Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

omregistrera licensnyckel 2009-11-29 11:12
Hej!

Jag har nyligen skaffat uni_bas och efter att ha lagt in de första verifikationerna och en faktura insåg jag att jag gjort några fel i bokföringen. Jag installerade därför om UNI_BAS eftersom jag gjort så lite och ville bli av med de felaktiga uppgifterna. Inte så klokt kanske. Men så gjorde jag.

När jag installerat om och skulle lägga in min licensnyckel på nytt och råkade jag då dessutom skriva fel på mitt företagsnamn. Sedan gick inte de uppgifterna att ändra.

Någon som vet hur man ändrar dessa uppgifter eller hur man kan radera de uppgifter man skrivit in.

mvh

carl
 Skrivet av:  carl moberg IP: 79.102.226.35



Svar: omregistrera licensnyckel 2009-11-29 14:14
Samma problem som jag har. Fast jag har inte avinstallerat det, på inrådan av unicell. Däremot undrar jag hur man Ska göra, eller varför man inte kan avinstallera det och göra om helt enkelt? Har svårt att ringa support, dessutom tycker jag det är lättare att förstå genom att läsa sig till hur man gör.
Men det gick alltså bra för dig att installera om programmet? Funderar om jag ska chansa på det ändå..
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.190.205



Svar: omregistrera licensnyckel 2009-11-29 16:49
Grundregeln i bokföring är att man inte får utplåna eller sudda i bokföringen (d.v.s radera bokföringen). Om man råkar ut för datorhaveri får man återskapa bokföringen i sin helhet, och det gör man med sin back-up.

Bokföringsreglerna tillåter däremot att man justerar felaktigheter, och för att göra det finns en mycket smidig funktion i UniBas, under ÖVRIG BOKFÖRING, knappen "ÄNDRA VERIFIKAT". Användande av den funktionen, + en vettig kommentar i textfältet om varför man justerat verifikatet är helt OK. Det är alltså inga problem med att man klantat sig och därefter korrigerat sin klantighet, huvudsaken att man förklarar vad som hänt i verifikatet.

Undvik att avinstallera/ominstallera, om det bara är några enstaka 10-tal verifikat som blivit knas. Det går ofta mycket snabbare att korrigera med den inbyggda funktionen, än att om-installera. Dessutom är det lätt att man gör fel vis ominstallationen och då får man bekymmer, t.ex. om man stavar firmanamnet fel. Det är det namn som databasen känner igen sig med.

Rent -datortekniskt- går det naturligtvis att återinstallera programmet (likväl som att man kan köpa en helt ny bokföringsbok och göra om allt på nytt), men då gäller det att man återinstallerar med den ursprungliga nedladdade versionen och att man använder ursprungliga kodnyckeln och att man använder det ursprungliga firmanamnet och någon till detalj som UniCells serviceavdelning kan förklara. Gör inte en avinstallation/omistallation utan att ha support av UniCell.

Avslutningsvis: Företagsnamnet finns också på ett annat, mer synligt ställe, under DATABAS-FÖRETAGET-ADRESSUPPGIFTER, och det är det firmanamn som syns på fakturor mm. Det är fullt möjligt att ändra den posten i efterhand, om det nu är det som blivit knas för dig, Carl.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: omregistrera licensnyckel 2009-11-29 18:55
stort tack för svar Lars!

Intressant hur det funkar med ändringar i bokföringsprogram. Jag förstår varför det är så bokföringsprogram fungerar, men jag tror att man är så oerhört van vid att på datorprogram på alla andra områden (mig veterligen) så är det grundläggande att man enkelt kan gå tillbaka och ändra. Det är mycket därför man använder dem. Därför slog mig inte ens tanken, först, att man inte utan vidare kunde gå tillbaka och ändra.

Tror det kunde vara en bra idé för Unicell (och kanske andra program) att flagga ännu tydligare för att ändringar görs på ett annat sätt i bokföringsprogram.

/carl
 Skrivet av:  carl moberg IP: 79.102.253.19



Svar: omregistrera licensnyckel 2009-11-29 20:05
Lars har alldeles rätt, varför hålla på och ominstallera när man kan göra en ny bokföringsorder. Självklart "slinter" fingrarna även hos de mest seriösa bolagens bokförare. Revisorn brukar hitta sådant och sedan får man en lista på vad som var felbikfört och uppmanas att göra en bokföringsorder på detta.

Man behöver alltså inte gå in och rätta verifikation efter verifikation, utan gör en helt ny med all ändringar. En gång i månaden bör man också göra avstämningar och kolla så att saldon på betalkonton o.dy. stämmer med det bokförda saldot.

När det gäller firmanamn som registreras vid nedladdning har ju naturligtvis Lars rätt. Vem bryr sig utom du själv? Skulle man trots allt vara pedantisk och ha svårt för att sova på nätterna p.g.a. firmanamnet är felstavat på bokföringsutskriften, finns det bara en sak att göra och det är att ringa Unicells Support.

Jag vill påstå att alla program där du köper en licens, inte heller går att ändra det användarnamn du lade in vid installationen. Då måste hela programmet ominstalleras och det är relativt enkelt om du har programmet på en CD-skiva. Unicell har skippat detta med CD-skiva och valt nedladdning direkt från nätet, vilket säkert har att göra med prissättningen och börjar bli mer och mer vanligt idag när vi börjar få snabbare datorer.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.28



Svar: omregistrera licensnyckel 2009-11-30 21:28
Vad man än gör så ska man aldrig avinstallera UN_BAS. Ett samtal till supportavdelningen - där kan man få hjälp om man gjort något tokigt. Men, avinstallera inte.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 213.89.172.56




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 2 =