Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Vad skall man göra vid årsskiftet? 2009-12-28 13:35
Hej, Jag har precis klarat av mitt första halvår som egenföretagare och är rätt nöjd med mitt beslut hittills. Det mesta har känts ganska lätt och jag har lagt in lite fakturor, köp och milersättningar i unbas. Jag har verkligen inte mycket bokföring, totalt ett 50-tal transaktioner och inga avancerade inventarieinköp eller komplexa lån eller bidrag. Bara lite in och mycket ut.

Nu funderar jag på vad man gör vid årsskiftet. Jag har förstått att man skall skriva ut ett tiotal lappar ifrån skatteverkets hemsida och fylla i lite siffror på dessa.

Är det någon som känner sig manad att ge en kort och innehållsrik sammanfattning för hur arbetet vid årsskiftet och även fram till deklarationen ser ut. Vad är det jag VERKLIGEN måste göra NU förutom att bokföra klart det som ligger för 2009?

Mvh Erik
 Skrivet av:  Erik IP: 91.95.57.147



Föresten! Jag bokför enligt fakturametoden. 2009-12-28 13:37
/Erik
 Skrivet av:  Erik IP: 91.95.57.147



Svar: Vad skall man göra vid årsskiftet? 2009-12-28 19:03
Det finns en del skrivet i det här forat sedan tidigare.

Ett exempel är foruminlägget:
"Snart är första året slut. 2006-12-19 21:27 "
I näst sista inlägget finns några tips på vad som bör göras.

På skatteverket kan du hämta hem blanketterna NE/NEA, om du har enskild firma.
Ofta räcker det med dessa, + momsbilagan. Skatteverket har en riktigt bra hemsida!

Behöver du mer info så kan du fortsätta med frågorna i den här diskussiontråden.

Och, BUSVIKTIGT:
TRYCK -INTE- PÅ BOKSLUTKNAPPEN förrän en bra bit in på det nya året, sådär framemot Mars-April blir bra. Då brukar alla papper ha kommit in som du behöver för att göra bokslutet!

/ Nyårshälsningar från
/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Vad skall man göra vid årsskiftet? 2009-12-30 11:57
Tack så mycket för svar! Jag tror att jag kommit på det som måste göra. Dessutom har jag en kopia i en annan dator som jag inte tänker röra efter nyår om jag inte har fått allt om bakfoten! Ibland lär man sig mycket på kort tid!

Mvh Erik
 Skrivet av:  Erik IP: 91.95.57.147




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =