Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Enskild firma till AB 2010-01-31 09:41
Hej!

Vi har just öppnat ett AB, och ska så småningom stänga ner den enskilda firman när allt är klart och fortsätta verksamheten i AB.

Hur gör man med Unibas då? Köper man en ny licens eller kan man fortfarande använda sin licens? Fortsätter det gamla serviceavtalet i det nya bolaget då man endast har bytt bolagsform?

Hälsning Josefine
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.48.216



Svar: Enskild firma till AB 2010-01-31 16:22
Jag tror man får lite problem eftersom firmanamnet registreras, men självklart måste man kunna uppdatera från enskild firma till AB. Prata med Unicell så kan de säkert hjälpa dig.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.247



Svar: Enskild firma till AB 2010-01-31 16:55
Ett nytt AB är som ett nyfött barn - inga skulder och inga tillgångar.
Det första som händer är sedan att aktieägarna betalar in aktiekapitalet. Detta blir bolagets första affärshändelse. Ofta tar ägarna med sig någon form av tillgång in i det nya bolaget - en begagnad bil, maskin eller andra inventarier eller tar ägarna med sig gamla kundfordringar från ett annat företag. Dessa tillgångar kallas "apportegendom" och räknas av det som ska betalas in i aktiekapital.

För att helt börja på noll i ett nytt bolag krävs en ny licens för UNI_BAS. Men, man har då 50% rabatt på den licensen (kostar alltså 625:- kr + moms). Det räcker också med ett serviceavtal för båda bolagen.

Den gamla datafilen kan man ha kvar och får förstås använda den när det sker någon affärshändelse i det gamla bolaget.

Man kan exportera kunder, leverantörer och artiklar från den gamla datafilen för att senare importera dessa i den nya datafilen.

När det blir dags - tryck på knappen "Köp UNI_BAS" och följ instruktionerna på skärmen. Ring därefter direkt till UNICELL så att vi sammankopplar dessa licenser så att Du inte missar 50% rabatt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.133



Svar: Enskild firma till AB 2010-02-01 06:58
Låter bra. Jag var orolig för att jag skulle behöva lägga in alla kunder i registret igen och det är några hundra.

Ringer när det är dags!
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.48.216




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =