Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

betalningsvillkor kontant för alla fakturor? 2009-12-02 02:07
Hej!

Tacksam för hjälp:

Jag bokför enligt kontantmetoden. I tråden ”Konto 2440” från 080311 på forumet skriver Unicell att man kan registrera fakturan med betalningsvillkor kontant i samband med att man registrerar betalningen. På så vis bokas den av som betald direkt. (Och man behöver inte registrera nån betalning under ”betalning från kund/leverantör” gissar jag). Gäller detta fortfarande och kan man köra det på alla sina fakturor?

Mvh

Carl
 Skrivet av:  Carl IP: 79.102.227.121



Svar: betalningsvillkor kontant för alla fakturor? 2009-12-03 09:41
Du skriver:
"..registrera fakturan med betalningsvillkor kontant i samband med att man registrerar betalningen."
skall väl vara: i samband med att man registrerar FAKTURAN under knappen Registrera/Leverantörsfakturor (vilket man då förstås gör i samband med att man betalar fakturan, men man ska inte gå till knappen "betalning till leverantör")

Jo, detta gäller förstås fortfarande. I alla lägen där man registrerar en leverantörsfaktura samtidigt som man betalar den (betalningsvillkor "Kontant"), då får man även ange från vilket konto betalningen dras och därefter bokförs fakturan automatiskt direkt som betald.

Detta fungerar även om man bokför enligt fakturametoden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: betalningsvillkor kontant för alla fakturor? 2009-12-03 13:45
Tack för svar!

Min fråga var kanske lite otydlig, men jag fick ändå svar till del.
Mina frågor bygger på att jag precis börjat använda UNIBAS och ska lägga in fakturor i programmet nu i efterhand, långt efter att de betalts. (Mitt räkenskapsår började hösten 2008)

1. Jag ska registrera en leverantörsfaktura som jag betalt. Man kan då alltså ange "betalningsvillkor kontant" trots att fakturan från tex Telia haft "betalningsvillkor 15 dagar" innan man betalde den. När man gör detta bokförs faktura och betalning direkt. Har jag uppfattat rätt?
2. Men gäller då alltså detta även kundfakturor. Kan jag registrera mina kundfakturor, nu när betalning inkommit, på samma sätt som med leverantörsfakturorna?
3. Och slutligen: är detta god bokföring (etiskt/lagligt) när jag i framtiden arbetar med UNIBAS i min kommande bokföring?
(Även om det såklart kan finnas en praktisk poäng med att registrera fakturor när de skickats för att hålla koll på dem, eller om man ändå vill skriva ut sina fakturor med UNIBAS)


mvh

Carl
 Skrivet av:  Carl IP: 79.102.176.24




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =