Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

fel datumordning på verifikationerna 2009-12-07 10:25
Hej!

Jag har dessvärre upptäckt att en faktura legat på fel ställe och jag fick inte med den när jag bokförde övriga verifikationer. Min senaste verifikation är ett kontantkvitto från ett inköp 091204 och fakturan jag missade har ett tidigare datum än denna men är inte betald ännu då det är 30 dagar på fakturan. Gör detta något, fakturan bokförs väl inte förrän den är betald, eller hur är det? Jag använder kontantmetoden. Är nybörjare och tycker det är svårare än jag trodde att hålla ordning på datumen, betalningsdatum, fakturadatum osv. Är lite rädd att de ska hamna i fel ordning så jag tar tacksamt emot tips på hur man enklast sköter den praktiska pappershanteringen.

Vänligen
Caroline
 Skrivet av:  Caroline IP: 194.14.121.1



Svar: fel datumordning på verifikationerna 2009-12-07 10:39
Om Du har kontantmetoden, bokförs fakturan det datum som Du anger på betalningen.

Det är jättebra om Du har alla verifikationer i rätt ordning, men bli inte panikslagen om Du hittar ett gammalt kvitto som Du glömt att bokföra - bokför med rätt datum så ordnar det sig ändå. Har Du redan lämnat in en momsredovisning för den perioden, får Du kanske lämna in en rättelsedeklaration. Värre än så är det inte.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: fel datumordning på verifikationerna 2009-12-07 11:10
Tack för det lugnande svaret!! Och ett stort tack för att ni är så snabba med att svara på frågor.

Vänligen
Caroline
 Skrivet av:  Caroline IP: 194.14.121.1




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =