Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

reseavdrag 2009-12-10 13:46
Jag har en anställd som får 690 kr i reseavdrag, min fråga år hur drar jag avdetta
 Skrivet av:  Agneta IP: 90.231.56.92



Svar: reseavdrag 2009-12-10 22:25
Vad menar du med drar av? Om du bokför, så blir ditt företagskonto 690 kr fattigare, alltså kredit, sedan belastar du ett kostnadskonto, ex.vis reseersättningar med samma belopp i debet.

En viktig sak är, om den anställde verkligen kan tillgodogöra sig beloppet som "reseavdrag". Schablonen är 18,50 kr/mil. Du får betala vad du vill till dina anställda i form av resekostnader, men lägg märke till att allt över 18,50 räknas som lön och därmed utgår soc.avgifter, sem.ersättning, försäkringar m.m. som vanligt.

Om jag delar 693 kr så blir det 37,45 mil. Din anställde åker alltså denna sträcka med egen bil och för ditt företag? Kom också ihåg att resor till och från arbetet inte godkänns som avdrag. Det är ju också den anställde som ska göra avdrag för sina resor i sin deklaration, inte du. För dig/företaget, blir det en kostnad och alla kostnader (nästan) är avdragsgilla för ett företag. Det finns några undantag och ett exempel är t.ex. parkeringsböter. Dessa är inte avdragsgilla och ska betalas privat. Skulle företaget ändå betala dessa kommer de att beskattas.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.97




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 8 =