Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fragt/Porto 2010-01-06 17:53
Saknar rad på faktura med Fragt/Porto ,
Har provet att lägga den in som artikel med konto 6250 , det går ochså !!!
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 18:27
Ja det är väl så att Frakt, Porto m.m. är sådant som måste läggas in som artikel och sedan måste man lägga in rätt kostnadskonto också innan man lagrar artikeln. Det är ju ganska naturligt att Frakt/Porto saknas eftersom inte alla användare fakturerar denna avgift.

Vad som är lagligt är annars att man kan fakturera en "Faktureringsavgift". Jag tror att denna får vara max kr 40, om inte annat överenskommits. ( Lars får väl rätta mig annars :-).
Även "Expeditionsavgift" är ganska vanligt i fakturasammanhang och kom även ihåg att ränta på försenad inbetalning av fakturan kan inte tas ut om inte räntevillkor finns utskrivet på fakturan.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 18:50
Enligt min uppfattning får inga extra avgifter läggas på fakturan om det inte överenskommits/avtalats.
Eller rättare sagt, lägga på får man, men man kan inte kräva att kunden betalar.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 19:10
Du har nog rätt Tore. Alla pålagor måste avtalas och jag är nog ute efter den "skäliga" faktureringsavgiften. Alltså, kommer någon och vill ha över 40 kr så är det oskäligt. Samma sak gäller avseende betalningstid. En faktura behöver bara betalas inom 30 dgr enligt lag även om det står något annat.

Har man däremot ingått ett avtal med säljaren och då helst skriftligt, kan andra betalningsvillkor gälla. Vanligt är att t.ex. bensinbolagen kräver betalning inom 20 dgr och det har man då ganska säkert godkänt när man ansökte om bensinkortet. Man kan givetvis protestera, men åtgärden blir nog att kortet spärras.

Ett bra sätt att spara pengar, är att skaffa en scanner och maila fakturor. Se då till att ställa in mailprogrammet så att mottagaren kvitterar. Då har du ett kvitto på att man emottagit fakturan. Skriv ut och spara kvittot ihop med bokföringen tills fakturan är betald.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 19:34
Hej igen
Jag skickar ca 10 små paket om dagen, omkring 12,- pr dag pr paket , bliver många pengar om året. min pris som jag upgiver till kund pris+moms+porto.
Har för kört med spcs ,der var fragt rad med.
Saknar den lite i uni-cell
Hur gör jag om jag kör med artikel nr. vedr. kostnadskonto som åke skrivar.???
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:00
Menar du Alex, att det du vill ha, är en speciell ruta, där Frakt/Porto är specificerad, på en egen plats på fakturablanketten?

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:04
Hej

Jaaaa , det menar jag !!
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:20
Jag har kört på SPCS tidigare men kan inte minnas någon ruta för frakt eller porto. Kan det vara ett tillägg för just det specifika programmet?

I min fakturering använder jag ofta både en expeditionsavgift eller en administrationsavgift (enligt överenskommelse) och det går väldigt smidigt att fakturera dessa artiklar som den sista artikeln på fakturan och då skrivs den ut snyggt och prydligt längst ner. Sedan har jag också en hel del fakturering där dessa avgifter inte tas ut. Det vore enligt min mening, i detta sammanhang, inte snyggt att ha en tom ruta som skräpar på fakturan.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:29
Jag har just nu och alltid öresavrundning som står tom !!
om du använder expeditionsavgift eller en administrationsavgift vilken konto i kontoplan ???
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:33
Myt nr 9: "Man har alltid 30 dagar på sig att betala en faktura"

Nej, det finns ingen lag om att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. Om betalningstiden inte har överenskommits på förhand, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid en faktura ska vara betald (konsument- köplagen 36§ och köplagen 49§). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats. Orsaken till denna vanliga missuppfattning beror sannolikt på en bestämmelse i räntelagen om att dröjsmålsränta får krävas först för tid som infaller 30 dagar efter datum från det att man framställt krav på att få betalt (till exempel genom att skicka faktura).

Om ni googlar på "tillåten faktureringsavgift" bör ni hitta rubriken
"11 myter om processen att få betalt"
Intressant länk.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:41
Ja jag glömde ju sista frågan, hur gör jag med artikeln/kontot?

Jo Alex du går in på REGISTRERA/ARTIKEL. Här kan du speca namn som då kan vara "Fraktkostnad". Sedan ser du till att du lägger in rätt försäljningskonto i den första rutan nedan. D.v.s. kontot för frakt och porto. Kom ihåg att SPARA.

Sedan sköter programmet allt. De olika artiklarna bokförs med automatik och likaså momsen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:42
Sorry Myte nr 9 ???

Jag pratar om porto/fragt
Alle mina kunder vet att vi tar betalt for porto !
Faktureringsavgift ar kass, men jag köper for 12,- frimärke , dom kräver jag hos kund tilbake, med att skriva fragt/porto på faktura.
Har kört spcs avendo/ och adm 2000 förut, dar var det fast i programmet
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 20:55
Tore,
Det är ju det jag menar! Står det inget annat, bör fakturan betalas inom 30 dgr och ränta får inte heller debiteras. Dessutom ska det stå att ränta ska debiteras efter förfallodagen etc.

Om jag köper ett kylskåp och ber dem fakturera detta och ingen nämner något om betalningsvillkor, då är det 30 dgr som gäller även om det skulle stå 10 dgr på fakturan. Någon ränta, även om villkor finns inskrivet, kan inte tas ut före 30 dgr. Därav kan man säga att en faktura ska vara 30 dgr om inget annats sägs. Detta respekteras också av de flesta företag. När man handlar på nätet ska man definitivt läsa det "finstilta" så att man inte blir utsatt för konstiga avgifter. Har man accepterat villkoren, är man "torsk" förutom de två ångerveckorna.

Det ska också stå villkor om påminnelseavgift och denna får vara högst 50 kr, men jag vet finstilta avtal där man lägger på 75 kr eller mer och detta är liksom räntan på SMS-lån 1200%, helt lagligt, så fort kunden accepterar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 21:04
Hej!

> > Menar du Alex, att det du vill ha, är en speciell ruta,
> > där Frakt/Porto är specificerad, på en egen plats på fakturablanketten?

> Jaaaa , det menar jag !!

Då är det lite stökigt. Om det är verkligt viktigt för dig kanske UniCell kan specialdesigna en faktura för just dina ändamål. Slå en signal till dem i så fall. Själv har jag inte alls saknat en sådan ruta, varken på de fakturor jag skickat, eller på de fakturor som kommit till mig.

Att göra som du verkar ha gjort, skapat en artikel som heter "Frakt och porto" är annars helt OK! Du får då in beloppet i fakturan och din kund ser hur mycket som frakten kostat. Alla blir då glada och nöjda, får man hoppas!
Men, och det här är viktigt:
Eftersom du fakturerar en kund skall det kontot vara 3520, "Fakturerade frakter", ett intäktskonto. När du själv får en räkning från posten eller när du betalar frimärken eller köper förfrankerade kuvert så bokför du dina kostnader på konto 6250, "postbefordran", som är ett kostnadskonto.

/ Lars Bergström
/ ... glad amatör-bokförare...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 21:08
PS. Försök hålla er till ämnet är ni hyggliga.
T.o.m. jag blir förvirrad av alla extrainlägg, som i det här fallet blev lite off-topic... :-)

/ Lars B
/ ... ibland förvirrad för egen maskin...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 21:22
Alex,
Du köper alltså frimärken för 120 kr/dag? Det blir pengar det på ett år! Du skulle prata med posten om någon slags konto eller skaffa frankeringsmaskin, så sparar du säkert åtskilliga kronor.

Antingen kan du ju höja dina varor med 12 kr och ha det som försäljningsargument att du skickar frakt/portofritt. Du kan också under fakturan lägga till en egen text, t.ex. "I beloppet ingår frakt med kr 12". Fast då får du inte portot specat i bokföringen förstås.

I annat fall är det att lägga in porto som artikel. Det blir 10 extra knapptryckningar om dagen när du fakturerar, men det är väl överkomligt? I annat fall är jag övertygad om att Unicell kan lägga in en "Porto-ruta" i ditt program, men det får du betala för givetvis.

Jag tog fram mitt gamla SPCS 2000 och tittade på och då kom jag ihåg att jag inte hade någon faktureringsmodul utan däremot ingår SPCS lön i mitt program. Faktureringsmodulen kostade en hel del extra om jag minns rätt och i UniBas följer den som tur är med i bokföringsprogrammet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 21:28
Jag håller med Lars,
Det blev lite vida svängar och en bit från ämnet. Jag tyckte egentligen att jag besvarade frågor, men det blir lätt att man blommar ut och hamnar i ett helt annat ämne.

/Åke
/...ny medlem i förvirringsklubben...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 21:33
Hej

Nej, det går inte med frankeringsmaskin, då det ar kunden som betalar porto,
vedr. lägga i prisen , inte bra , Mitt salgs argument alltid låga priser.
Samt det kan vore olika vikt på paket 12 till 44 eller mer.
Om jag kör med artikelnr vilken konto skal använda 6250 ??
For när jag köper frimärk på posten , bokför jag dom i konto indköb 6250 i spcs
eks 6250 porto debet
2641 ing moms debet
1940 bank der jag drar ut belob kredit
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 21:39
hej
fik läsa lars´s notis efter jag mit indläg kl 21:33 , det var i den tanke jag var i vedr 3520 och
6250
Nu tror jag att vi löser det. Tack
______________________________________________________________________________
Att göra som du verkar ha gjort, skapat en artikel som heter "Frakt och porto" är annars helt OK! Du får då in beloppet i fakturan och din kund ser hur mycket som frakten kostat. Alla blir då glada och nöjda, får man hoppas!
Men, och det här är viktigt:
Eftersom du fakturerar en kund skall det kontot vara 3520, "Fakturerade frakter", ett intäktskonto. När du själv får en räkning från posten eller när du betalar frimärken eller köper förfrankerade kuvert så bokför du dina kostnader på konto 6250, "postbefordran", som är ett kostnadskonto.

/ Lars Bergström
/ ... glad amatör-bokförare...
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 21:48
Hej igen

En fråga till ved artikel Porto

har nu skrivet ind på konto 3520 , Men momssats skal den stå på utan moms
Får när jag skriver faktura eks: förut i spcs

Svetsning 120,- Utan moms
Porto 12,- med moms får der lägges inte moms på porto
så kommer der på på 120,- = moms 33,- = 132,- + porto 12,- = 165,-
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Fragt/Porto 2010-01-06 22:19
Oavsett vad du säljer skall du lägga på MOMS. Det finns i och för sig några undantag, bl.a. för sjukvård, artistarvoden, bank- och försäkringstjänster och några till områden, men de berör förmodligen inte dig.
Frakt och porto är inte undantaget, också där finns MOMS med i spelet. För porto gäller 25% moms.

En komplett förteckning över vilka tjänster som är momsbefriade finns på skatteverkets hemsida och återfinns under vänster-spaltens rubrik "MOMS" / "VAD ÄR MOMS" .

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 2 =