Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

XXXprogram 2010-01-27 12:30
vilket XXXprogram, XXX vilket krångel! Och videorna tjatartjatartjatar om hur XXX enkelt det är att söka. XXX fokusera på hur man använder programmet istället. Vem skriver uve om man vill ha fram ett kuvert, XXX vad löjligt!!!. Min rekomendation köp ett riktigt program istället för detta leksaksprogram.

En irriterad Leif Davidsson

UNICELL´s kommentar:
Vi har ett öppet forum vilket innebär att vem som helst kan skriva vad som helst. Vi är dock måna om att alla ska hålla ett vårdat språk och att man undviker sådant som kan väcka anstöt. I ovanstående inlägg har vi med XXX redigerat bort det som vi anser är opassligt.

Vi tycker om konstruktiv kritik. Ovanstående inlägg är därvidlag kanske ett gränsfall och vi vill därför varna Leif Davidsson för att fortsätta med samma språkbruk framöver, annars måste vi stänga av Dig från detta forum.

 Skrivet av:  Leif Davidsson IP: 90.227.110.182



Svar: XXXprogram 2010-01-27 14:08
Jag är nöjd med mitt program! Det är enkelt och om man glömt hur man ska göra så kan man titta på filmen, och om man vill kan man spolafram om det är något avsnitt som man inte vill lyssna på.
 Skrivet av:  Ulrika IP: 81.224.155.151



Svar: XXXprogram 2010-01-27 15:39
Filmera är helt perfekta. Leif verkar ha vaknat på fel sida..
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.28.101



Svar: XXXprogram 2010-01-27 15:43
Ja här har vi återigen en sådan här "Bror Duktig" kverulant med stavningsproblem som med största sannolikhet jobbar hos någon konkurrent till Unicell.

Det är bara att gratulera Unicell att man behåller fattningen och inte låter sig påverkas av sådana här påhopp. Vi som använder UniBas dagligen vet hur bra programmet är. Vi kan sitta och skratta åt "Leif Davidssons" tafatta försök att misskreditera Unicell och UniBas. Jag hoppas verkligen att blivande UniBas användare inte låter sig påverkas av sådan här smörja.

Jag tror att Leif Davidsson eller vem han företräder, uppnår en precis motsatt effekt än vad som avsågs, nämligen att sådana här påhopp gör att man istället köper UniBas. Regel nummer ett för ett företag är att aldrig "prata skit" om konkurrenterna.

Åke/Nöjd UniBas-användare med smak för kaffe och fair play
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.182.141



Svar: XXXprogram 2010-02-02 12:04
Ja jag får be om ursäkt för mitt utspel. Men ni som sett filmen "kvinnor på väg till nervsammanbrott" kanske vet hur det kan vara ibland. Programmet funkar inte särskilt bra så som jag kommer att använnda det. Jag kommer inte att använda det. Först vill jag säga att jag har även provat Visma, och tyvärr för er som hoppades att jag var från någon konkurrent, jag gillar inte det programmet heller. Otroligt att ett så stort företag inte kan göra en vettig produkt. Jag förmodar att programmen är gjorda av ekonomer för ekonomer och ja det kan ju bara bli på ett sätt då... kass. Min lösning på detta är helt enkelt att låta min revisor sköta min bokföring.

Här kommer de saker jag inte tycker funkar bra:
::Om du inte bokför samma dag vilket förmodligen 99% av alla era och Vismas och andras kunder inte gör så är det ett stort problem att datumen hoppar tillbaka till den dagens datum du jobbar i(Visma har samma problem). Du gör ofta missar och får då kreditera tex en faktura. Mycket irriterande.
::Interfacet är för litet och plottrigt.
::Attesteringslistan visar bara ett fåtal när man klickar ner rullgardinslisten tidsödande att leta hela tiden.
::När du skall fakturera, så är datumen högst upp det borde vara det första du skall fylla i men när du klickar på datumrutan uppmanar programmet dig att fylla i kund först, när man sen stänger den irriterande rutan hoppar det upp till datumen och du kan inte skriva i datum rutan en ny ruta öppnar sig som säger att datumen är fel.

Det finns några andra grejer med men det får räcka så.

Till Åke: mitt företag heter Aterra i Sweden AB och jag har inga som helst problem med att visa vem jag är och vem jag representerar.
 Skrivet av:  Leif Davidsson IP: 90.227.110.182



Svar: XXXprogram 2010-02-02 12:41
Tack Leif för att Du tagit Dig tid att ge oss denna konstruktiva kritik. Det finns inget program som inte kan bli bättre och det finns ingenting som driver ett program att bli bättre än just den typ av kritik som Du lämnat här. Återigen ett stort tack!

Många gånger är det kanske så att det som man tycker illa om i ett program, egentligen är en fråga om hur man ser på saker och ting. Din första synpunkt angående att programmet föreslår dagens datum på nästa verifikation - där har Du helt rätt - MEN gå till Databas/Styrning/Övrigt, längst ner till vänster kryssar Du i rutan "Föreslå föregående verifikationsdatum på nästa verifikation". Då får Du ett system som gör så som du vill.

Angående interfacet är det så att vi förberett för att man ska kunna ha flera fönster öppna samtidigt (vi har redan den möjligheten i våra större program). Man ska t.ex kunna se kundstatistiken samtidigt som man registrerar en ny faktura på kunden.

Din sista synpunkt angående markörens förflyttning vid fakturaregistrering. Även om man ligger efter med bokföringen så är det ändå så att det är ytterst sällsynt som man vill ha en faktura utskriven med annat än dagens datum. Skulle en kund t.ex acceptera att han får en faktura idag med ett datum 3 veckor tillbaka i tiden? Av denna anledning blir det inte något automatiskt stopp i datumfältet - markören går direkt vidare till kundfältet.

Nå, det är alltid en avvägning när man gör ett program. Man kan inte vara alla till lags. Jag som är huvudsaklig "pappa" till UNI_BAS har över 30 års erfarenhet av ekonomisystem. Jag har använt denna erfarenhet, men ändå i varje liten del försökt att hitta något sätt att förenkla och förbättra alla det som gjorts i alla andra program tidigare. Jag har nog inte lyckats i alla delar - ännu, men jag är väl på god väg.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.205



Svar: XXXprogram 2010-02-02 23:38
Ok Leif, jag gillar folk som kör med öppna kort och du kanske hade en dålig dag som du nu bett om ursäkt för.

Bokföring kan vara ett problem för en del, medan andra tycker att det är jätteintressant och skojigt. Det är ju naturligtvis så att användare av UniBas, Visma, Björn Lundén eller vad man nu jobbar med, faktiskt tycker att deras program är bra. Personligen har jag inga problem med UniBas, tvärtom. Jag tror heller inte att de flesta företagare står och faller med några tusenlappar, utan man har råd att köpa det program som man tycker om och som man bedömer är bäst för den verksamhet man bedriver.

Du tror personligen att programmen är gjorda av ekonomer för ekonomer och det ligger väl en viss logik i det, men UniBas tycker jag utmärker sig på det viset att man gjort ett program för icke ekonomer, alltså ett program för vanliga småföretagare som av olika anledningar inte har möjlighet att låta en revisionsbyrå sköta bokföringen. Även jag som gammal företagare lät för många år sedan en bokföringsbyrå sköta bokföringen helt enkelt av den orsaken att jag inte hade tid med bokföring och dessutom hade företaget råd att betala bokföringen på annat håll.

Jag tycker det är lite synd att racka ner på UniBas och ha åsikter om videoinstruktioner, rullgardinsmenyer och vad det nu var du nämnde. Jag själv har t.ex. aldrig använt mig av dessa instruktioner, men det finns massor av användare som tycker att det är en kanonbra grej. UniBas har öppnat vägen för många enmansföretag där man nu plötsligt inser att man kan göra sin bokföring själv utan dyra mellanhänder och därmed spara åtskilliga tusenlappar som kanske bättre behövs i verksamheten.

För dig Leif, finns det nog bara ett sätt att bli nöjd. Det är att du vänder dig till något företag som skräddarsyr ett bokföringsprogram för dig och ditt företag. Vi pratar då om kostnader på 50 tkr och uppåt. Det finns många företag som använder sig av denna lösning, men det vore lite orättvist att jämföra ett sådant program med UniBas för 1.250 kr.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.224



Svar: XXXprogram 2010-02-02 23:54
Leif:

Prova kör UniBas lite mer!
Du blev inte "förälskad i första ögonkast", som jag råkade bli, men UniBas är ett mycket kompetent program och jag tror nog att du kan komma att uppskatta alla de små finesser som man allt eftersom hittar i programmet.

Vilka finesser? Tja, jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men arbetsgången är liksom "smidigare" än de andra program jag haft (o)nöjet att prova. Det kan t.ex. vara lite lättare att hitta artiklarna i artikelregistret, det kan vara kontosynonymerna, det kan vara snabbvalen för registreringen, tja lite av varje som gör livet smidigare.

Det är lite grann som skillnaden mellan Mac och PC. I grunden rätt lika, men på Mac jobbar man också "liksom smidigare"....

/ Lars Bergström
/ som kör 2 x PC på jobbet,
/ men klarar sig fin-fint med 1 Mac på hobbyfirman, trots lika arbetsupgifter....
/ Mek-Cad, Elnik-CAD, Kalkyler, mm
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =