Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

skuld/kostnad 2009-12-03 21:19
tycker det är lite svårt att veta skillnaden mellan en kostnad & en skuld. kanske är trög. för får man en faktura från en kund så är det ju både kostnad & skuld. eller? kan någon ge mig en hint så jag begriper? :) laddade precis ner testdemon, tycker detta med bokföring är(börjar bli) riktigt kul
 Skrivet av:  johan IP: 81.224.221.176



Svar: skuld/kostnad 2009-12-03 22:56
I UNI_BAS-mappen på din hårddisk finns en liten snabbkurs i bokföring "Bokföringskurs.pdf".

Din fråga är egentligen just det som "Dubbel bokföring" handlar om: Varje affärstransaktion handlar om åtminstone 2 delar.
En faktura som du får: 1-Du får en skuld; 2-du får en kostnad
En faktura som Du skickar: 1-Du får en intäkt(motsats till kostnad); 2-Du får en tillgång (t.ex pengar i kassan.
osv - läs "Bokföringskurs.pdf"
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.185.47



Svar: skuld/kostnad 2009-12-04 20:11
Tänk dig följande scenario så kanske det blir mer begripligt....

Du har precis startat firman och har 0 kronor i kassan....

Du lånar pengar för att komma igång och får då en SKULD till långivaren, samtidigt som din TILLGÅNG i form av kontanter i kassan ökat. Skulder och tillgångar är precis lika stora och balanserar ut varandra.

Du köper in en pryl och får då en KOSTNAD. Prylen köptes mot faktura och innebär då att du har en SKULD till säljaren (precis lika stor som kostnaden).

Så småningom betalar du fakturan och SKULDEN till leverantören minskar, samtidigt som din TILLGÅNG i kassan minskar precis lika mycket.

Efter en tid säljer du prylen och får då en INTÄKT och din TILLGÅNG i kassan ökar precis lika mycket.

Du kan nu betala tillbaka det ursprungliga lånet och minskar då din SKULD samtidigt som din TILLGÅNG i kassa minskar precis lika mycket.

Som du ser är det hela tiden frågan om 2 konteringar mellan 2 av sorterna SKULD-TILLGÅNG-KOSTNAD-INTÄKT.

Skulder och tillgångar kan enkelt växlas mot varandra och det syns som en total balans i balansräkningen. Sådant du enkelt kan växla mot pengar hamnar här. T.ex. kontanter och skulder kan enkelt växlas mot varandra. Pengar kan även växlas mot inventarier och inventarier kan växlas tillbaka till pengar.

En kostnad uppstår när du blivit av med pengar och du inte kan få tillbaka pengarna med annat än att du jobbar ihop pengar eller säljer varor. Exempelvis så är det en kostnad när du köper in prylar (t.ex varor som du avser att sälja eller prylar som behövs i produktionen/tjänsteutövandet), det uppstår en kostnad när en inventarie slits (och du måste sälja något för att få in pengar till reparationerna). Det är också en kostnad när en inventarier minskar i andrahandsvärde och inte längre kan växlas mot lika mycket pengar som tidigare (du måste då göra en avskrivning av värdet). En kostnad är också avgifterna som banken tar (du måste jobba/sälja med vinst, för att ta igen pengarna).

Blev du klokare med den här beskrivningen?

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: skuld/kostnad 2009-12-06 20:18
Okej!
Blev mycket klokare av ditt svar, Lars B.

Så får jag en faktura så lägger jag in den i systemet direkt, även om jag inte betalar direkt?
Och sen när jag betalar den så hamnar det också i systemet?

Eller kan man bara helt enkelt föra in allt samtidigt som det betalas?

Kan även passa på med att fråga om avskrivningar.
Vet att om man köper t.ex en maskin för 1 miljon så kan man under en 5årsperiod skriva av den med 20% varje år, (eller 10% 10år osv.) Men hur funkar det, för BETALA maskinen gör man ju samma år, om man köper den kontant, är det bara inventarievärdet som sjunker då hela tiden, eller hur gör man då?
Och vad bestämmer hur många år man kan avskriva en sak? Vet att en grävmaskin t.ex har längre livslängd än en dator.

Mvh/ Johan
 Skrivet av:  johan IP: 81.224.221.176



Svar: skuld/kostnad 2009-12-06 23:30
Fakturan läggs in direkt som du får den, även om du gör betalningen senare*. Fakturan är förmodligen ställd med 10, 15 eller 30 dagar betalningstid och denna tid anger du också när du matar in fakturan. Det som händer, är att när du matar in en faktura, t.ex för inköp av förbrukningsmaterial, så skapar UniBas automatiskt en lika stor skuld på kontor för leverantörsskulder (KOSTNAD ökar / SKULD ökar). När du någon vecka senare matar in att du betalat t.ex. från plusgirokontot, så nollställer Unibas skulden (TILLGÅNG minskar / SKULD minskar). UniBas är SUVERÄNT smidig att jobba med!

*Transaktioner som berör kontanter till/från kassan skall bokföras omgående (senast dagen efter). Övriga transaktioner får släpa några dagar, och det har att göra med att kontoutdrag kan kräva några dagars transport från banken till dig. Bäst är det naturligtvis om du avsätter några minuter varje dag och knappar in transaktionerna.

Avskrivning är ett sätt att hantera värdeminskning på maskiner och inventarier.
När du köper maskinen omvandlar du pengar till en inventarie. Pengarna tas från din kassa men återfinns istället som en dyr maskin i din verkstad. Om man räknar med att maskinen har en teknisk/ekonomisk livslängd på 5 år så måste man efter 5 år köpa en ny maskin och den gamla maskinen tar man till skroten eller ställer i ett hörn i verkstaden. Att maskiner slits ned är naturligt och för att göra det möjligt för företagare att få pengar att köpa en ny maskin får man redovisa maskinförslitningen som en kostnad, en avskrivning. Det som då händer är att man får göra en nedräkning av firmans vinst med maskinens avskrivning. Eftersom firmans vinst minskas, behöver man inte betala lika mycket skatt och pengarna som på det viset blir över är tänkt att kunna användas för att köpa en ny maskin, eller användas på annat sätt. Det är helt och hållet upp till dig som företagare att avgöra vad som är bäst användande av dessa slantar! Du kan rent av ta ut pengarna som eget uttag om de inte behövs bättre i firman.

Avskrivningstiden får sättas till 5 år, även om maskinen kommer att hålla längre. Under dessa 5 år kommer du att sänka ditt företags vinst med det belopp som motsvarar avskrivningen. Det är oftast en fördel med att kunna sänka vinsten så mycket som möjligt, för att få behålla så stor del som möjligt av inkomna pengar. Men, om du under den här tiden försöker få ett investeringslån från banken kommer de att bli bekymrade om vinsten är för låg... Det här kräver lite eftertanke, men oftast är 5 år vettigt!

Notera att maskinen kanske håller 10 år, men redan efter 5 år skulle den kunna bytas ut mot en modernare maskin med långt bättre kapacitet. Det är då olyckligt att ha valt 10 års avskrivningstid, eftersom den ekonomiskal livslängden gjort den oekonomisk (och osäljbar) redan efter 5 år.

/ Lars Bergström
/... glad amatörbokförare...
/ ... vars råd inte skall anses som juridiskt bindande...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: skuld/kostnad 2009-12-07 00:45
En liten passus bara... all vinst som tas ut privat måste givetvis beskattas och desutom tillkommer sociala egenavgifter. Om man istället ser att företaget kommer att göra en vinst på exempelvis 100 tkr, kan man under december månad införskaffa denna maskin eller något annat som företaget behöver för 500 tkr. Vinsten blir då noll.

Har man ett AB finns det en hel del annat man kan göra för att eliminera höga vinster. Man kan ge aktieutdelning till ägaren/ägarna eller fondera vinsten för framtida bruk. Det finns många fördelar med ett AB som inte finns i Enskild firma. Givetvis finns det också nackdelar. Bl.a. är man tvingad att ha en auktoriserad revisor. Dock har regeringen tillsatt en utredning som håller på att se över detta och det kan antas att vissa lättnader kommer framöver.

Generellt kan man säga att det inte är bra med FÖR höga vinster, lika lite som det är bra med förluster. Orsaken till att t.ex. SAAB kan gå i förlust år efter år, beror uteslutande på att man utnyttjar tidigare avsatta fondmedel alternativt att ägarna skjuter till mer pengar.

Som ensam ägare till ett företag, bör man använda ev.vinster till pensionsförsäkringar om man inte redan avsatt medel till detta.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.126




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 8 =