Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Leverantörsfakturor vs kontantmetoden 2010-01-28 10:23
Då man använder sig kontantmetoden, ska man då verkligen använda sig av "Leverantörsfakturor" och "betalning till leverantör"? Det känns som de 2 mest är riktad till de som använder sig av fakturametoden, så ska inte allt skötas på ”kostnader utan faktura”? Eller har jag fel?
 Skrivet av:  HenrikE IP: 82.197.242.132



Svar: Leverantörsfakturor vs kontantmetoden 2010-01-28 22:23
I UNI_BAS har man full frihet.
Om man bokför enligt fakturametoden då måste man bokföra en faktura i 2 steg - dels den affärshändelsen som inträffar i och med fakturans ankomst och man därmed fått en skuld till leverantören, och dels den transaktionen som själva betalningen innebär. Märk väl jag talar om BOKFÖR. Man bokför leverantörsfakturor enklast under fliken Registrera/Leverantörsfakturor. Under den fliken skapas då bokföringen (kostnaden och skulden till leverantören) automatiskt. Förutom bokföringen skapas en post i den s.k. leverantörsreskontran. Det finns många fördelar med att det skapas en post i reskontran: Statistik, kontroll på betalningar, kontroll på skulder ..... När så småningom fakturan (skulden till leverantören) betalas -steg 2- bokförs betalningen så att den i steg 1 bokförda skulden till leverantören minskar med det betalda beloppet.

Om man bokför enligt kontantmetoden(bokslutsmetoden) kan man göra bokföringen i 1 steg - d.v.s man bokför bara vid själva betalningstillfället. Det uppstår då ingen skuld utan kostnaden betalas istället direkt. Allt klaras därmed av i 1 steg. Man kan i UNI_BAS ändå använda fliken Registrera/Leverantörsfakturor. man måste bara se till att man väljer betalningsvillkoret "Kontant". Man får då automatiskt frågan om vilket konto som pengarna kommer ifrån (bank tex).

Även om man bokför enligt kontantmetoden(bokslutsmetoden) kan man arbeta enligt 2-stegsprincipen enligt ovan under fliken Registrera/Leverantörsfakturor. Vid registreringen när fakturan kommer skapas då en post i reskontran (statistik etc), men det sker i detta sammanhang ingen BOKFÖRING. När betalningen sker gör man notering om detta under fliken Betalning till leverantör. Fördelen med att göra bokföringen i 2 steg är att man då kan gå in i programmet och få signaler om när betalningar ska ske.

Oavsett om man bokför enligt fakturametoden eller kontantmetoden(bokslutsmetoden), kan man istället göra bokföringen (UTAN att använda reskontran) under fliken Registrera/Kostnad utan faktura.
Först fakturametoden (2 steg): Bokför ankomsten av faktura under Registrera/Kostnad utan faktura. När betalningen sedan sker, bokförs den under Registrera/Övrig bokföring. OBS
Kontantmetoden(1 steg): Bokför utbetalningen under fliken Registrera/Kostnad utan faktura.
OBS Under dessa flikar skapas ingen reskontra, därmed ingen statistik etc.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.147




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 1 =