Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Moms till norge 2010-01-10 10:27
Hej
Håller på att skriva faktura till norge.

Kunden skal betala moms på varen
Har stäldt ind kunden som export , Artikel som konto 3016
Men den skriver ut utan moms ??
Hjälp ??? Fik skriva ut faktura , dar jag fik ställa kund som svensk, skal nu fårsöka att rätte till det !!
 Skrivet av:  Alex IP: 217.210.196.115



Svar: Moms till norge 2010-01-10 16:48
Norge ligger utanför EU och försäljning dit skall inte momsbeläggas.
Den norska tullen lägger norsk införselmoms på varorna och din faktura/pro-forma-faktura skall därför vara lättillgänglig för norska tullen. Speciella självhäftande plastfickor kan användas tillsammans med deklarationsblanketten (som krävs om.

På postens hemsida kan du hitta information om hur det går till med tullblanketterna
www(.)posten(.)se(/)c(/)info_tullinfo

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Moms till norge 2010-01-10 17:03
Norge ligger utanför EU och försäljning dit skall inte momsbeläggas.
Den norska tullen lägger Norsk införselmoms på varorna och din faktura skall därför vara lättillgänglig för norska tullen. Speciella självhäftande plastfickor kan användas tillsammans med deklarationsblanketten.
Gåvor har en beloppsgräns på 1000 kronor, men eftersom du fakturerar kan paketen inte klassas som gåva.
Du måste nog därför ställa in dig på att du får rätt mycket pyssel med tulldeklarationsblanketter mm för varje paket du skickar till Norge.... såvida du inte hittar ett tidigare undantag med en småbeloppsgräns, ett undantag som jag inte kan hitta på Norska tullens hemsida:
www(.)toll(.)no

På postens hemsida kan du hitta information om hur det går till med tullblanketterna
www(.)posten(.)se(/)c(/)info_tullinfo

Ursäkta det dubbla utskicket och de parenteser som jag tvingats lägga in i web-adresserna.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =