Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Avskrivningar, differens bokfört vs 5-årig avskriv 2009-11-22 21:50
Jag har under några år inte avskrivit mina inventarier fullt ut. Orsaken är dels att jag velat hålla uppe vinsten för att inte redovisa förlust i min lilla hobbyrörelse, dels att de prylar jag köpt har haft en förväntad livslängd långt större än 5 år.

Jag har låtit samma låga avskrivning slå igenom i skattedeklarationen och i bokföringen och jag har nu en rätt stor differens mellan det bokförda och skatteredovisade värdet, och värdet om jag skulle använda 5-årig avskrivning. Notera att jag genom detta betalat lite mer skatt än jag kanske skulle ha behövt, inget skattemygel alltså!

Jag har nu gjort ett jämra snyggt upplägg av inventarierna i Bento/FileMaker och får då stenkoll på inventarierna och dess status. Det upplägget har jag ställt upp med 5-års-avskrivning och skillnaden mellan den inventarielistan och bokföringen blir obehagligt tydlig.

Jag undrar nu:
Vilket är rätt metod, för att bokföringsmässigt och skattemässigt låta inventarierna få det värde de skulle ha, om jag konsekvent använt en strikt 5-års-avskrivning?

Tips, någon?

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Avskrivningar, differens bokfört vs 5-årig avskriv 2009-11-24 00:17
Det vanliga är väl att man skriver av 20%/å d.v.s. under en femårsperiod. Vissa inventarier kan skrivas av på 3 år om det anses vara stort slitage eller liknande. Inventarier under 3 tkr kan man i de flesta fall dra av direkt.

Någon direkt metod för att få tillbaka värdet finns nog inte, utan det blir till att anlita en värderingsman som är insatt i branschen. Har du t.ex skrivit ner kontorsmöbler till 1 kr, kanske denne anser att de är värda 5 tkr. Då är det ju bara att föra in det nya värdet som inte påverkar skatten på något sätt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.180.181



Svar: Avskrivningar, differens bokfört vs 5-årig avskriv 2009-11-24 08:11
5 år (20%) på inköpsvärdet är det vanliga sättet, förutom schablonavskrivning.

Man får inte ha olika avskrivningssätt för de olika prylarna i sin inventariesamling, dvs 5 år (20%) på vissa prylar och schablonavskrivning på andra. Hade det varit tillåtet hade jag gjort så.

Jag grubblar därför på om det är tillåtet att fördela ut nuvarande inventarievärde på de prylar jag har skaffat de senaste 5 åren och f.o.m årsskiftet datumet göra en planmässig avskrivning. Jag får då se till att det fördelade värdet på prylarna inte överstiger anskaffningsvärdet.... Är ett sådant förfarande lagligt månne? Jag är inte heller säker på att det går att göra så, rent matematiskt. Det får jag kolla till kvällen...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Avskrivningar, differens bokfört vs 5-årig avskriv 2009-11-24 14:21
Man får visst ha olika avskrivningssätt, i alla fall i ett AB. Jag har t.ex. 5 år på kontorsmöbler men 3 år på datorer, mobiltelefoner och övrig elektronik. Men du får givetvis ha dem på olika listor.

Har du skrivit av inventarier så kan du inte värdera upp dessa och skriva av en gång till. Det uppskrivna värdet ska endast tas upp i bokföringen som en tillgång. Du skriver att du inte gjort avdrag för dina inventarier fullt ut under en 5 års-period. Restvärdet som du har idag, kan du då dra av i sin helhet i deklarationen tax.året 2009.

Är du osäker ring och prata med SKV så du slipper en massa problem i efterhand.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.130.79



Svar: Avskrivningar, differens bokfört vs 5-årig avskriv 2009-11-24 18:16
Har enskild firma. Det är tillåtet att ha olika avskrivningstid (!), men man kan inte samtidigt ha räkenskapsenlig avskrivning på vissa prylar och restvärdesavskrivning på andra prylar.

Och nej, självfallet kan man inte avskriva samma pryl flera gånger... :-)

Det är egentligen inget stort problem eftersom jag betalat mer skatt än nödvändigt....

Jag får nog föra in några till fält i min databas så att det tydligt framgår vilken restvärdesavskrivning jag gjort de olika åren.

Om/När jag fått en snygg lösning på det här problemet så kan jag skriva en blänkare här på forat om det hela.

/ Lars B
/ som nu ångrar tilltaget att göra en seriös livslängdbedömning av inventarierna...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Avskrivningar, differens bokfört vs 5-årig avskriv 2009-11-24 19:40
Vi reser en staty över dig Lars som den sista ärliga skattebetalaren här i landet -:)

Skämt åsido tror jag inte SKV bryr sig så väldigt mycket om avskrivningar hit eller dit. Det viktiga är anskaffningsvärdet samt kvitto. Det är ganska märkligt att mycket som köps in på ett företag, dammsugare, datorer m.m. har en tendens att bara hålla garantitiden ut, sedan måste de skrotas. Självklart är det hårt slitage på ett företag och jag kan aldrig tro att den ärlige ägaren skulle ta hem någonting privat...

Kaffepaket, rengöringsmedel, toapapper etc. har också en strykande åtgång på ett företag och då har jag inte nämnt pennor och skrivarpapper + patroner...

Jag läser gärna dina inlägg här och jag tror många här uppskattar din hjälp. Lycka till med "problemet".
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.134.179



Svar: Avskrivningar, differens bokfört vs 5-årig avskriv 2009-11-25 00:59
Apropå skatt:

Jag betalar gärna skatt!

Visst är det trevligt med mer slantar i plånboken, men inte när plånboken sväller på bekostnad av försämrade, -rent av usla- villkor, för min arbetslösa syster och min åldrande mor!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =