Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokföra fakturor i efterhand - kontantmetoden 2009-12-10 13:38
Jag bokför enligt kontantmetoden och har en fråga om registrering av leverantörsfakturor

Jag har nyligen köpt Unibas och ska därför lägga in fakturor som jag betalt förra året då mitt förlängda räkenskapsår började. Jag vill använda betalningsvillkor "kontant" så att fakturan ska bokföras direkt.

När jag lägger in leverantör (datorbutiken), belopp och kostnadskonto (förbrukningsinventarier) är det inga konstigheter, men sen vill jag bokföra denna kostnad mot eget kapital, som jag gjort inköpet med. Hur gör jag då?

- Är det bäst att använda verktyget "kostnader utan faktura" där jag åtminstone verkar kunna bokföra "för" och "från" utan problem?
- Eller kommer jag få en fråga om var jag betalt kostnaden från (vad som ska krediteras) när jag tryckt spara?

mvh

Carl
 Skrivet av:  Carl IP: 79.102.153.247



Svar: bokföra fakturor i efterhand - kontantmetoden 2009-12-10 16:10
Ja, du kommer att få en fråga om HUR du betalat fakturan när Du trycker på Spara-knappen. Detta förstås under förutsättning att Du angivit kontant som betalningsvillkor.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.186.181



Svar: bokföra fakturor i efterhand - kontantmetoden 2009-12-10 22:39
Jag blev lite fundersam när du nämner att du ska bokföra dina kostnader mot "eget kapital". Kostnaderna borde bokföras på tillgångskonton, typ plus eller bankgiro och då i kredit. Jag antar att det förlängda räkenskapsåret beror på att du startade företaget under hösten 2008? Man kan då välja att förlänga genom att även inkludera 2009 om inte verksamheten var så omfattande i initialskedet. Men att bokföra mot eget kapital kommer vad jag förstår, ge dig problem vid årsbokslutet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.97



Svar: bokföra fakturor i efterhand - kontantmetoden 2009-12-11 00:10
Tack för svar Unicell!

Åke, vad jag förstått är det en god idé, när man köpt något med ett privat bankkort eller kontant, att använda kontot för eget kapital. När jag köpt något med företagskortet (som jag skaffade kort efter att jag köpt min dator) tänkte jag dock använda 1930.

Låter vettigt?

Verksamheten var inte så omfattande under hösten 2008, nej. När jag pratade med skatteverket i samband med starten sa det inte något om att det skulle vara något problem med att välja ett förlängt räkenskapsår.
 Skrivet av:  carl IP: 79.102.129.240



Svar: bokföra fakturor i efterhand - kontantmetoden 2009-12-11 01:33
Du skriver "eget kapital", men jag antar att du menar konto 2018 "Egen insättning"....

2018 "Egen insättning" är ett skuldkonto och är helt OK att använda och visar att bolaget har en skuld till dig.

Konto 2010 "eget kapital" använd på ett lite annat sätt än för egna insättningar och det kan skapa förvirring om du använder det kontonumret för egna insättningar. 2010 används oftast för att sammanställa 201X-kontona.

1930-kontot är en helt annan femma. Det är ett tillgångskonto och visar att företaget har en tillgång (t.ex. i form av pengar som du lånat till företaget). Egentligen, egentligen, är det fördefinierade namnet "Checkräkningskonto" lite missvisande (i min gamla installation är 1930 namngivet till checkräkningskonto"). Kanske du skall namnändra det eller skapa ett nytt konto, 1931 och namnge det till "Företagskonto".

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: bokföra fakturor i efterhand - kontantmetoden 2009-12-11 12:11
Mången tack Lars!

Kör på ditt förslag!
 Skrivet av:  carl IP: 79.102.149.248




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =