Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra resterande fakturor 2010-01-16 11:22
Jag har en faktura som blev betald efter årskiftet och tryckte då på "bokför resterande kundfodringar". Jag skrev ut uppgifterna(vilka konton) om hur den blev bokförd, allt bra så långt. Sedan märkte jag att denna faktura finns kvar i "Registrera/Betalning från kund". Klickar jag på den fakturan där så vill UniBas registrera den med ett nytt verifikationsnummer från 2010. Borde den inte försvunnit därifrån när jag klickade på "bokför resterande kundfodringar". Vad har jag missat här?
 Skrivet av:  Roger Höglund IP: 81.170.186.32



Svar: Bokföra resterande fakturor 2010-01-16 17:59
När man bokför enligt kontantmetoden (bokslutsmetoden), då gör man detta under hela året fram till nyårsafton. Vid själva årsskiftet måste man kostnadsföra/intäktsföra de fakturor som ännu ej betalats. Detta innebär för kundfakturor att intäkten som man haft skall skattas och bokföras i det gamla året. För leverantörsfakturor gäller att kostnaderna som man haft skall ligga i det gamla året. Därför den fina knappen "Bokför resterande...".

När man nu bokfört resterande fakturor, då betyder ju inte detta att BETALNING har bokförts. Kvar finns ju skulden till leverantörerna och fordran på våra kunder. Leverantörsskulden finns efter årsskiftet på konto 2440 och kundfordran på konto 1510. Det är precis så som det är om man hade bokfört enligt fakturametoden.

Så småningom får man betalt av sina kunder och betalar sina leverantörsskulder. I det sammanhanget skapas en ny verifikation som gäller själva betalningen. Först vid betalningen berörs konto 1940.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.234



Svar: Bokföra resterande fakturor 2010-01-17 11:21
Tack för utförligt svar!

Vad jag undrar är om momsen på de fakturor som är gjorda 2009, men betalas 2010. Har märkt att momsen på de fakturorna läggs på dec 2009. Vi som håller på med ROT och får betalt av SKV mycket senare, hur gör man om man inte hinner få med allt till momsen ska vara inbetald? Momsen för dec ska vara inne 12 feb eller? Får man göra en rättelse sen då eller? Eftersom den kommer att ändras då vi får in resterande betalningar?

Hoppas ni förstår förklaringen...

/Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.50.85



Svar: Bokföra resterande fakturor 2010-01-19 08:14
Hej igen, vore jätte tacksam för svar.... /Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.53.132



Svar: Bokföra resterande fakturor 2010-01-19 15:39
Om Du bokför enligt kontantmetoden då ska man trycka på " den fina knappen "Bokför resterande...". så som jag beskrev ovan. Därmed bokförs hela momsen under det gamla året och ska betalas i februari oavsett om Du fått in betalningar eller ej.
Vid själva betalningen sker ingen bokning av moms - den är ju redan avklarad under det gamla året.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.152




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =