Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Köpt utan moms 2009-11-05 00:46
Hej jag har köpt visitkort från Vistaprint (tyskland).
Jag har bokfört kostnade utan problem, och den blev bokförd utan moms.
Men sen fick jag även ett "momskvitto" som påvisar att varorna är momsade i Tyskland.

Jag ser detta som ett viktigt verifikat att kunna bevisa att jag köpt visitkorten på ett korrekt sätt utan moms. Men hur bokför jag detta "momskvitto"?
 Skrivet av:  Charlotte IP: 85.229.107.187



Svar: Köpt utan moms 2009-11-05 00:58
Eller det kanske jag inte gör?


//Charlotte igen
 Skrivet av:  Charotte IP: 85.229.107.187



Svar: Köpt utan moms 2009-11-05 14:15
Jag förstår inte riktigt problemet.
Det blev ingen momskostnad, och då skall den förstås inte bokföras.
Det behövs heller inga "bevis" för kostnader man inte haft!
Att bokföra hela summan för visitkorten på kostnadskonto och att ingen del är moms är ju ingen fördel för dig.
Om du vill kan du ju sätta det "verifikatet" ihop med det andra (för visitkorten).
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Köpt utan moms 2009-11-05 14:55
Njaeae.... varorna var väl momsade i tyskland enligt kvittot som dök upp i efterhand.
Det betyder att du faktistk betalat MOMS, men vill du få tillbaka MOMS-pengarna är det dessvärre den tyska myndigheten du skall vända dig till.

Är det små summor det rör sig om är det ingen vits att börja rota i det. Skattemyndigheten kommer inte att bekymra sig, eftersom du inte tjänat på misstaget, snarare tvärt-om; som Tore säger.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Köpt utan moms 2009-11-05 16:44
Ett vanligt alternativ för att slippa moms är att man anger sitt svenska moms (VAT) nummer vid beställningen. Då faktureras man ingen moms. Så gjorde jag vid best. till Vistaprint.
Jag fick ett "momskvitto" via mail med komplett fakturainfo varav framgick och även i klartext stod:
"Fakturan är momsfri då produkterna skickas inom EU."
Kan alltså lämnas helt utan åtgärd.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Köpt utan moms 2009-11-05 19:08
När man säljer till privatperson i annat EU-land ska man behandla försäljningen som till en vanlig svensk privatperson - dvs man lägger på moms.
När man säljer till ett företag i annat EU-land måste man se till att man får företagets momsnummer. Därefter säljer man utan att lägga på moms på försäljningen.

När man som privatperson köper från annat EU-land betalar man det landets moms.
När man som företagare köper från annat EU-land är det viktigt att man uppger sitt momsnummer. Då ska man inte betala någon moms alls på köpet.

Däremot gäller: Vi köp från annat EU-land betalar man således ingen moms. Men man måste själv bokföra den utgående och ingående momsen (som ju då tar ut varandra). Detta sker helt automatiskt i UNI_BAS. Man ska bara se till att:

Vid betalning mot leverantörsfaktura (Registrera/Leverantörsfakturor)- ange att leverantören är en EU-leverantör (Registervård/leverantörer) och ange vid fakturaregistreringen om köpet avser vara eller tjänst.

Vid betalning på annat sätt t.ex mot kvitto (Registrera/kostnader utan faktura) - vid kontering av kostnadskontot anger man att kostnaden gäller inköp vara från EU eller inköp tjänst fån EU.

Har man gjort dessa val blir allt rätt konterat och hamnar i rätt kolumner på momsrapporten.

I många andra bokföringsprogram måste man ange ett visst bestämt konto t.ex konto 4045 för alla inköp från EU. Rent tokeri tycker vi. Man kan ju idag köpa allt ifån telefonsamtal, kontorsmaterial och trycksaker - ja vad som helt ifrån EU. Rent tiokeri att samla alla dessa blandade inköp på ett enda konto. Men, så är det förstås inte i UNI_BAS.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 83.183.134.251



Svar: Köpt utan moms 2009-11-05 20:28
Då har jag lärt mig något nytt idag igen...
Om jag tolkat det rätt så fixar UNI_BAS automatiskt att det blir rätt och beloppen tar ut varandra.
(Jag borde inte gett mig in momsdebatten eftersom jag bokför åt momsfri förening. Däremot skickar jag underlag rörande vårt företag till kompanjonen för bokföring. Där tar jag aldrig med icke batald moms för köp från EU-länder. Mitt svar utgick från denna tydligen felaktiga hantering... Borde kanske be kompisen byta till UNI_BAS, så fixas det automatiskt :-). Men å andra sidan, det handlar om små belopp, och det hela är tydligen ett 0-summaspel, så ingen har väl blivit lurad?
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 10 =