Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-25 14:29
Hej! Jag har en laptop som skulle skrivits av på fem år men som nu efter knappt tre år är död och ska skrotas.

OBS! Använder inte inventarieboken i UNIBAS då detta tillägg inte fanns när jag startade firman, utan avskrivningsplanen ligger i ett excel-blad och avskrivningarna brukar revisorn göra manuellt vid bokslut.

a) Ska jag göra något nu eller bara vid bokslutet? Om nu, vad ska jag göra i bokföringen?
b) Får man skriva av hela restbeloppet på datorn nu/vid bokslutet trots att två år kvarstår enligt ursprungsplanen?

Tacksam för hjälp!
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.155.26



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-25 17:40
Inga problem! Skriv tydligt på ett A-4 ark, " LAP-top av märket xxxxx serienummer xxxxxxx inköpt den xx/xx xxxx enligt inventarielista, har gått sönder och lönar sig ej att reparera, skickad för skrotning den xx/xx xxxx"

Detta tjusiga papper lämnar du till din revisor inför bokslutet. I bokföringen gör du ingenting. Avskrivningen fortsätter som vanligt i två år till och köper du en ny, så ska denna Laptop läggas till i inventarielistan vid bokslutet. Du kan med fördel be revisorn avskriva denna under en treårs period, vilket är vanligt just för elektronik i kontorssammanhang.

I den nya inventarielistan kommer din gamla Laptop stå med tills den är avskriven, dock med noteringen "skrotad 2009".
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.191.200



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-25 18:20
En stilla undran: finns det någon fördel med inventarier med avskrivning och inventarielista
("och köper du en ny, så ska denna Laptop läggas till i inventarielistan")?
En laptop kostar oftast under 20000 kr och då kan väl med fördel nedanstående utnyttjas??

Förbrukningsinventarier, korttidsinventarier och inventarier av mindre värde
Förbrukningsinventarier är korttidsinventarier eller inventarier av mindre värde. Inventarier skall normalt bokföras som anläggningstillgångar men det finns i skattelagstiftningen en möjlighet att bokföra vissa tillgångar som förbrukningsinventarier.

För att inventarier skall gå under benämningen förbrukningsinventarier skall de ha en ekonomisk livslängd på högst 3 år eller ha ett anskaffningsvärde exklusive moms understigande ett halvt prisbasbelopp (21 400 SEK för år 2009). De nya bestämmelserna för obetydligt värde får tillämpas på räkenskapsår som påbörjas efter den 31 december år 2008.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.228.184.21



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 06:09
Tack för svar! Snopet att jag inte får skriva av den trasiga laptopen annat än enligt planen... Ska insistera hos revisorn nästa gång att inte göra så långa avskrivningsplaner för grejer som man av erfarenhet vet inte klarar mer än 3 år.

Undrar också om fler anser att man kan gå på Tores linje för de nya grejerna utan att hamna i klistret hos Skattemyndigheterna? Jag visste inte att de höjt beloppet för "mindre värde" till så mycket, trodde det låg kvar på 5000:-. Skulle gärna ta nya laptopen som förbrukningsinventarie och därmed avskriven på årets resultat, om detta verkligen är OK?
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.155.26



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 07:40
Det här är en ny regel som infördes i somras.
Gamla prylar skall behandlas enligt gamla reglerna, nyköpta prylar får behandlas enligt den nya regeln.
Sök på skatteverkets hemsida med ordet "avskrivning" på skatteverkets hemsida.
Under rubriken "Svar på vanliga frågor" hittar du bl.a. följande textutdrag:
--------------------------
Omedelbart avdrag:

Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.

Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med "mindre värde" menar man taxeringsåret 2010 ett värde som understiger 21 400 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp)¹. När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.
-------------------
Det finns en förklarande passus till det:
-------------------
¹ Att "mindre värde" är anskaffningsvärden som exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp är en ny bestämmelse som införts fr.o.m. 1 juli 2009. Övergångsbestämmelserna innebär att både nya och gamla bestämmelser kan bli tillämpliga vid 2010 och 2011 års taxering beroende på när beskattningsåret påbörjats och avslutats. Se Skatteverkets ställningstagande Inventarier av mindre värde — nya och äldre bestämmelser (dnr 131 682849-09/111).
--------------------
/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 09:48
Som ett direkt svar på Martinas fråga (det är många datum som florerar).
Ja, du kan utan risk skriva av hela laptopen i år!

När nya regler kommer tillämpar man naturligtvis dom.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 09:54
Förtydligande:
Ja, du kan utan risk skriva av hela DEN NYA laptopen i år!
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 12:02
Hej Lars,
Nu blev jag imponerad! Trodde inte du var så påläst.

I princip kan man dra av Laptopen på en gång, men , men... som vanligt är det luddiga regler och tolkningar. Det är självklart inte olagligt att göra avdraget, det enda som kan hända är att SKV kanske inte godkänner det.

Tyvärr använder man praxis lite hur som helst relaterat till olika länsskatterätter.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.159.167



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 12:18
Vilka regler är otydliga?
Det är solklart att belopp för inventarier upp till 21 400 kan bokföras som
inventarier av mindre värde och får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten.
Får tillämpas på räkenskapsår som påbörjas efter den 31 december år 2008.
Det har inget med tolkning och praxis att göra.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 12:22
... nästa år sänks dock beloppet till 21 200 kr
-:(
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 18:33
Påläst? Jag? Icke alls.... !
Däremot är Skatteverkets hemsida RIKTIGT bra!

/ Lars B
/ ... Glad amatörbokförare...
/ ... med rätt att ha fel...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 21:55
Tore,
Vad jag menar är att man är inte tvungen att dra av alltihop. Såvitt jag förstår, så är det tillåtet att göra en avskrivningsplan för de som så önskar. Ibland kan det finnas fördelar med avskrivningar vilket gör att företagetkanske ser lite mer solitt ut på papperet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.148.110



Svar: Bokföra skrotad inventarie? 2009-11-26 22:02
Helt överens.
Valfriheten har ju alltid funnits, nu är beloppen att kalkylera med lite större.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =