Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

avdrag för privat betalt bredband 2010-01-31 19:31
Hej alla,

Just startat mitt AB och är ny på allt. Undrar om någon försökt att dra av delar av privata ulägg för bredbank och dator, i den mån dessa brukas av företaget? Har ingen anledning att köpa in ännu ett bredband till samma ställe, då jag jobbar hemifrån. Tänkte därför att t.ex dra av halva kostnaden, dvs resten anses användas privat.

Alternativ flyttas abonnemanget till företaget (blir då genast dyrare pga skum prissättning för företag) men då "får" jag ju inte använda det privat utan förmånsbeskattning, eller?

Motsvarande fråga kan ställas om den tidigare privat inköpta dator jag brukar även i företaget. Kan jag sälja den till firman, och i så fall vad ger det för eventuell fördel?

Mvh
Arne
 Skrivet av:  Arne IP: 195.216.52.232



Svar: avdrag för privat betalt bredband 2010-01-31 21:58
Du kan eventuellt låta bolaget betala 50% av kostnaden, men då måste du bevisa att bolaget har ett sådant behov av bredbandet. Du bör kontakta SKV och fråga rent ut hur du ska göra.

Om bolaget har ett eget kontor kan du dra in bredbandet där och låta bolaget betala abonnemang. Troligtvis "åker du på" 50% av kostnaden privat, men förmånsbeskattning är tveksamt för de små summor det handlar om.

Du kan med fördel sälja din privata dator till bolaget men den måste värderas av någon som är datorkunnig. I detta fall samt även vid ovanstående exempel, får bolaget lyfta momsen.

Den största fördelen är att datorer och tillbehör kan köpas av bolaget för oskattade medel, medan du som privatperson måste betala dessa prylar av skattade pengar. Dessutom får du betala moms också med skattade pengar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.134.149



Svar: avdrag för privat betalt bredband 2010-08-09 14:04
Om man nu har haft privat bredband ett antal år när man startar bolaget, vore det inte enklast att helt enkelt kontera 50% av kostnaden i företaget och motkontera i kontot avräkning privata utlägg 2891 underhand för att sedan ta ut pengarna vid behov?
 Skrivet av:  Lars IP: 85.225.76.160




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =