Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Resterande fakturor 2010-01-27 18:30
Vänliga människor!

Vid årsskiftet hade jag flera s k resterande fakturor.
Gjorde Bokslut efter att ha klickat på "Bokför resterande kundfordringar".
Vill nu bokföra de betalningar som kommit in sedan dess.
Uni_Bas trilskas när jag försöker registrera betalning som anlände 30/12 2009. (De inbetalningar som har kommit senare har jag inte vågat försöka med än.)
Hur ska jag göra?

undrar Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.32.3



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 19:47
Oooo.... Du gjorde alltså bokslut innan du fört in allt som hörde till det gångna året.
Det är något som kan kallas "o-bra!".

Att göra bokslut motsvarar att man i en bokföringsbok räknat samman -allt- för året och satt slutstreck längst ned i kolumnerna. Inget mer går då att skriva in! Bokföringsprogram som är strikta, fungerar på motsvarande sätt. Så fungerar t.ex. UniBas.

Slå en signal till UniCell:s support! De kan helt säkert hjälpa dig. Däremot vill de självfallet inte i detalj tala om hur man låser upp bokslut.... det får bli deras egen lilla hemlighet....

De fakturor som kommit efter årsskiftet är det inga problem med. De bokför du som vanligt, men naturligtvis på 2010. Innan du börjar med det rekommenderar jag dock att du slår en koll med UniCell, om deras möjlighet att låsa upp bokslutet.

/ Lars Bergström
/ som brukar trycka på bokslutsknappen först framemot vårkanten
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 22:00
Hmpf. Inget supportavtal.

Tänkte att man kanske kunde återgå till sista säkerhetskopian före bokslutet. Men jag får inte till det där heller.

Tycks som om jag får övergå till manuell bokföring, trots allt. Så kan det gå när man är okunnig.

E
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.32.3



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 22:24
Ja du Eva, det är väl bara att krypa till det s.k. korset, ringa Unicell och betala supportavgiften och så hjälper man dig omgående. Då kan du kosta på dig att vara okunnig ett år till... :-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.182.141



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 22:25
Manuell bokföring... nej för gudarna!
Jag skulle -aldrig- återgå till manuell bokföring!

Kolla med UniCell vad de vill ha betalt för att hjälpa dig!
Jag tror inte att du blir ruinerad, och du slipper de mödosamma timmar det skulle innebära att manuellt skapa en komplettering till bokslutet. Komplettering behövs, eftersom din firmaintäkt är lite högre än vad UniBas-bokslutet antyder.

Förresten, Betalningar till dig, skriver du.... då är problemet minimalt. Bokföringsmässigt har du redan bokat de tillgångarna och de finns registrerade som en tillgång i form av ett skuldbelopp istället för en tillgång i form av reda pengar. Skattemässigt spelar det då ingen roll. Då skulle du nog helt fräckt kunna boka in att skulden betalats 1/1-2010!

Kommentar, ni andra?
Åke?
Tore?

/ Lars Bergström
/ ...som gärna ser att andra kommenterar min tanke....
/ ...ety också tankar kan bli grumlade...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 22:53
Lite strul har det blivit för Eva (och ett och annat problem/strul blir det nog fortsättningsvis också).
Jag instämmer helt med att ett supportavtal är värt (mer än) pengarna det kostar!
I det aktuella fallet tror jag liksom Lars att det torde vara OK om du krediterar kundreskontran i år i stället för 2009. Skriv en kommentar så att du kommer ihåg OM det skulle bli revision. (Saldot på ditt företagskonto på utdraget från banken per den 31/12 kommer ju inte att stämma med Balansrapporten).
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 22:55
Tack, snälla Lars och Åke!

Jag gjorde ett nytt försök med att återgå till sista säkerhetskopian före årsskiftet. Bokförde sedan resterande kundfordringar och de betalningar jag höstat in efter årsskiftet. Nu återstår inga obetalda fakturor alls från 2009. Så nu bör jag kunna göra bokslut utan att det blir några lösa trådar. Problemet löst – eller?

(Anledningen till att jag inte fick till det förra gången jag prövade att återgå till säkerhetskopian var att jag fick kalla fötter när knapptryckningen "Bokför resterande kundfordringar" resulterade i att jag kom in i skrivarprogrammet. Den här gången printade jag ut och gick vidare. Då funkade det.)

Bästa hej,

E
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.32.3



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 23:24
Tjusigt!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 23:35
...men nu har ju halva natten gått av din dyrbara tid som du kunde utnyttjat till marknadsföring eller något annat "nyttigt" i stället. Serviceavtal och ett telsamtal hade löst problemet på 5 min.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Resterande fakturor 2010-01-27 23:54
Tack, Lars. Jag hoppas att detta inte räknas som "kreativ bokföring". :-)

Till Tore: Jo, men jag är en envis jävel. Och snål.

Men nu blir det kudden. God natt!

E
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.32.3



Svar: Resterande fakturor 2010-01-28 17:10
Det här med säkerhetskopian är en bra funktion och om man inte gör något så skriver programmet själv in det aktuella datumet. Håller man sig till exakt datum på bokföringen så är det ju lätt att gå tillbaka dit man vill och därifrån börja på "ny kula".

Snålhet är en egenskap både på gott och ont. Att inte köpa supportavtalet får nog belasta det onda alternativet...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.208




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =