Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra resterande fakturor 2010-01-06 18:25
Nu när jag skulle bokföra 4 olika intäkter där betalning inkommit den 30 dec till mitt konto så fick jag uppmaning från UNI_BAS att dessa skulle bokföras via databas-bokslut-bokför resterande kundfakturor, därefter en fråga om verifikationen såg ok ut. Det gjorde den så jag tryckte ok. När jag nu tittar på min faktura lista så ligger dom fortfarande kvar som obetalda, hur kan det komma sig?
Toppen med svar!!
Pernilla
 Skrivet av:  Pernilla IP: 90.228.241.137



Svar: Bokföra resterande fakturor 2010-01-06 18:57
Det verkar som att du har varit inne och gjort något med bokslutet. Alternativt att du inte kollat så att rätt datum är inlagt. UniBas följer aktuellt datum och måste ändras tillbaka till 2009 om du bokför idag.

Ett tips! Om ni ska boka mycket som avser december 2009. ställ om datorns datum till 31 dec 2009, så behöver ni bara ändra eventuell dag.

En bra programuppdatering vore om programmet frågade vilket år man vill bokföra på och stannade kvar i det valda året så länge som man ej gjort bokslutet för föregående år.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217



Svar: Bokföra resterande fakturor 2010-01-06 19:41
Njaeae.... Jag är tveksam ooch skulle nog INTE ändra datum i datorn. Kolla med UniCell innan du/ni gör något sådant. När jag för någon tid sedan höll på och racklade med datorns inbyggda klocka fick databasen hicka och tok-krachade. Då gjorde jag visserligen många omställningar och riktigt vad som gick på tok har jag inte grepp om.

Men, det löser heller inte Pernillas problem eftersom bokföringsposten de-facto finns kvar.

Jag gissar att Pernilla använder bokföring enligt kontantmetoden:
Det som hänt är förmodligen det som beskrivs i frågan:
"Bokföra icke betalda fakturor vid årsskifte" som ställdes igår:2010-01-05 18:03

Det här kan gå att fixa lite halvsnyggt/halvfult, genom att bokföra dem som betalda 31/12. Den betalningen kommer då att verifikatmässigt hamna sist, efter den "felaktiga" skuldöverföringen, och årsövergången blir då "skuldfri". Om man är purist däremot, måste man neutralisera skuldöverföringen och då blir det lite knöligare.

Har du underhållsavtal med UniCell så kan de kanske förklara för dig vad som hänt och hur du parerar detta.

I vart fall bör du definitivt göra en back-up innan du börjar joxa med ärendet. Skulle det bli tok kan du direkt spola tillbaka händelsen.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Bokföra resterande fakturor 2010-01-06 20:08
Ja det kanske var lite dumt förslag, men jag har aldrig haft problem med att ändra datum. Men självklart ska man inte experimentera om man är osäker.

Ja jag börjar också tro att Pernilla har bokfört på 2010 istället för 2009. I så fall är väl enklast att boka om dessa tillbaka på 2010 så det blir noll, alltså tvärtom i debet och kredit. Skriva ut verifikationen och skriva på att verifikationen avser felbokförda intäkter. Därefter gå till år 2009 och lägga in dessa fyra på den 30 december som var tänkt.

Om ovanstående gjorts rätt, fungerar 2009 som vanligt medan konton avseende 2010 står på noll men det finns alltså en verifikation nr 1 med förklarande text.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.217




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 8 =