Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföringsmetod 2010-01-14 16:58
Hej! det finns ju två olika bokföringsmetoder, Faktureringsmetoden och Bokslutsmetoden. Jag har använt Faktureringsmetoden och blivit van att använda den metoden. Men två Revisorer som jag haft kontakt med förespråkar Bokslutsmetoden (Kontantmetoden). Det skulle vara intressant att läsa kommentarer om det här.

mvh

Sören
 Skrivet av:  Sören IP: 78.70.121.160



Svar: Bokföringsmetod 2010-01-15 10:38
Lite beror ju på också hur mycket du om sätter. Men jag tycker att kontant metoden är kanske lite enklare (fasten det igentligen inte är så stor skillnad). Jag har precis bytt till faktureringsmetoden och den stora skillnaden är väl att nu måste alla levfakuror registeras. Men jag tror ju att det är bara nu i starten som jag snurrar till det. Men jag tycker att rapporterna är ju mer korrekta nu med faktureringsmetoden efter som du ser lev/kund direkt.
 Skrivet av:  Anki IP: 213.115.63.218



Svar: Bokföringsmetod 2010-01-15 10:48
Om du använder faktureringsmetoden så matas du in fakturorna direkt i UniBas.
Du får då stöd av UniBas när du vill kolla vem som betalat eller inte, och hur mycket de betalat.

Du måste med kontantmetoden göra en inmatning av alla restfakturor i samband med årsskiftet, det lilla arbetet slipper du om du använder fakturametoden.

MOMS blir det lite stökigare med, eftersom du bokför MOMS innan du säkert vet att pengarna kommer in.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Bokföringsmetod 2010-01-15 12:56
Tack för dom komentarer som jag nu läst här. Väldigt trevligt att få möjlighet till att förmedla frågor här på detta forum. Jag fortsätter säkert med Fakturametoden eftersom det känns bäst.
/Sören
 Skrivet av:  Sören IP: 198.208.243.251




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =