Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fakturametoden. 2010-01-11 11:33
Hej Jag känner mej lite förvirrad nu när jag har bytt till fakturametoden. Alla vet ju att man bokför ju inte allt exakt varje dag (och har man flera gubbar som jobbar så dimper det ju in kvitton mm lite när som helst). Men när det gäller fakturering så sker det ju det ju så fort man kan, men då så blir ju datumen i bokföringen lite omkastade. Hur gör ni? lika så med levfakturorna? ge mej lite praktiska tips.
 Skrivet av:  Anki IP: 213.115.63.218



Svar: Fakturametoden. 2010-01-11 12:51
Det viktiga är att man hittar verifikationer till respektive transaktion. Datumen som kastas om kan man leva med bara aktuella saldon stämmer. Man bör däremot försöka hålla ordning på perioderna (månader) och i slutet av perioden kan man skriva ut lite listor på fakturor respektive lev.fakturor. Se till så att de aktuella fakturorna ligger ihop med respektive verifikat. Skriv på verifikatnummer på sådant som hör till verifikatet.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.103.179



Svar: Fakturametoden. 2010-01-11 13:19
Är det ok att jag bara skriver ut en kopia på verifikationen som blir när jag registerar lev/kund fakturorna? eller måste jag ta kopior på orginalet? (orginalen tänkte jag stoppa in först när transaktionen sker).
 Skrivet av:  Anki IP: 213.115.63.218



Svar: Fakturametoden. 2010-01-11 13:44
Och sen så undrar jag hur jag måste göra med ex kreditkortskvittona? förr så bokförde jag ju bara när själva fakturan betalades men måste jag nu bokföra alla kvitton för sig själva? (det hoppas jag ju verkligen inte men det är ju då som betalningen sker)
 Skrivet av:  Anki IP: 213.115.63.218



Svar: Fakturametoden. 2010-01-11 16:10
Du kan skriva ut kopia på verifikationen då får du rätt i nummerserien. Har du många lev.fakturor, kan du samla dessa i en särskild pärm (originalen). Skriv på ver.nr på dom.

Bokför kreditkortskvittona och pricka sedan av dessa när fakturan kommer. Fakturan måste stämma med kvittona men behöver inte bokföras, det har du ju redan gjort. Du kan också samla alla kvitton någonstans tills fakturan kommer och så prickar du av, häftar fast kvittona och bokför samtliga kvitton på en verifikation. Kvittona måste bokföras olika eftersom de förmodligen är relaterade till olika kostnadskonton, men som sagt inga problem om de ligger på ett enda verifikat bara detta verifikat stämmer med fakturans saldo.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.110



Svar: Fakturametoden. 2010-04-11 16:06
Den senare metoden - att när fakturan kommer skapa en "samlingverifikation" med alla kvitton på olika konton och sedan när betalning skett skapa ytterligare en verifikation - låter ju smidig (färre antal verifikationer än den förra).

En nackdel är väl att verifikationstexten blir lite en och samma (otydligt om man vill följa upp vad som köpts på ett visst konto? Men det är väl priset man betalar, antar jag.
 Skrivet av:  Alf IP: 85.226.3.106




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 8 =