Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Överensstämmande med bankkonto 2009-12-25 16:29
Jag har en enskild firma med bankkoto hos SEB som även har ett bankgiro samt VISA-kort (med firmans namn) kopplat till sig. Nu är frågan ifall jag kan köpa in saker till firman med något av mina privata kontokort, alternativt köpa saker privat på firmans VISA-kort? Så, länge jag håller reda på detta i bokföringen så borde det väl inte spela någon roll?

Den övergripande frågan är egentligen ifall saldot på bankkontot måste stämmer överens med kontona 1910 (bankkonto) samt 1920 (bankgiro) i min bokföring?
 Skrivet av:  Suffe IP: 194.47.128.22



Svar: Överensstämmande med bankkonto 2009-12-25 18:28
Ja, bokför det som egen insättning resp egna uttag. Men undvik helst.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.174.163



Svar: Överensstämmande med bankkonto 2009-12-26 12:44
Blanda aldrig ihop köpen mellan privat och firmans konto. Detta är inte god bokföringssed och revisorerna blir vansinniga när dom ser detta. För över pengar istället till från privatkonto till firmakonto (egen insättning) eller tvärtom (eget uttag).
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.185.72



Svar: Överensstämmande med bankkonto 2009-12-26 21:59
Det är inte direkt -förbjudet- att göra så, men det ställer till en oherrans massa oreda om man inte har total stenkoll. I lite drygt 101% av fallen är det bättre att ha en total separering av kontona.

Och jo, det reella saldot på kontot måste stämma överens med den bokförda tillgången på kontot.
Att ha koll på pengarna är ju bokföringens viktigaste funktion!

Som du ser så har det redan börjat strula för dig... :-)

Jämka genast samman beloppen så att du får det hela att stämma.
Du slipper då att få gråa hår framöver.

/ Lars Bergström
/ Helnöjd Unibas-användare
/... med separata konton...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.101.41




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =