Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hyresfastighet 2009-12-15 11:44
Hej
Är det någon därute som använder sej att Unicells program för att sköta bokföring för företag som innehar hyreslägenheter (fakturering)? Tips önskas?
Mvh
Michael
 Skrivet av:  Michael IP: 193.234.185.69



Svar: Hyresfastighet 2009-12-16 01:47
Jag gissar att du vill fakturera ett antal hyror varje månad? Vad du behöver är då "Avtalsfakturering". Jag använder detta för medlemsavgifter bl.a. Ring och prata med Unicell så fixar dom det hela...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.172.26



Svar: Hyresfastighet 2009-12-28 18:45
Hej
Jag håller på att utvärdera, testversion än så länge med avtalsfaktureing. Men kan man byta ut ordet Faktura mot Hyresavi på utskriften, kan man ta bort Er ref, vår ref, betalningsvillkor etc... jag kan inte hitta den funktionen, åtminstone inte på testversionen. Jag önskar få mera "rena" hyresavier. Att själv anpassa utskriften (fakturan) vore önskvärt. I övrigt gillar jag definitivt programmet, enkelt.
Tips?
Mvh
Michael
 Skrivet av:  Michael IP: 188.126.82.23



Svar: Hyresfastighet 2009-12-28 21:35
För att byta order faktura till "Hyresavi" : Gå till registervård/Övriga register/Språk - byt ordet.

För att anpassa fakturahuvudets rubriker: Gå till Databas/Styrning/Utskrifter/Fakturahuvud - välj de rubriker Du vill ha med.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.80



Svar: Hyresfastighet 2011-04-03 16:24
Det blev ett annat program eller rättare sagt en kombination av ett unik hyresavi-pgm samt bokföring... nu sitter jag igen och utvärderar detta UniBas program med avtalsfaktueringsfunktionen, men problemet som jag har och hade redaan då är att fakturautseendet är statiskt, jag vill inte ha betalningsperiod 30dgr eller liknande jag vill alltid få fram sista vardagen i månaden som förfallodag, hela utseendet på fakturan vill jag kunna anpassa till vår verksamhet när det gäller hyresavier (vår främsta faktura/inkomst), det går liksom inte... kan man få en anpassning av pgm:et?
Tackar på förhand
Michael
 Skrivet av:  Michael IP: 90.130.238.153



Svar: Hyresfastighet 2011-04-03 20:36
Det var 2 år sedan Du inledde denna tråd. Redan då var det så att förfallodatum blev dagen före avtalsperioden. Man använder normalt sett betalningsvillkor 30 dagar netto, men förfallodatum blir ändå dagen före avtalsperioden. Se bara till att skriva ut fakturorna cirka 30 dagar före så blir det ju perfekt.

Det finns gott om inställningsmöjligheter för fakturans utseende. Men, Du kan inte till 100% bestämma utseendet själv. Det var kanske därför Du gick vidare och tydligen inte köpte UNI_BAS utan köpte ett (två) andra program. Du är förstås välkommen tillbaka. Kontakta oss gärna per telefon så kan vi gå igenom inställningsmöjligheterna för fakturan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Hyresfastighet 2011-04-04 10:59
Jag har haft Avtalsfakturering integrerad i UNI_BAS från första början och förstår inte riktigt problematiken.

Om förfallodagen ska bli den sista i månaden så måste man ha den disciplinen att vika en lämplig dag i månaden när man fakturerar, alternativt ändra datorns datum, men kunden/hyresgästen bör ju ha ca 30 dgr på sig att hantera denna avi.

Jag har en bestämd känsla av att det i UNI_BAS går att byta ut "Faktura" mot "Hyresavi" om man pillar lite med inställningarna.

För min del fungerar Avtalsfaktureringen perfekt, men givetvis kan förfallodagen variera någon dag fram eller bakåt beroende på utskriftsdag. Medan UNI_Bas skriver ut de ca 400 avtalade avgifterna och bokför dem automatiskt går jag med ett leende på läpparna till kaffeautomaten...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Hyresfastighet 2011-04-04 20:40
Åke!
Problematiken är den att du måste känna till hyreslagen först och främst. Den är de fakto ganska hårt reglerat. Hyra för en bostadslägenhet betalar man alltid i förskott och inget annat. Förfallodatum är den sista vardagen varje månad enligt hyresavtalen.
Jag förstår ditt resonemang, men vi har dessutom avläsning av el etc som kommer separat på hyresavin, vilket innebär att hyresavierna kan inte gå ut tidigare för att använda 30dgr f-datum. Sedan finns 7 dagars regeln (Den 7:e varje månad) när påminnelse skickas ut och därefter om krav/uppsägning efter 14 dagar ytterligare. Påminnelsavgift och senare kravavgift är säkert inte svårt att få till. men den bestämda f-datum?
Problemet med nuvarande lösning är just faktureringen, kopplingen mellan hyresprogrammet som hanterar detta perfekt och bokföringsprogrammet för att återkoppla, nu måste jag pricka mellan bokföringsprogrammet och hyresprogrammet. Men jag vet att jag kan göra "dummy fakturor" men vad hjälper det... Dessutom ligger en årsavgift för programmet så det blir dyrt i längden. Jag vill få ner all administration till så lite som möjligt. Unicell verkar vara vad jag önskar, enkelt och smidigt och mycket prisvärt, nästan vad jag tänkt utom denna punkt om avier.
Vad jag önskar med Unicell är att kunna göra en hyresavi som liknar min befintliga eller åtminstone snarlik, men programmet som jag känner och märkt är fortfarande ganska hårt styrt i mallen (på gott och ont) för fakturan. Passar utmärkt på nästan alla annan verksamhet. Vad hände med Föreningsprogrammet??? Försökte tanka ner demo men fick error (antar att det är utgått)... eller har jag missat något...nån sa till mej att detta skulle kunna användas???
Nån stans har jag läst på forumet att man kan få anpassade fakturor/avier till programmet!?
Stämmer det?
 Skrivet av:  Michael IP: 90.130.214.250




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 10 =