkelt som möjligt. I den mån det nu går att göra momsredovisningen enkel med tanke på hur staten krånglar till det för oss företagare. "Tänk det var bättre förr" - en ruta för ingående moms och en ruta för utgående moms på deklarationsblanketten.

Du nämner att Du saknar något i UNI_BAS som då skulle finnas i något annat program. Vad kostar det programmet? Vad kostar kursen som man måste gå för att lära sig det programmet? Vad kostar serviceavtal per år för det programmet? Varför vill Du att vi ska övertala Dig att byta till UNI_BAS?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.137



Svar: Momsavstämning / Momskontroll 2009-09-14 10:38
Hej!

Det hela är mycket enkelt. Jag jobbar med flera momssatser, 25%, 12% och 6% - tom vissa transaktioner utan moms. Det är väldigt lätt att, när det är många transaktioner göra fel - dvs använda sig av fel momskonto - kontot för 6% när det egentligen ska vara 25% och vice versa...

Genom att jämföra omsättningen på konton med 25% moms x 25% - med det faktiska saldot på momskontot ser man om det blir en differens som är noll - vilket är ok - eller om det är en faktisk differens. I SPCS Adm ser du då också vilken eller vilka transaktioner som har en avvikelse. Ytterst värdefullt alltså att få utföra denna momskontroll - innan man skriver ut momsrapporten och redovisar till staten.

Att jag är intresserad av UNI_BAS beror på att jag använder mig av MAC i mitt dagliga arbete, och därför skulle föredra att ha bokföringen i den och inte behöva använda någon annan dator (pc) bredvid. Jag har för övrigt tillgång till ett flertal datorer, behöver inte gå någon kurs för att lära mig SPCS, serviceavtal finns redan via annat företag. liksom möjlighet till bokföring...så - "övertala mig" betyder bara att jag vill ha era argument för att UNI_BAS är precis så bra att jag lika gärna och hellre kan använda det på min MAC än SPCS på någon annan dator...och just nu verkar det snarare som att det i UNI_BAS finns en brist som möjligen kan vara intressant att åtgärda för att göra programmet ännu bättre?

Med vänlig hälsning

Markus Granseth
 Skrivet av:  Markus Granseth IP: 213.101.212.134



Svar: Momsavstämning / Momskontroll 2009-09-14 17:10
Nu vet jag inte vilken typ av verksamhet Du har, men normalt sett konteras omsättningskonton/försäljningskonton helt automatiskt i UNI_BAS. Har Du därför ställt in rätt momssats på de artiklar Du säljer, då lär Det aldrig uppstå någon oönskad differens. Det är artikeln som Du fakturerar som bestämmer vilken momssats som gäller.

Utöver ovanstående kan Du i UNI_BAS också på varje konto ange vilken momssats som ska gälla för kontot vid kontering. Har Du angett en viss momssats på ett konto, då blir det den momssatsen automatiskt vid kontering. Även detta ett skydd mot oönskad differens.

Även om vi nu har ovanstående hjälpmedel, så är det klart att man kan ju av misstag kontera in ett belopp på något momskonto. Den typen av felkonteringar kan vi inte avstyra med någon automatik. Å andra sidan, varför ska man kontera på momskonton när allt ändå sker automatiskt?

När man jämför olika program, kommer det alltid att vara så att det ena programmet saknar något som det andra programmet har - och vice versa. Om det nu är så att vi saknar en viss kontrollfunktion, som är nödvändig i SPCS, då kan det ju så som jag beskriver ovan vara så att man inte behöver den funktionen i UNI_BAS. Vi har i vart fall inte sett något överhängande behov av just den delen. Vi har inte tidigare hört att någon uttryckt önskemål om den funktionen. Det innebär förvisso inte att den funktionen dyker upp i UNI_BAS om fler användare uttrycker önskemål om detta. Vi är förstås tacksamma för alla förslag, men en av finesserna med UNI_BAS är att vi lyckats hålla emot och inte omgående införliva alla nya förslag som vi tar emot. Det är detta som gör att vi fortfarande kan skryta med att UNI_BAS är marknadens enklaste bokföringsprogram och faktureringsprogram.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.185.138




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =