Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

omvänd momsskyldighet 2010-02-03 20:30
Hej,
Jag har en faktura med omvänd momsskyldighet vilket betyder att byggföretaget jag fakturerade till betalar momsen. Jag har kryssat i rutan omvänd moms när jag reggade detta företag. Fakturan är utställd i början av januari 2010 och betalningen kom idag.
När man kollar i Rapporter/Momsrapport/År 2010/F-o-m 2010-01 t.o.m. 2010-02 så visar det beloppet jag fakturerade som "Momsfri omsättning omvänd moms" och lägger sig i "Utgående moms" också. "Moms att betala" visar också det beloppet inklusive "övrig utg.moms".
Jag undrar varför inkluderas momsbelopp för omvänd moms i slutsumman att betala?
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.99.112



Svar: omvänd momsskyldighet 2010-02-03 20:34
Ja, och en grej till...
I rutan Resultatbarometer ökade inte Intäkterna med det inbetalda beloppet.
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.99.112



Svar: omvänd momsskyldighet 2010-02-03 21:43
Du har förmodligen kryssat i fel någonstans. Kolla artikelregistren. Var i kundregistret finns det någon ruta för omvänd moms?
 Skrivet av:  Åke IP: 90.230.98.196



Svar: omvänd momsskyldighet 2010-02-04 06:35
Hej,

Registervård/Kunder - strax under VATnr, när man reggar ny kund.
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.99.112



Svar: omvänd momsskyldighet 2010-02-04 09:49
Jag har ingen sådan funktion i mitt program (från 7 dec). Du menar väl inte kundkonto?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.137.251



Svar: omvänd momsskyldighet 2010-02-04 13:38
Alla har rätt - som vanligt.
Peter - visst har Du en knapp med "Omvänd momsplikt" straxt under VAT/momsnummer.
Åke - inte fasen har Du någon sådan knapp!

Knappen omvänd momsplikt har bara den som i Databas/Styrning angett att man arbetar med omvänd moms. Den knappen ska ju inte ligga där och reta den som inte har dessa bekymmer.

Vidare till Peters ursprungliga fråga angående momsrapport och resultatbarometern: Det är omöjligt att svara på den frågan med den lilla information vi har. Allting är säkert helt rätt d.v.s det finns en förklaring, men man måste ha möjlighet att titta närmare på Din fil för att finna förklaringen.

Kontakta Supporten så hjälper vi Dig att ta in filen. Det är enkelt - bara ett par knapptryckningar så åker filen in till oss. Har Du serviceavtal ingår detta förstås i serviceavtalet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: omvänd momsskyldighet 2010-02-04 18:19
"Kontakta Supporten så hjälper vi Dig att ta in filen."
Det gjorde jag idag...men blev inte klokare. Jag hade inte turen att få prata med den trevliga hjälpsamma tjejen utan hamnade hos en gubbe istället. Han ville ej motta min fil utan sa så här: titta på videon och göra ändringar på vissa konton. Det gjorde jag men momsen hamnade ändå som utgående moms att betala. Omsättningen ökade inte heller med fakturans nettobelopp.
Var hamnade de 21533,00 Kronorna som fakturan var utställd på?

Nu har jag laddat in säkerhetskopian från innan den fakturan blev betald ca 1 vecka sen. Gjorde ändringarna enligt videon (konto 3231 för omv.moms) och skrivit om en veckas bokföring ca 30 grejer och blev samma resultat.
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.99.112




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =