Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-20 17:21
Hej!

När jag skriver ut "begäran om utbetalning", och även har andra artiklar på fakturan som det inte är ROT avdrag på, blir uträkningen fel på blanketten.

Exempel:
pris för arbetet 2000 kr
Pris material 500 kr = 2500 kr totalt.
Belopp vi fått betalt blir då 1500 kr på blanketten, men ska alltså bli 1000 kr.
Och beloppet vi begär blir 1000 kr på blanketten.

Har fått skicka in rättelse till Skatteverket några ggr nu, och problemet verkar bestå.

Är detta något ni känner till?

Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.55.186



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-20 17:33
Jag har också varit med om detta.
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.28.43



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-20 20:28
Det felet har varit där från början, programmet tar med priset man fått betalt från kund inkl eventuella serviceavgifter.
Skv vill endast ha arbetskostnader och då blir det fel.

Mvh karl
 Skrivet av:  karl IP: 85.24.247.163



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-22 11:56
Först en eloge till Skv som på senare år har vandrat ifrån att ha varit en mardröm för företagare till att ha blivit en hjälpande hand i många situationer. Man ska inte tveka att ta kontakt med Skv om man vill ha hjälp i något skatteärende - UTOM när det gäller rotavdrag och hushållsnära tjänster.

Blanketten som man som företagare skall fylla i för att få utbetalning från Skv måste vara konstruerad av någon som saknar bättre vetande.
1 - blanketten har 3 beloppskolumner.
Den första - rotarbetets totalkostnad.
Den andra (det kunden betalat) skall alltid vara 50% av den första.
Den tredje (skatteåterbetalningen) skall alltid vara densamma som den andra.
- Det hade med andra ord räckt med 1 (en) kolumn.
2 - Om man gör ett arbete för 100 kr + moms åt en kund då ska man begära skatteåterbetalning för
halva kostnaden (avrundat till hela kronor) 63:-. Resten ska förstås kunden betala - 62:-.
Men detta godtas inte av Skv eftersom kolumn 2 inte får vara mindre än kolumn 3. ?!?!
3 - Om man har en kund som man hjälper på måndagar och fakturerar samma dag och
samma kund får hjälp på tisdag som då faktureras nästa dag, då får man inte begära
skatteåterbetalning på samma blankett för dessa 2 fakturor på var sin rad.
4 - Om man nu i fallet ovan slår ihop dessa två fakturor till en rad och
det samtidigt har funnits avrundning som i 2 ovan, då blir det så att kunden betalar 124:- kr
och man begär 126:- kr i skatteåterbetalning, då sitter man där igen.
5 - Det som däremot saknas på blanketten är t.ex fakturanummer. Detta skulle kunna hjälpa
företagaren att hitta tillbaka till rätt faktura när utbetalningen väl kommer.

Tänk om SKV !!!

Och framförallt TÄNK OM POLITIKER som belastar småföretagare med allt detta krafs!!!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-22 14:08
Håller med om att SKV krånglar till det i onödan, Men vill fortfarande veta om ni vet om problemet jag beskrev i början? Och om det snart är åtgärdat?

Mvh Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.55.186



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-22 19:10
Hej!

Det är dock inte tvunget att dra 50% på skattereduktionen utan jag kan komma överens med kunden om 30%, det är därför det inte hade gått med endast en kolumn.
Ursäkta att jag påpekar det men varför vill man fakturera en kund man har på rullande schema med vissa extra jobb lite då och då efter varje gång man varit där, det är väl ändå vanligast att skicka månads faktura.

Hej josefine!
 Skrivet av:  karl IP: 85.24.247.163



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-22 20:10
Om man utför ett arbete för 1000 kr kan man få skattereduktion 500 kr.
Om man inte vill/kan få mer än 300 kr i skattereduktion, då betyder det att man utför ett arbete för 400 kr UTAN rotavdrag/hushållstjänst. På resterande 600 får man skattereduktion på 50% på 300 kr. Kolumn 2 får enligt skattveverket inte vara större än kolumn 3 - Det är just därför det, så som jag skrev tidigare, hade räckt med en(1) kolumn.

Jag kan inte tycka annat än att det är tokigt att man som företagare inte ska få fakturera dagligen eller t.o.m flera gånger per dag om man så vill bara för att det finns en tokig skatteblankett.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.173



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-22 20:38
Vi håller på att missa ursprungsfrågan:

Josefines bekymmer var att hon inte får rätt sammanräkning på blankettet.

Kan det betyda att "blanketten" räknat fel eller att Josefine gjort något handhavandefel?

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  lLrs Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-22 20:58
Vid nästa uppdatering sker vissa förändringar av blankettutskriften. Som jag nämnt tidigare är blanketten motsägelsefull och snurrig och därför inte lätt kanske till och med omöjlig att fylla i helt rätt.
Problemet med öresavrundning går inte att lösa med mindre än att företagaren förlorar en krona lite då och då och det är en lösning som vi inte vill acceptera. Att låta kunden "tappa" en krona kan säkert leda till en del diskussioner. Vi får inte glömma att företagaren i detta sammanhang inte är annat än en mellanhand för hanteringen av en skattereduktion. Här måste Skv ta sitt ansvar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.173



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-23 07:22
På Skv hemsida finns det 3 st olika exempel på hur dom vill ha blanketten ifylld. När jag fakturera en faktura som det även finns matrial i så skriver jag ut den från Skv och skriver för hand. (tills Unicell har uppdaterat). Se till att blanketten är 110% helt korrekt, för annars tar det tid att få pengarna. Dom ringer inte upp och informerar att det är fel....
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.28.43



Svar: fel vid utskrift av "begäran om utbetalning" 2009-10-23 09:27
Tack Lars Bergström för hjälp med förklaring.

Och Hej Karl!

/Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.55.186




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 7 =