Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Obetalda fakturor 2010-01-31 11:41
Hej,
Jag har problem med obetalda kundfakturor som är egentligen betalda. Vid årsskiftet skulle man trycka på Databas/Bokslut/Bokför resterande kundfakturor alternativt resterande lev.fakturor. Allteftersom veckorna gick och skapade nya kundfakturor för 2010 ökade beloppet "Ej bokförda fakturor" vid varje skapad faktura.
När man kollar Rapporter/Kunder/Spåra fakturor/ så längs ner står det "Ej bokförda fakturor" ett belopp som är ca 5ggr högre än de fakturor som är utskickade/fakturerade för dec/jan.
(detta belopp t.o.m. högre än vad min total omsättning var för 2009!)
Är detta rätt eller ska jag kontakta Unicell?
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.99.112



Svar: Obetalda fakturor 2010-01-31 12:50
Lite mysko verkar det vara. Beloppen borde följas åt. Det kan vara en feltolkning av siffrorna, men det kan också vara ett reellt problem.

Du kan börja med att undersöka varifrån det växande kontot fått sina tillökningar. Det gör du lättast med RAPPORTER, fliken BOKFÖRING, funktionen SPÅRA KONTON. Välj där kontot 1510 Kundfordringar (det var väl det kontot du hade problem med) och du kan där se hur pengar vandrat när du skrivit en faktura, och hur det "betalats till" konto när du fått betalning från kunden.

Med ledning av det bör du kunna reda ut vad som gått snett i din bokföring.
I annat fall måste du nog slå en koll med UniCell.

En tanke: Kontot 1510 är som du ser i REGISTERVÅRD, KONTOPLAN markerat med spärr, vilket innebär att det inte kan påverkas av annat än UniBas förprogrammerade funktioner. Har du tidigare lossat spärren så kan du ha ställt till strul genom att manuellt tvinga in belopp på kontot på ett bokföringsmässigt felaktigt sätt. Det kan vara något sådant som spökar.... bara en tanke alltså....

/ Lars Bergström
/ Nöjs UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Obetalda fakturor 2010-01-31 13:19
Hej Lars,

Tack för ett snabbt svar.

"En tanke: Kontot 1510 är som du ser i REGISTERVÅRD, KONTOPLAN markerat med spärr" detta konto är fortfarande spärrat, har aldrig ändrat heller.

"RAPPORTER, fliken BOKFÖRING, funktionen SPÅRA KONTON. Välj där kontot 1510 Kundfordringar"
/Började använda programmet/
År 2009 - "Ingående" 0Kr, "Debet" x-antal k kronor, "Kredit" 0Kr, "Utgående" samma belopp som i debet.
År 2010 - "Ingående" samma belopp som debet från 2009, "debet" 0Kr, "utgående" 0Kr,

Det kan vara något med försäljning eller bankkonto där hittar jag det höga beloppet.
Jag tror att det blir lättare om jag skickar över filen till Unicell.
mvh, peter
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.99.112




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =