Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Artikelnummer på moms 2009-12-07 17:32
Jag undrar om någon har gjort ett artikelnummer på moms. Jag skall nämligen börja fakturera för försäkringsjobb och skulle behöva ett momsfritt artikelnummer (vilket inte är så svårt att fixa) och ett nummer för momsen (försäkringskund som är företagare skall själv betala momsen) någon som har provat på detta
 Skrivet av:  Joacim IP: 217.211.83.107



Svar: Artikelnummer på moms 2009-12-10 23:08
Ja som du själv säger, är det inga problem att fixa en momsfri artikel. När det gäller din försäkringskund och företagare som själv ska betala moms, så blir jag lite konfunderad. Du kan ju inte sälja moms åt honom?

Jag känner tyvärr inte till hur just du arbetar, men normalt så antar jag att du säljer en försäkring så som ombud? Du har väl knappast ett eget försäkringsbolag? I så fall fakturerar du väl bara en provision och försäkringsbolaget skickar väl ut en faktura?

Som du ser blir det lite komplicerat när man inte har hela sammanhanget klart för sig. En enkel variant som man kan göra om du t.ex. är momsbefriad, men kunden är momsskyldig, är att du skapar en artikel som t.ex. heter "Information". Därefter fyller du i textfältet, "I beloppet ingår moms med xxx kr". x-en får du ändra från gång till gång beroende på fakturasumman. Du tar summan och räknar bakåt 20%. T.ex. momsen på 7.545 kr blir 1.509 kr. D.v.s 6.036 + 25% moms = 7.545 kr.

När du lägger in artiklen kommer UniBas att fråga om du verkligen vill lägga in en artikel med 0 kronor och då klickar du OK! Men som sagt, återkom gärna med lite utförligare info om du inte blev hjälpt av detta.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.97



Svar: Artikelnummer på moms 2009-12-14 20:21
Jag var nog lite otydlig.
Det jag gör är att reperera en försäkringsskada.Det är kund samt försäkringsbolag som skall betala reparationen men den skall delas så att kunden (som är företagare) skall betala momsen på arbetet samt självrisken och försäkringsbolaget skall betala själva skadan. Hoppas det blev klarare nu
 Skrivet av:  joacim IP: 217.211.83.107



Svar: Artikelnummer på moms 2009-12-14 21:39
Ok, jag tror jag förstår... Du har gjort ett reparationsjobb avseende försäkringsskada och kostnaderna ska delas som du nämnde. I de flesta fall brukar inte försäkringsbolag betala moms eftersom denna redan tidigare lyfts av kunden.

Det enklaste hade ju varit om du fakturerat kunden hela beloppet med moms och han därefter skickat din faktura till försäkringsbolaget som då betalat denna med avdrag för självrisk och moms. Sådana här problem blir lite komplicerade för de flesta faktureringsprogram.

Men visst kan du i detta fall skapa en artikel som du kallar för t.ex. "Moms vid försäkringsskada" och i artikelregistret klicka fram rätt momskonto. (samma som du själv använder). Du får alltså skicka en faktura till kunden på självrisken samt moms på hela jobbet. Du får också skicka en faktura till försäkringsbolaget på reparationskostnader minus självrisk och utan moms, alltså skapa en artikel typ "försäkringsskada" och som inte ska momsbeläggas.

Jag skulle nog, om du inte redan har gjort det, kolla med försäkringsbolaget så att dom verkligen vill ha det så här.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.132.141




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =