Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-18 20:31
Jag är riktigt grön på detta med bokföring och nu behöver jag hjälp med vad jag ska tänka på när jag ska avsluta år 2009. Har bara haft mitt företag i några månader och har än så länge inte haft några inkomster utan bara utgifter =(. Är det bara att exportera SIE-filen till ett USB eller ska man göra på något annat sätt? Ska man "stänga" 2009 på nåt speciellt vis eller är det bara att köra på i 2010?

Tar tacksamt emot alla tips!
 Skrivet av:  Caroline IP: 87.227.6.28



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-18 20:34
Förresten, en undring till...

Jag har kontantmetoden, de fakturor jag har fått i december men inte ska vara betalda förrän i januari ska väl bokföras på 2010 då?

/nöten
 Skrivet av:  Caroline IP: 87.227.6.28



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-19 15:09
Frågan är väl om du behöver avsluta det. Med UniBas kan du bokföra flera år samtidigt. Personligen tycker jag inte man ska ha för bråttom med att avsluta. Det kan dyka upp transaktioner flera månader efteråt som man glömt eller behöver ändra på.

Har du bara kört några månader kanske du borde "baka ihop" 2009 med 2010, speciellt eftersom du bara haft utgifter. Prata med ditt skattekontor.

Alla filer kan skickas till ett USB eller spara var som helst på datorn. Försök att hålla koll på filer från UniBas, så att de hamnar på samma ställe och helst i UniBas-mappen, då vet du var du har allt. SIE-filer går också utmärkt att bifoga med E-post till t.ex. revisorn. Man bör då först exportera den till Excel, annars får du säkert betala några hundralappar om revisionsfirman ska göra detta. Hör med din revisor hur han vill ha det.

UNICELL´s kommentar:
För att undvika missförstånd har vi korrigerat Åkes inlägg angående det som skrivs om kontant metoden.
Kontantmetoden innebär att fakturor bokförs när betalning erhålles - MEN - vid årsskifte skall alla ej betalda fakturor kostnads-/intäktsföras. Efter årsskiftet finns bara en skuld kvar (kundkontot eller leverantörskonto). Vid betalning från kund - bokför bankgiro debet (ökar) - motkonto=kundfordringar kredit (minskar) ingenting annat.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.26.177



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-19 19:58
Caroline:
Du skriver: "Har bara haft mitt företag i några månader...."

Det betyder väl att du har förlängt första bokföringsår?

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-19 21:03
Hej,
Jag är i samma situation som Carolin och ska inte deklarera förrän vid utgången av 2010. När jag ska betala leverantörsskulderna som jag betalar nu så kommer det upp att jag ska bokföra dessa under 2009 och sedan göra bokslut. Hur gör jag nu eftersom jag inte ska göra bokslut förrän 2010?

Karin
 Skrivet av:  Karin IP: 81.235.205.62



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-19 21:37
Jag vill minnas att det finns/fanns en funktion för att markera att man hade förlängt första bokföringsår.
Det är många vargavintrar sedan jag använde den funktionen. Man använder den en gång och sedan aldrig mera....

Första bokföringsårets längd anger (angav?...) man när man installerar UniBAs.
Har man missat det måste man nog ta hjälp av UniCells support (ni har väl supportavtal?)

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-19 22:01
Tillbaka till ursprungsfrågan. Vad att göra vid årsavslutning:

1) Jämka in- och utgående moms mot eget kapital.
2) Jämka egen insättning och eget uttag mot eget kapital.
3) Räkna ned inventarievärdet med avskrivningsbeloppet (enkelt om ni använder inventarieboken).
4) Tja, vad mer.... Kanske bäst att du låter en bokföringskunnig titta på det hela.
Beroende på vilken typ av firma du har, är reglerna lite olika. Jag gissar att du har enskild firma...

Du behöver, om du sköter allt själv egentligen inte göra något särskilt. Att t.ex exportera SIE-fil behövs inte.
Tänk bara på att ta en back-up -före- du börjar med dina bokslutstransaktioner.

Du bör göra en utskrift av resultat- och balansrapport, verifikaten, dagbok, huvudbok, saldolista etc. Gärna före, men framför allt -efter- bokslutsdispositionerna. Det är ett stöd för dig när du kollar vad som hänt.

Sista verifikatet genererar UniBas automatiskt när du trycker på bokslutsknappen (GÖR DET INTE ÄNNU!). Då överförs resultatet till balansen. Vänta med bokslutknappen till dess att alla räkningar och utdrag kommit fram....!

Du kan också söka lite om det här på google. Du hittar t.ex. lite diskussioner på "egenfirma(punkt)se".

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-21 03:11
Jag missuppfattade nog Carolines inlägg lite grann. Som Unicell säger ska fakturorna som kommer i december med förfallodag i januari, givetvis bokas på skuldkontot.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.103



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-21 11:10
Oj, tack snälla för alla svar!

Jag har förlängt räkenskapsår och har nu pratat med min ekonomifirma, enligt honom ska jag inte skicka in några papper nu utan vi skulle bara "nolla" mig... det låter ju inget vidare, men förhoppningsvis är det bra =).

Jag antar att jag bara kan fortsätta att köra på i UniBas då? Det jag funderar på är hur man gör en backup, eller sparar filerna i UniBas-mappen som Åke skriver om... ska jag inte göra någon SIE-export förrän det är dags att göra bokslut då? Har förstått av något annat foruminlägg att man bara har en chans på sig att göra SIE-exporten, eller har jag fattat fel?

/Caroline
 Skrivet av:  Caroline IP: 87.227.6.28



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-21 20:18
Om du tittar under funktionen "DATABAS" och fliken "VERKTYG", så ser du en knapp märkt "SÄKERHETSKOPIA".
Klicka på den, och UniBas skapar en back-up, en fil som läggs tillsammans med andra UniBas-filer i UniBas-mappen.
UniBasmappen är förinställd för sparandet, men kan (om du nödvändigtvis måste) ställas om för att sparas på annan plats (rekommenderas ej).
Om något sk...r sig fullständigt, t.ex. hårddisk-ras, kan du återskapa din bokföring genom att använda knappen "ÅTERGÅ TILL SÄKERHETSKOPIA". Du får då peka ut vilken av dina back-upper du vill ladda in, och det borde vara den allra senaste....

UniBas har en automatisk funktion för att skapa back-upper, en funktion som sådär varannan vecka frågar om du inte vill göra en säkerhetskopia. Har du missat den? Du kan kolla under funktionen "DATABAS", fliken "STYRNING". Där kan du ställa om Unibas så du går fullständigt vilse, men om du bara tittar in lite under "ÖVRIGT" så kommer du att hitta en ruta där du kan ställa om hur ofta UniBas skall fråga om säkerhetskopior. "PÅMINNELSE OM SÄKERHETSKOPIERING VAR..." borde vara 14 dagar.

SIE-filer behöver du INTE skapa, såvida du inte skall skicka bokföringen till en revisor. De brukar gilla SIE-filer. Du kan skapa SIE-filer när som helst, och hur många som helst!

Det du förmodligen tänker på, är funktionen "BOKSLUT". Den funktionen låser föregående års inmatningar och motsvarar att man gör en slutsummering i den gamla hederliga bokföringsboken. Därefter kan ingenting ändras i det årets bokföring.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Hjälp! Hur avslutar man 2009?? 2010-01-22 14:58
Tusen tack för detta utförliga svar!
Faktiskt har jag aldrig fått någon frågan om jag vill göra en säkerhetskopia, vilket jag faktiskt har tyckt varit lite konstigt. Men nu har jag ställt in så den ska påminna var 14 dag, (det stod faktiskt 0 det fönstret).

Jag har även skaffat en extern hårddisk som jag kommer göra backuper till, både bokföring och arbetsmaterial hade jag tänkt.

Tack igen och trevlig helg på er!

/Caroline
 Skrivet av:  Caroline IP: 87.227.6.28




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =