Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nu har man köpt Unicell-Bas 2009-12-23 16:59
Nu har man nyligen köpt Uni-bas. Jag tycker valet kändes ganska så enkelt i slutändan, det känns som det klart bästa programmet sammantaget, inte det enklaste, kanske inte det bästa (om man är expert vill säga?), inte det billigaste, men då man la ihop allt så kändes ändå Unicell som det självklara valet.

Enklaste är ju utan tvekan Visma - Enskild firma, men den var alldeles för begränsad. Sen finns det gratisprogram, så det är lite svårt och matcha det prismässigt (men de är för dåliga), men om man ska se till första årets kostnad, så är unicell bland de dyraste programmen där ute, i klass med e-bokföring. Men förhoppningsvis så håller man igång längre än ett år, för sen kan kostnaderna bli om man så vill 0kr.

Programmet har sina skönhetsfläckar, och jag skulle vilja se lite förbättringar här och där, så som att man ska kunna kopiera - klistra in genom att högerklicka. När jag skulle göra betalningen så fick jag skriva av det förhållandevis långa referensnumret (det gick inte att markera det), och då man gör det så kan det lätt bli fel.

Sen tycker jag också det är lite lustigt att bara typ en 3:e del av fönstret används?

Man kan också bara stänga av programmet via ”Avsluta Uni-Bas”, och så möts man av reklam trots att man har den köpta versionen+ serviceavtal? Om man nu måste ha reklam varför inte lägga den på en del av all den outnyttjade delen av fönstret?

Jag gillar heller inte att det står ”köp uni-bas standard”, när jag har köpt det, det ihop med reklamen gör att det känns som jag fortfarande har kvar demoversionen.

Sen skulle jag verkligen önska mej att ni gav ut lite information om de nya uppdateringarna, så man vet vad som ska vara förbättrat.

Jag har för mej att jag har läst här på forumet att det där med att man måste hålla på och avbryta då man ska gå ifrån ett ställe på exempelvis registervård till exempelvis rapporter, skulle vara åtgärdat för länge sedan?

Men detta är förhållandevis små detaljer, såna små och större fel har nog alla program (i alla fall de jag har testat). Det som verkligen var nära att få mej att välja ett annat program var eran kommentar till denna artikel

idg.se/2.1085/1.95434

Att hålla på och skitsnacka om andra program ger bara ett oseriöst intryck, och det är så onödigt. Låt erat program och support tala för sej!! Om det hade varit något annat program som var i närheten av lika bra som erat, så hade jag valt den istället, p.g.a denna kommentaren. Så det här ska ni tolka som både beröm och som kritik. Ni har gjort ett jättebra program som det verkar, men att baktala konkurrenterna i sådana sammanhang skickar ut fel signaler.

PS: Jag vet inte om jag låter arg? Jag är nöjd en så länge, men det finns allltid saker som kan förbättras.DS

Mvh
Henrik
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2009-12-25 15:26
Jag kan hålla med allt som Henrik skrivit.
Det är bra med konstruktiv kritik, både positiv och negativ.
Tycker att UNI-BAS är ett mycket bra program och jag har nu flera licenser. Men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.
Förutom det som Henrik skrivit tycker jag att det ska på ett enkelt sätt gå att ange pris inklusive moms på fakturan. Att göra det med tilläggsmodulen "multipla prislistor" är för krångligt om man har artiklar med olika momssatser.
Sedan en liten sak som gäller kvittoutskrift. Skriver man ut två kvitton varav den ena är en kopia så heter inte den längre kvitto utan fakturakopia. Ingen stor sak men den bör heta kvittokopia.

//Olle
 Skrivet av:  Olle IP: 95.155.236.53



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2009-12-26 13:11
Jag förstår inte riktigt vad du menar med följande? "men om man ska se till första årets kostnad, så är unicell bland de dyraste programmen där ute, i klass med e-bokföring." Vad jämför du med då?

Jag har tidigare använt ett känt företags bokföringsprogram. Jag ska inte nämna några namn med risk för att vara "oseriös" men detta program kostade mitt företag ca 5000 kr per år i bara support och då var det dessutom svårt att komma fram på telefon. Dessutom fanns det buggar som då och då dök upp och trots detta höga pris, ingick inte någon fakturering eller kundreskontramodul.

Jag köpte Unibas i mars 2008. Sedan dess har det uppdaterats flera gånger och det tycker jag verkligen bevisar att programmet "lever" programmeraren/na sitter inte och snurrar på en stol hela dagarna utan det händer hela tiden något nytt. Dessutom kommer myndigheter hela tiden med nya "påfund", så ett bokföringsprogram blir aldrig färdigt.

Jag vet inte heller vad du menar med reklam i programmet? Har vi olika versioner?

Åke/Mycket nöjd UniBas användare!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.185.72



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2009-12-28 19:27
Jösses så hemmablind man blir!
Jag trodde först att du hade en annan version av UniBas men nu ser jag också texten "KÖP UNIBAS" när man skall stänga ned programmet.
Den texten har inte bekymrat mig en enda sekund sedan jag köpte UniBas för flera år sedan. Den liksom bara "inte finns" i mina ögon.
Det blir säkert så för dig också efter några dagars användande....

---

Jag ser ingen direkt fördel i att UniBas skulle fylla ut hela skärmen. Genom att den hålls liten, kan andra fönster ligga passiva vid sidan om, t.ex. när man har kundens WEB-hemsida med kontaktuppgifter öppen, samtidigt som man för in dessa i UniBas.

----

När det gäller diskussionen i den länk du hänvisar till så kan det vara värt att minnas att den var flera år gammal och rätt oviktig idag. Däremot kan diskussionerna i det här forat bli rätt eldiga ibland, vilket visar att både vi användare och UniCells personal är levande människor med starka attityder, goda intentioner men också fel och brister....

---

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2009-12-31 13:24
Jag får ingen uppmaning att köpa UniBas när jag går ur mitt program. Det enda som kommer upp är en logga på databasen 4-D och det är väl inte konstigare än att Windows dyker upp i operativsystemet.

Jag förmodar att mitt program också är UniBas standard, men som sagt utan reklam.

GOTT NYTT ÅR!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.156.19



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-01 12:55
När man använder windows-menyn högst upp i fönstret för att avsluta programmet kan man välja mellan några olika alternativ, att byta databas, att avsluta, att -köpa unibas- mm. Använder man avstängningsfunktionen längs ned till vänster i UniBas-fönstret, så dyker den här texten inte upp.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.101.41



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-01 19:30
Man kan ju fråga sig hur bra och stabilt det är när det är samma person som programmerar programmet som äger Unicell och tar hand om support ärenden per telefon.
Det känns inte så seriöst i mina ögon.

UNICELL´s kommentar:
Inlägget skrivet av "Mikael" som inte angivit sin mailadress och som händelsevis råkar ha samma ip-nummer som den mera namnkunnige "Karl"

Mikael, Du skriver anonymt utan att ange Din mailadress. Detta är i och för sig OK, men det borde då kanske ställas högre krav på sannningshalten i Ditt inlägg - Att bara "slänga in" något som saknar sanningshalt och är ett rent påfund, skulle egentligen innebära att Du skulle stängas av. Men nu är det så att vi vill ha ett öppet forum - vilket ingen annan leverantör vågar ha - vilket i sin tur innebär att Ditt inlägg får stå kvar hur tokigt det än är.

Vi är totalt 6 anställda på UNICELL - och vi blir bara FLER OCH FLER.


 Skrivet av:  Mikael IP: 85.24.247.163



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-02 07:49
Mikael: På vårat företag så är det min man som svarar i telefonen och gör dräningar hos kunderna och hjälper till med ex bygglov....är det också oseriöst?? jag förstår inte vad du menar?
Jag ser det som om att Unicell är väldigt flexibla och stirrar sig inte blinda på sin "status".
Tänk om Bill Gates skulle vara när man ringer och frågar om ett program hos Microsoft....coolt skulle jag säga.
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.25.110



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-02 11:21
Till Mikael:
Jag jobbar själv en del med programmering och har gärna direktkontakt med den som skall använda programmet. Hade jag suttit i min egen skrubb och bara kodat skulle mina program kunnat hamna väldigt långt bort från det kunden egentligen vill ha, och jag skulle ha svårt att förstå kundens handhavandeproblem om allting hela tiden filtrerades via en kundtjänst.

Visst, när jag skrev kod till några prylar för Ericssons mobiltelefoner, så hade jag självfallet inte direktkontakt med kunder (hade kunnat bli rätt många tusen...), men väl med några provanvändare, d.v.s. "symboliska kunder".

Hur många kunder man som programmerare har kontakt med är en bedömningsfråga, där tror jag att UniCell har en rimlig avvägning.


Apropå Bill Gates: En av mina jobbarkompisar var tvärsur på nån' windowsgrej och skickade ett mail till Steve Ballmer, lite på kul bara.... Jobbarkompisen fick faktiskt svar!


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.101.41



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-02 16:44
Jag tycker precis tvärtom som du Mikael! Det finns bara fördelar med att ha en sådan tät kontakt med programmeraren. Vem skulle kunna ge bättre support på programmet än programmeraren själv?

Jag gissar att den som fått fram UniBas blir som en pappa till ett barn. Man vårdar och älskar sin avkomma och ibland skaffar man nya kläder, försöker förbättra, men ibland behövs också både klippning och tillrättavisning.

Jag är i alla fall glad över att äga ett program som uppdateras kontinuerligt och där programmeraren lyssnar på användarna. Jag tycker också att det är oerhört starkt av Unicell att driva detta forum där vi faktiskt får säga vad vi tycker.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.91



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-02 19:06
Åke/

” Vad jämför du med då? ”

Jag jämför med nästan alla bokföringsprogram som det finns på den svenska marknaden, och det första året så är Unicell bland de dyrast. En ”månadskostnad” på runt 190 kronor är hög.

”Sedan dess har det uppdaterats flera gånger och det tycker jag verkligen bevisar att programmet "lever" programmeraren/na sitter inte och snurrar på en stol hela dagarna utan det händer hela tiden något nytt. Dessutom kommer myndigheter hela tiden med nya "påfund", så ett bokföringsprogram blir aldrig färdigt.”

Påstod inte att de snurrade på en stol hela dagarna, men jag märkte ingen som helst skillnad på programmet efter jag hade uppdaterat den. Så det skulle ju vara trevligt och veta vad uppdateringen innehöll, för något måste den ju innehålla?

UNICELL´s kommentar:
190:- kr per månad för UNI_BAS stämmer inte - vi är bland de absolut billigaste. Jämför gärna med andra leverantörer:

UNI_BAS 1:året: 1.250:- i inköp = 105 kr per månad (+ eventuellt frivilligt serviceavtal 600:- = 50:- kr per månad) MAXIMALT 155 kr per månad.
UNI_BAS följande år: eventuellt frivilligt serviceavtal 600:- = 50:- kr per månad ANNARS helt gratis!

SPCS eget aktiebolag 1:året: 1990:- vid köpet + 1990 den 1 november Summa 3980:-kr = 331:- kr per månad.
SPCS eget aktiebolag följande år: 1990:- kr den 1 november annars stängs programmet = 166:- kr per månad

SPCS enskild firma 1:året: 890:- vid köpet + 890 den 1 november Summa 1780:-kr = 148:- kr per månad.
SPCS enskild firma följande år: 890 den 1 november annars stängs programmet = 75:- kr per månad

BL endast bokföring: 950 första året därefter 780:- per månad. Önskas fakturering tillkommer 1.950:- första året + 950:- per år i support för bokföringen och ytterligare för support för faktureringen.

Hogia Small Office Light: 690:- kr per år för bokföring + 690:- kr per år för fakturering. Summa 1380:- kr per år =115 kr per månad alla år - betalas ej årsavgiften stängs programmet av.

Fort Knox varje år: 1068:- kr per år för enbart bokföring. 1068:- kr per år för fakturering. Summa 178:- kr per månad varje år.




 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-02 19:23
Lars Bergström/

”Jag ser ingen direkt fördel i att UniBas skulle fylla ut hela skärmen. Genom att den hålls liten, kan andra fönster ligga passiva vid sidan om, t.ex. när man har kundens WEB-hemsida med kontaktuppgifter öppen, samtidigt som man för in dessa i UniBas.”

UniBas fyller ju ut hela skärmen, det är ju bara det att typ 2/3 delar är en massa grå yta. Sen det du beskriver är inte möjligt hos mej, då det inte blir någon nämnvärd skillnad på fönstrets storlek då man ”återställer nedåt”.

Men oavsett vad så vore det smidigare och säkrare om man kunde kopiera-klistra in genom att högerklicka istället. För att själv skriva av, innebär alltid en liten risk för att det blir fel.
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-02 23:29
Hej Henrik.

> UniBas fyller ju ut hela skärmen, det är ju bara det att typ 2/3 delar är en massa grå yta.

Nämen jisses! Vad har du för skum inställning på ditt operativsystem?
Jag kör själv Mac och har hur mycket fri skrivbprdsyta som helst vid sidan om Unibas-fönstret.
När jag är tillbaka efter juluppehållet måste jag, lite på kul, undersöka hur UniBas ser ut på en PC!


När det gäller uppdateringar så är det säkert ofta lite småfix för att parera kluttigheter som upptäcks i olika versioner av operativsystem. Inget som man kanske upptäcker, eller som man egentligen skall behöva bry sig om som användare. Det här är en kamp mellan programmakare och Microsoft. Kom ihåg att t.ex Microsoft första tisdagen i varje månad trycker ut uppdateringar som PC-datorer glatt hämtar hem. Varje sådan MS-uppdatering innebär en potentiell risk för alla program och måste pareras eller åtminstone kontrolleras.

Som sagt, själv kör jag Mac privat och slipper rätt mycket elände....

Men viktigast av allt är att du förhoppningsvis blir bekant med UniBas och lär dig jobba med det.
Jag blev själv helsåld på Unibas, lite grann av "kärlek vid första ögonkast", efter att ha jäklats med SPCS-programmen.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare...
/ ... med bekymmersfri Mac hemma...
/ ... och dubbla uppsättningar strulande PC-burkar på jobbet...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.101.41



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-03 10:50
Själv tror jag att den dåliga supporten har att göra med att en och samma person sitter och gör allt och sedan inte tåler när någon ringer in för att programmet inte funkar som det ska. Det blir svårt att hålla objektiviteten. Det som stör mig mest är att Unicell presenterar sig som ett företag som parkerar i samma parkeringshus som dem största bolagen, men i själva verket är det ett enmansföretag med en äldre herre som sitter och försöker programmera. ( med enmansföretag menar jag att dem andra man stött på i supporten hänvisar en alltid vid mer ingående frågor till allt i allo chefen)

UNICELL´s kommentar:
Inlägget skrivet av "Mikael" som inte angivit sin mailadress och som händelsevis råkar ha samma ip-nummer som den mera namnkunnige "Karl"

Sanningshalten i Ditt förra inlägg har vi redan kommenterat. Du skriver fortfarande anonymt i vårt forum.

Först och främst - är Du kund eller vari består din erfarenhet av UNI_BAS?

Nu säger Du - utan att precisera dig - att supporten är dålig och att någon bara "försökt att programmera" - Vad menar Du? Du får gärna skriva något mera konkret. Det kan ju inte uteslutas att Dina idéer är mycket bättre än våra.
 Skrivet av:  mikael IP: 85.24.247.163



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-03 16:13
Eftersom de inte svarar på Unicell trots att telefonsvararen säger att det ska vara öppet till 17:00, så ställer jag min fråga här istället. Jag mailade även igår men har inte fått något svar än.

Jag har upptäckt att att jag nog har bokfört visa transaktioner på fel konton, så jag undra om det finns ett enkelt sätt att rätta till det i efterhand?

Man kan väl göra den motsatta bokföringen så det går jämt upp, men då känns det nästan som det är enklare att bara nollställa allt och göra om, då jag inte har hunnit göra så himla många transaktioner än, men hur nollställer man programet?
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-03 22:20
Tja'Ba!

Det är bussimpelt att ändra felskrivna verifikat i UniBAs, och det blir helt jyst enligt bokföringreglerna också. Tekniken är som den du beskrev, men förenklas avsevärt genom UniBas smidiga ändringsförfarande.

Gå in på REGISTRERA - ÖVRIG BOKFÖRING - ÄNDRA VERIFIKAT (finns längs ned på sidan).
Välj det verifikat du skall justera och klicka på den/de rader som är felaktiga. De avkonteras då automatiskt. Du kan i samma veva skriva in ny kontorader och/eller ändra belopp.

Det finns en video på Unicell hemsida som beskriver det hela.
Kolla in de olika videosnutter som finns på.
www(punkt)unicell(punkt)se(snedstreck)videopresentation(punkt)php
Du kan även testa hur ändring fungerar genom att dyka in på testföretaget och knappra lite där.

Kom ihåg att skriva en tydlig förklarandet text i verifikatet i textfältet högst upp på sidan. Det underlättar för dig i framtiden.

Nollställa programmet skall du INTE göra. Det är liktydigt med att sudda i bokföringen.
Det är dock tillåtet att återskapa databasen -i sin helhet- (t.ex. efter en hårddiskkrach) genom att använda back-upperna.
Det är MYCKET effektivare att använda funktionen för att ändra verifikat än att börja rackla med att nollställa programmet. För att nollställa programmet behöver man ha direktkontakt med uniBas-supporten, såvida man inte är en rejält kunnig datanörd(!). Och, som sagt, det är mycket enklare att använda ÄNDRA-funktionen.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
/ ... men förbaskad på det myckna snöandet (har just ägnat 2 timmar åt handskottning)

/ Och apropå supporten, öppettiderna gäller nog lite underförstått "vardagar".
/ Att Unicell emellanåt (men inte alltid) finns på plats och svarar på supportfrågor även på helger,
/ är en annan (lycklig) femma.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-03 23:22
Tack för hjälpen!

Du har helt rätt angående supporten, får nästan skämmas lite där. Är arbetslös, å av någon anledning så var jag helt övertygad om att det var måndag idag.;) Får försöka skratta åt det i efterhand, tror inte det har hänt mej tidigare.
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-04 02:32
Ja man undrar ju vad du är för person, Mikael! Jag kan inte hjälpa att jag blir förbannad på inlägg där man gnäller generellt över supporten utan att precisera på något sätt vad det handlar om.

Sedan dumma kommentarer om enmansföretag och äldre herrar som försöker programmera. Dessa "Bror Duktig" mentaliteter tycker jag att jag känner igen från andra forum där du kallar dig för något annat än Mikael, men dina inlägg handlar om samma gamla allmänna kverulans och provocerande kommentarer som tyder på att du inte använder något bokföringsprogram över huvud taget. Du har bara ett behov av att synas och höras på ett provokativt sätt.

Jag tycker du ska hålla dig till de forum som finns för ungdomar under 15. Där passar ditt vokabulär bättre!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.128.122



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-04 02:53
Henrik!

Det är bara att klicka ute i de grå kanterna och dra ihop mot UniBas-rutan. Nu bör du se övriga skärmen utan problem! Det går också att med avancerade inställningar i operativsystemet, ställa in, hur och var man vill ha UniBas-rutan på skärmen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.128.122



Svar: Nu har man köpt Unicell-Bas 2010-01-06 19:30
Lars och Olle,
Just idag gick det upp för mig också detta med reklam för UniBas när man avslutar programmet.

Det är alltså så att det i startmenyn/avslutningsmenyn, står nere till höger på en flik, "Köp UniBas Standard". Har egentligen aldrig tänkt på detta som att det skulle vara reklam. Unicells logga finns ju också med på den aktuella menyn och det skulle väl i så fall vara mer reklam än denna uppmaning?

Det kan ju förefalla onödigt med denna flik då man redan har köpt UniBas. Jag antar att detta har någonting att göra med att demon och programmet är integrerade och skillnaden är just licensen, där du efter godkännande kan lägga in dina företagsuppgifter istället för Testbolagets.

Denna "skönhetsfläck" kan i varje fall jag leva med, men om Unicell får bort uppgifterna avseende Testbolaget på den köpta versionen, kan man säkert också få bort denna flik?

Det finns under fliken Databas däremot någon uppgift om att gradera ner till UniBas Mini. Jag gissar att demon är här och spökar igen? Vilken UniBas Standardägare skulle byta ner sig till detta program?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 6 =